סגור

בדיקת כלכליסט
לוזון איבד את היהלום הכי נוצץ של א. דורי: 50 דונם בהוד השרון

קבוצת לוזון איבדה את הזכויות על 50 דונם בהוד השרון שבהם תכננה כ־800 דירות, זאת לאחר שפג תוקף הסכם הקומבינציה. גם הפינוי־בינוי באור יהודה מתמהמה

קבוצת לוזון, בשליטת עמוס לוזון, איבדה את הזכויות בקרקע בהוד השרון שעליה התכוונה להקים מאות דירות, לאחר שתוקף הסכם הקומבינציה בשטח פג. במשך שנים נחשבה הקרקע לאחת מהאטרקטיביות ביותר בפורטפוליו של חברת א. דורי, שאותה רכשה קבוצת לוזון ב־2016. בדו”חות 2020 המתחם בדרום הוד השרון, המכונה פרדס רוקח, הצטמק מ־56 דונם ל־6 דונם בלבד.


2 צפייה בגלריה
עמוס לוזון על רקע פרדס רוקח
עמוס לוזון על רקע פרדס רוקח
עמוס לוזון על רקע פרדס רוקח
(צילומים: דנה קופל, יאיר שגיא)

המתחם הענק כולל כ־200 דונם קרקע חקלאית ממערב לאזור התעסוקה נווה נאמן. ב־1996 א. דורי ושתי חברות בנייה נוספות רכשו מבעלי הקרקע 13 דונם, 50% מהם היו שייכים לחברת א.דורי. בנוסף לכך החברות חתמו על עסקת קומבינציה עם בעלי שטח נוסף במתחם, בגודל 154 דונם, מהם לחברת א. דורי היו זכויות ב־50 דונם. במסגרת העסקה החברות התחייבו לקדם תוכנית בנייה, ובעלי הקרקע היו זכאים לכל היותר ל־36% מהזכויות (שיעור הזכויות המדויק היה אמור להיקבע לאחר אישור התוכנית). על פי הערכות קבוצת לוזון, שרכשה את א. דורי, 56 הדונמים שלה היו אמורים לכלול בנייה של 800-700 דירות ואולי אף יותר.
אלא שתוקפו של הסכם הקומבינציה הזה פג לאחר שקבוצת לוזון לא הפקידה את התוכנית עד 2018. בעבר כבר ציינה לוזון כי מתקיים דין ודברים עם בעלי הקרקע, אבל בדו”ח 2020 נמחקו הזכויות בעסקת הקומבינציה מהטבלה המפרטת את עתודות הקרקע של החברה.
קידום התוכנית על ידי לוזון ושותפיו נעצר בספטמבר 2016, לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה הורתה למינהל התכנון להכין תוכנית מתאר ארצית על שטח ענק של 12 אלף דונם מדרום להוד השרון, מצפון לכביש 5, בין מחלף מורשה למחלף ירקון, שטח שבו מצוי גם המתחם פרדס רוקח. על פי החזון של המועצה הארצית, תוכנית המתאר תגדיר את עקרונות התכנון במרחב, ורק לאחר אישורה יתאפשר לקדם תוכניות מפורטות למגרשים ספציפיים.

2 צפייה בגלריה
עמוס לוזון
עמוס לוזון
עמוס לוזון
(עמית שעל)

הליך התכנון הזה הוא ייחודי וחסר תקדים לא רק בשל גודלו, אלא גם בשל מורכבותו: הוא כולל גן לאומי באזור מבואות הירקון, תשתיות תחבורה חדשות באחד הכבישים העמוסים בארץ ופוטנציאל לבניית עד כ־20 אלף דירות חדשות. באופן חריג, התוכנית גם חולשת על כמה מרחבי תכנון: הוד השרון, פתח תקווה, מועצה אזורית דרום השרון ורמת השרון. מבחינה מוניציפלית השכונות החדשות שייכות להוד השרון, אלא שאמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון, התנגד לתוכנית הענק שקידמה המועצה הארצית, במיוחד בגלל ההיקף הנרחב לדעתו של הבנייה למגורים.
באוגוסט 2020 המועצה הארצית חזרה בה מההחלטה לקדם תוכנית מתאר ארצית, והעבירה את הסמכות לקדם התכנון במרחב לוועדה המחוזית תל אביב, אולם סד הזמנים כבר לא איפשר ללוזון להגיש תוכנית ולהציל את העסקה ההיסטורית.
מתחם פרדס רוקח בהוד השרון היה מעתודות הקרקע המרכזיות שהוגשו ללוזון כנדוניה עם רכישת א.דורי מקבוצת גזית גלוב בינואר 2016. מתחם נוסף שגם הוא נחשב בעל פוטנציאל להשבחה הוא פרויקט פינוי־בינוי באור יהודה, הכולל תוכנית מאושרת לבניית 744 דירות, אבל עד עתה, אף שחלפו כמעט שש שנים מאז שרכש את א. דורי, לוזון הצליח להחתים רק 60% מהדיירים ואינו יכול להוציא את הפרויקט לפועל.
לחברת א. דורי היתה עתודת קרקע משמעותית נוספת בצומת הפיל בצפון תל אביב, אך ב־2019 אישר הדירקטוריון למכור אותו בעסקת בעלי עניין לעמוס לוזון ולשותפו ניר ברוש. הזכויות בצומות הפיל הגיעו לא. דורי לאחר שחתמה ב־2002 על הסכם קומבינציה עם משפחת אגסי, בעלת מסעדת הפיל. ב־30 בדצמבר 2018 החברה המירה את הסכם הקומבינציה לעסקת מכר תמורת 52 מיליון שקל ששילמה לבעלי הקרקע כולל תשלומי מסים שמוטלים על המוכרים, וב־19 בפברואר 2019 אישר הדירקטוריון מכירת הקרקע לניר ברוש ועמוס לוזון ב־170 מיליון שקל. על פי דיווחי קבוצת לוזון, בעקבות העסקה הזו היא רשמה רווח נקי של 62 מיליון שקל.