$
נדל

מהפכה בשוק הנדל"ן: סוף להפקעת שטחים ללא פיצוי

בג"ץ החליט שעל המדינה לקבוע תוך 60 יום קריטריונים לפיצויים בגין הפקעת שטח הקטן מ-25% מהחלקה

שי פאוזנר 09:2031.12.08

בהרכב של שבעה שופטים החליט בית המשפט העליון שעל המדינה לקבוע קריטריונים לפיצויים בגין הפקעת שטח הקטן מ-25% מחלקה. מדובר במהפכה השמה קץ לנוהל היסטורי, שלפיו אין מקום לתשלום פיצוי כלשהו אם השטח המופקע קטן מרבע משטח החלקה הפרטית. כשהשטח המופקע גדול מ-25% מהחלקה, הופחת הפיצוי בגין הרבע הראשון. על פי החלטת משרד התחבורה, מאז קום המדינה היו מקרים מעטים בלבד שבהם שילמה המדינה פיצוי בגין הרבע הראשון של החלקה המופקעת.

 

השבוע העביר בג"ץ החלטה המחייבת את שר התחבורה לקבוע קריטריונים בתוך 60 יום לתשלום פיצויים בגין הפקעה של 25% מחלקה, ברוח הוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בג"ץ הורה לפרקליט המדינה לערב את היועץ המשפטי לממשלה בניסוח הקריטריונים.

 

הקרקע החקלאית בבנימינה. בית המשפט דורש מהמדינה לפעול בתוך 60 יום הקרקע החקלאית בבנימינה. בית המשפט דורש מהמדינה לפעול בתוך 60 יום

 

האפשרות להפקיע קרקע ללא פיצוי מבוססת על חוק מנדטורי משנת 1943 בשם "פקודת הדרכים ומסילות הברזל (הגנה) 1943". בפקודה נקבע כי אם הדבר דרוש להגנת הארץ, יכול הנציב העליון בארץ ישראל להפקיע רבע משטח חלקה ללא פיצוי. בסעיף 7 לפקודה נקבע שההפקעה ללא פיצוי מותנית באי־גרימת "סבל" לבעל החלקה. בשנת 1951 נוספה המילה "פיתוח" בצד המילה "הגנה", ושם הפקודה שונה לפיכך. מאז ועד היום נהגו שרי התחבורה להפקיע שטחים לסלילת כבישים, להרחיבם ולהקים מסילות ברזל ותחנות רכבת, לעתים גם ללא בדיקה אם הדבר נחוץ להגנת הארץ או לפיתוחה.

 

ההחלטה התקבלה לאחר שחקלאי מבנימינה, שפנה לבג"ץ באמצעות עורכי הדין גד שטילמן ואורי לאואר, טען שהפקעת קרקע חקלאית מחקלאי המתפרנס ממנה גורמת "סבל" המחייב פיצוי מלא. "לא יעלה על הדעת שדווקא חקלאים המחזיקים בקרקע בסמוך לכבישים יישאו בנטל, אף שההפקעה אינה משביחה את יתרת חלקתם ומפריעה לעיבוד", אמרו באי כוחו של העותר בדיון.

 

לעותר ולשאר הצדדים לדיון ניתנה הזכות להגיב בתוך 30 יום.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x