$
נדל

התוכנית של מעצ: שטחים מתים בצדי הדרכים ישמשו לייצור חשמל

על פי התוכנית, תציב החברה הלאומית לדרכים עד 2012 שבשבות ומתקנים סולאריים לייצור חשמל במחלפים ברחבי הארץ. המתקנים יוקמו ויופעלו באמצעות גורמים פרטיים, וצפויים לייצר לחברה הכנסות של מיליוני שקלים בשנה

ליאור גוטמן 10:1604.10.10

לא רק כבישים: תוכנית חדשה של החברה הלאומית לדרכים (לשעבר מעצ) מבשרת על כניסתה של החברה גם לתחום ייצור החשמל. על פי התוכנית, תציב החברה במספר מחלפים ברחבי הארץ מתקנים סולאריים לצד טורבינות רוח שישמשו לייצור חשמל. התוכנית צפויה לצאת לדרך כבר בשנה הבאה.

 

החברה הלאומית לדרכים הכריזה על כוונתה להיכנס לתחום החשמל כבר בחודש אפריל האחרון. עם זאת, רק בשבועות האחרונים נכנסה התוכנית להילוך גבוה, לאחר שאנשי החברה מיפו אתרים פוטנציאליים בארץ שיוכלו לשמש לקליטת השבשבות והמתקנים הסולאריים. מה לחברה העוסקת בכבישים ולייצור חשמל? התשובה נעוצה בהכנסות שהצבת המתקנים צפויה ליצור לחברה, המוערכות במיליוני שקלים בשנה.

 

מחלף מורשה, שבו תוקם אחת המערכות הסולאריות הראשונות מחלף מורשה, שבו תוקם אחת המערכות הסולאריות הראשונות צילום: עמית שעל

 

עיתוי שאיננו מקרי

 

התוכנית להצבת מתקנים סולאריים בצדי הדרכים לא באה לאוויר העולם בהפתעה, וגם העיתוי שלה ממש לא מקרי. בשבועות הקרובים המדינה אמורה להשלים את תוכנית המתאר הארצית הנוגעת להקמת מערכות ייצור חשמל סולאריות בהיקף גדול (תמ"א 10). התוכנית נשענת על היעד שעליו הכריזה הממשלה, ולפיו עד 2020 כ־10% מייצור החשמל בישראל יופק מאנרגיה מתחדשת.

 

המלצות תמ"א 10 עתידות להתפרסם על ידי מינהל התכנון במשרד הפנים במהלך אוקטובר הקרוב. משם תעבור התוכנית לאישור המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. על פי הערכות, עתידה התוכנית לבטל את ההליך המסורבל הקיים כיום המצריך קבלת אישורים לצורך הקמת מתקנים לייצור חשמל, ולפשט את ההליך.

 

"בעקבות אישור התמ"א, אני מאמין שנוכל להתחיל לייצר חשמל כבר בסוף 2011 או בתחילת 2012", אומר שי יפתח, סמנכ"ל הכספים של החברה הלאומית לדרכים. לדברי יפתח, כבר באפריל האחרון פנתה החברה לגורמים שונים בשוק כדי לבחון לעומק את סוגיית הקמת המתקנים. "בשבועות האחרונים כבר מיפינו את השטחים שלנו כדי לבדוק אילו מקומות יכולים להיות אתרים אידיאליים לצורך הקמת מערכות לייצור חשמל".

 

 

ברשות החברה כ־50 אלף עמודי תאורה המפוזרים מדן ועד אילת, על שטח של כ־6,000 ק"מ. עמודים אלה יכולים לשמש להתקנת שבשבות רוח ומהווים אתרים פוטציאליים לייצור חשמל. רשות החשמל אמורה לקבוע את תעריפי הייצור למתקנים גדולים ולשבשבות רוח כבר בשבועות הקרובים, והצבת מתקני הייצור תתבצע כאשר תעריף החשמל יהיה ידוע לכל החברות שפועלות בתחום.

