$
עסקים קטנים ובינוניים ישן

10 טיפים ליזם הישראלי שרוצה להצליח בחו"ל

בדקו כבר בשלב הרעיון האם קיים צורך אמיתי במוצר, ערכו את מחקר השוק על לקוחות בינלאומיים והתמקדו במדינה אחת בכל פעם בשלב המכירות; דרכים לפרוץ לשווקים הגלובלים

ירון קאופמן 11:2603.12.13
היזם הישראלי ידוע כיצירתי וניחן בחוצפה הישראלית המפורסמת. נדמה שאין נישה בתעשיית האינטרנט שישראלים לא הקימו בה סטארטאפ בשנים האחרונות. פעמים רבות, בשלבי תכנון המוצר, נזנחת החשיבה השיווקית לטובת החשיבה על המוצר עצמו, ואז נאלצים היזמים לשוב ולהתמודד עם השאלות השיווקיות הנוגעות לקהלי-היעד בשלבים מאוחרים, אחרי שנעשה כבר שימוש בכסף רב.

 

חשיבה שיווקית-גלובלית בשלבים מוקדמים מאלצת את היזם להכיר מקרוב את הלקוחות הפוטנציאליים שלו ואת הצרכים שלהם. התהליך משפיע על תכנון ועיצוב המוצר, וכן על המודל העסקי של החברה.

 

אם אתם יזמים, שאלו את עצמכם את השאלות האלו כבר בשלבים הראשוניים:

 

1. עוד בשלב הראשוני ביותר - שלב הרעיון - כדאי לבדוק עם קהל היעד שלכם האם המוצר או השירות שחשבתם עליו הוא צורך אמיתי שחשוב ללקוח. האם הם כבר משתמשים במשהו דומה? האם המוצר שאתם בונים יעשה להם את החיים קלים ונוחים יותר? האם הם מוכנים לשלם על המוצר שלכם? כמה?

 

יזם ישראלי? כך תכבוש את העולם יזם ישראלי? כך תכבוש את העולם צילום: shutterstock

 

2. האם אתם משתמשים בעצמכם כלקוחות פוטנציאליים כשאתם חושבים על רמת הצורך במוצר שלכם? אם כן אתם לא היחידים. יזמים עושים זאת מתוך ההנחה שהצרכים שלהם מייצגים את צרכי קהל-היעד. ובכן - זיכרו שאתם לא מדגם מייצג של קהל היעד שלכם, וכך גם קרובי משפחתכם והחברים שלכם. כל האנשים הללו מייצגים את העולם ממנו אתם באים וחולקים איתכם השקפות עולם. שאלו לגבי המוצר שלכם רק לקוחות פוטנציאליים שאינכם מכירים.

 

3. האם פניתם רק לישראלים כאשר בדקתם מי הלקוחות שלכם? זיכרו כי ישראל היא לא מדגם מייצג של "העולם". אלא אם בכוונתכם למכור באינטרנט לישראלים בלבד, הרי שכדאי שאת המחקר שלכם לא תעשו על לקוחות ישראלים.

 

4. קיים סיכוי גבוה שמרבית הלקוחות הפוטנציאליים שלכם לא מבינים אנגלית. יותר מ- 70% ממשתמשי האינטרנט לא דוברים אנגלית. למעשה, יכול להיות שהמוצר שלכם יכול להצליח יותר במדינות בהן ישנם קהלי יעד שאינם דוברים אנגלית (למשל מסיבות של היעדר תחרות). נסו לפנות גם בשפות אחרות.

 

5. האם לוקח לכם יותר ממשתמשים ספורים להסביר מה המוצר שלכם עושה? וודאו שכל לקוח פוטנציאלי מבין מיד מה אתם מציעים. אם הוא שואל שאלות הבהרה רבות לגבי המוצר עד ש"יורד לו האסימון", אתם לא בכיוון הנכון. גם אם תפנו לקהל-היעד הנכון, תתקשו להשיג לקוחות אם לא זיקקתם את המסרים שלכם.

 

6. בשלבים הראשונים של מכירות המוצר שלכם באינטרנט תשתמש בו קבוצה ייחודית של משתמשים. אלו הם ה- Early Adopters ומהם תקבלו משוב לגבי המוצר שלכם. זיכרו כי הם לא בהכרח משתייכים לקהל היעד שלכם. מדובר בצרכנים שקונים גם כשהם לא צריכים, נוהגים לקנות בקלות יחסית באינטרנט ומבינים טכנולוגיה. חשוב לא להסתמך אך ורק על המידע המתקבל מהקבוצה הזו.

 

7. אפשר לנסות "למכור" את המוצר ללקוחות עוד לפני שפיתחתם אותו, רק כדי ללמוד על הצרכים שלהם. עושים זאת בעזרת מודעת Adwords ודף נחיתה הכולל טופס השארת פרטים. כך אפשר לקבל גם קצת מידע בנוגע להשגת לקוח חדש ומה השאלות שהלקוח רוצה לדעת.

 

8. אנשים ממדינות שונות מגיבים אחרת לאותם המסרים בדיוק ולכן התמקדו ב"מכירות" הראשונות שלכם במדינה אחת בלבד בכל פעם. הטיפ הזה נכון גם בשלבי שיווק המוצר הבאים ולא רק בשלבי התכנון.

 

9. האם אתה מבקשים משובים מהלקוחות הראשוניים שלכם באימייל בלבד? מדוע לא בטלפון או בפגישה אישית? כאשר משוחחים עם הלקוח, מקבלים מידע רב נוסף שיכול להיות קריטי למוצר שלכם. מכיוון שמדובר בשיחה אישית יותר, הלקוח עשוי לספק לכם מידע על מתחרים ואופן קבלת ההחלטות שלו. לכן רצוי לשוחח בטלפון לפחות עם חלק מהלקוחות הראשונים שלכם.

 

10. האם אמרו לכם שהרעיון שלכם לא יעבוד והמוצר שלכם לא ימכור? זה הזמן להפסיק להקשיב. יש להפריד בין צרכי הלקוח לבין יכולותיכם כיזמים. אם הצורך קיים ואתם חושבים שתוכל לפתח מוצר שיענה עליו, פשוט לכו על זה.   

 

הכותב הוא סמנכ"ל שיווק בחברת התרגום המקצועי One Hour Translation

בטל שלח
    לכל התגובות
    x