 

לדברי יפתח, האתר הראשון שבו עשויה לקום מערכת סולארית לייצור חשמל יהיה מחלף מורשה, הממוקם בסמוך לרמת השרון. "האתר השני שבו נשקלת אפשרות להקים מתקן סולארי יהיה במחלף גנות ליד פארק שרון (חירייה), ומתקנים נוספים יוקמו ליד מחלף שרה ומחלף חטיבת הנגב בדרום הארץ".

 

לדברי יפתח, כל מתקן לייצור חשמל יניב לחברה הכנסה של בין 400 ל־500 אלף שקל בשנה. "הבדיקות שערכנו הבהירו שאין סכנה בטיחותית בהקמת המתקנים. התחנות לא צפויות, למשל, לסנוור את הנהגים שמשתמשים בכביש".

 

ישלבו גורמים פרטיים

 

"המחלפים שנבחרו חדשים יחסית ולא ידרשו שיפוץ ב־20 השנים הקרובות, ולכן מהווים אתרים מצוינים לצורך הקמת המתקנים הסולאריים", מציין יפתח. לדבריו, מעבר לאתרים שכבר נבחרו, בימים אלה החברה בוחנת כמה גשרים בכביש הערבה ובכביש הצפון, שבהם יהיה אפשר להקים מתקנים סולאריים בהיקף בינוני, בהספק של עד מגה־ואט. הצבת כל מתקן בינוני צפויה לשלשל לקופת החברה בין 20 ל־30 אלף שקל בשנה.

 

"הצבת המתקנים הגדולים והבינוניים תיעשה בשיתוף המגזר הפרטי בשיטה שדומה ל־BOT", מבהיר יפתח. לדבריו, החברה צפויה להתקשר עם חברות פרטיות שיקימו על המחלפים את מתקני הייצור ויהיו אחראיות לתפעולם לתקופה ארוכה של 15–20 שנה. "התמורה שתתקבל ממכירת החשמל תתחלק בינינו לבין היזמים הפרטיים, ובסוף התקופה המתקנים ישובו אלינו", אומר יפתח.

 

פרט להצבת מערכות סולאריות לייצור חשמל, תציב החברה באתרים שונים ברחבי הארץ גם מתקנים לייצור חשמל מרוח. לדברי יפתח, בשבועות האחרונים פעלה החברה למיפוי "משטר הרוחות" ברחבי הארץ, כדי לאתר מקומות אידיאליים להצבת המתקנים. הבדיקה נעשתה באמצעות חברת קלין אלקטריק, שמצאה חמישה אתרים ייעודים להקמת השבשבות. החברה מקדמת את הנושא, כך שייצא לפועל באמצע 2011.

 

"איתרנו חמש נקודות שבהן יש פוטנציאל גבוה להקמה של טורבינות המופעלות באמצעות רוח", מסביר יפתח. לדבריו, האתרים הייעודיים שהתגלו נמצאים ליד היישובים משגב עם, מנרה, צובה, ערד ומצפה רמון. "במקומות אלה יוחלפו חלק מעמודי התאורה בעמודים שעליהם יותקנו שבשבות לייצור חשמל", אומר יפתח. לדבריו, מדידות הרוח באתרים אלה צפויות להסתיים בינואר 2011, ולאחר מועד זה תוציא החברה בקשה לקבלת מידע (RFI) לחברות הפועלות בתחום.

 

"גם כאן עלות ההתקנה תיפול על כתפיו של היזם הפרטי", אומר יפתח. לדבריו, לאחרונה החלה החברה בפיילוט להתקנת כ־100 מתקנים קטנים לייצור חשמל באמצעות רוח בתחנות אוטובוסים בכבישים בין־עירוניים, בהשקעה ראשונית של כ־10 מיליון שקל. יפתח מציין כי היזם שיזכה במכרז יצטרך לתת פתרון לסכנת הגניבה של המתקנים, שיוצבו בחלק מהמקרים במקומות מרוחקים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x