$
בורסת ת"א

סקר "כלכליסט" ומכון dna בקרב יועצי השקעות בבנקים: פסגות מוביל במקצועיות ובאמינות

היועצים סבורים כי מחלקות המחקר של פסגות, אי.בי.אי וכלל פיננסים הן הטובות ביותר, מעדיפים שייפנו אליהם באמצעות האימייל וסבורים כי נוחי דנקנר ישרוד את המשבר בצורה הטובה ביותר מבין הטייקונים הישראלים

הדר רז 08:1016.03.09

לבתי השקעות יש מטרה ברורה: יועצי השקעות. אותם גופים מוסדיים יעשו כמעט הכל כדי להגיע אליהם. פרסום, מתנות, הורדת דמי ניהול, מוצרים חדשים, הרצאות, כנסים ואנליזות - הם רק חלק מהדרכים להגיע ללבם של האנשים שקובעים יותר מכולם מי יהיה בית ההשקעות שיגייס בכל חודש, ומי יהיה זה שיסבול מפדיונות.

 

"הבנתי שהדרך היחידה לשרוד היא יועצי ההשקעות", אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל של אחד מבתי ההשקעות. "אנחנו עושים הכל כדי להגיע אליהם. כל הפרסום שלנו והכנסים, ההרצאות והמחקר שאנו עורכים ממוקדים אליהם. אנחנו שולחים להם עשרות אימיילים בשבוע כדי שבבוא היום הם יזכרו שאנחנו אמרנו להם איפה להשקיע וידענו לזהות מגמות, וכך הם יבחרו במוצרים שלנו".

 

מנכ"ל אחר סיפר שלא פחות מ־50% מתקציב הפרסום של בית ההשקעות שבניהולו מופנים אל אותם יועצים בבנקים, ומנכ"ל אחר אף אמר שכמעט 90% מהתקציב מופנים אליהם. מנכ"ל בכיר נוסף אמר כי בשוק קרנות הנאמנות מגיעים ללקוחות הסופיים בעיקר דרך היועצים בבנקים, ולכן מנסה בית ההשקעות לכוון את הפרסום בעיקר ליועצים בבנקים. "אנחנו מקווים שהמודעות ישפיעו גם על הלקוח הסופי, הפרטי, אבל המטרה המרכזית היא היועצים".

 

"כלכליסט", בשיתוף עם מכון המחקר dna מקבוצת אדם מילא, פנה ליועצים וביקש לבדוק איתם האם המשבר הכלכלי שינה את דעתם על בתי השקעות, מיהו בית ההשקעות המקצועי ביותר ואיפה נמצאת מחלקת המחקר האיכותית ביותר. בדקנו גם מי לדעתם הטייקון שייצא הכי טוב מהמשבר הכלכלי, ועל איזו מניה הם ממליצים.

 

1. המשבר כרסם בתדמית של מיטב וגאון

 

האם דעתך על בית ההשקעות השתנתה בעקבות המשבר הכלכלי?

תשואות קופות הגמל של פריזמה השפיעו, ככל הנראה, על יועצי ההשקעות וגם התשואות הטובות בקרנות הנאמנות לא סייעו להם. 53% מהיועצים שינו את דעתם לרעה על בית ההשקעות שבקרוב יפורק, לאחר מכירת נכסי קופות הגמל לפסגות ונכסי קרנות הנאמנות, תעודות הסל וניהול התיקים לאקסלנס.

 

שנה קשה עברה גם על מיטב לאחר שכ־14% מהמשיבים ענו ששינו את דעתם לרעה על בית ההשקעות, אולם מנגד, 10% מהיועצים שינו את דעתם לטובה על בית ההשקעות של צבי סטפק. לגבי בתי ההשקעות אקסלנס, אפסילון ואנליסט - כ־7% מהיועצים שינו את דעתם לרעה על כל אחד מבתי ההשקעות בשנה האחרונה.

 

כ־29% מהמשיבים שינו לטובה את דעתם על בית ההשקעות פסגות, בניהולו של רועי ורמוס, במהלך השנה החולפת. באופן מפתיע, 17% מהמשיבים שינו לטובה את דעתם על פאי, בית השקעות שנחשב לקטן יחסית.

 

2. פסגות: המקצועי, האמין והשירותי ביותר

 

מי לדעתך בית ההשקעות הכי מקצועי, הכי אמין ונותן את השירות הטוב ביותר?

בית ההשקעות פסגות מוביל בבירור בקרב יועצי ההשקעות, ודורג במקום הראשון כמעט בכל הפרמטרים. היועצים קבעו שפסגות הוא בית ההשקעות המקצועי ביותר (42%) ואחריו בית ההשקעות דש (21%). היועצים הושפעו, ככל הנראה, מכך ששני בתי ההשקעות הציגו תשואות טובות יותר בהשוואה למתחרים בשנת 2008.

 

אי.בי.אי הוזכר על ידי 16% מהיועצים, הראל פיננסים על ידי 11% מהם, ו־5% מהיועצים חושבים שבית ההשקעות הכי מקצועי הוא ילין לפידות. 41% מהיועצים קבעו שפסגות הוא בית ההשקעות האמין ביותר ואחריו הראל עם 21%. לדעת 14% מהיועצים, אנליסט הוא בית ההשקעות האמין ביותר, ואחוז דומה קבע כי אפסילון הוא בית ההשקעות האמין בישראל.

 

45% מהיועצים קבעו שפסגות נותן את השירות הטוב ביותר. 16% מהיועצים קבעו כי אפסילון נותן את השירות הטוב ביותר ו־12% השיבו שאקסלנס.

 

 

3. מצעד המאכזבים

 

מיהו בית ההשקעות שאתה הכי פחות מעריך?

פריזמה הוא בית ההשקעות הכי פחות מוערך, כך השיבו 43% מהיועצים שנשאלו בסקר. לאחרונה נמכרו נכסיו לפסגות ולאקסלנס ובקרוב יושלם פירוקו. בית ההשקעות, שבבעלות קרן מרקסטון, סבל מתדמית שלילית מאוד ב־2008 וזו משתקפת בבירור בתוצאות הסקר.

 

18% מהיועצים קבעו שהם אינם מעריכים את בית ההשקעות אנליסט, שבבעלות אהוד שילוני ושמואל לב, שסבל גם הוא מתשואות שליליות ב־2008. כך, למשל, קופת הגמל אנליסט גמל כללי ב' מחקה לעמיתיה 43% בשנה האחרונה. בבית ההשקעות בוודאי מצפים לשינוי בתדמית בעקבות העליות בשוקי ההון ב־2009 וההשפעה לטובה על תשואות קופות הגמל.

 

 

4. האנליסטים הטובים ביותר

 

למי יש את מחלקת המחקר הטובה ביותר?

אחת הדרכים להגיע ללבם של היועצים היא באמצעות מחלקת המחקר. השיטה ברורה: שולחים כמה שיותר אנליזות, איכותיות ככל שאפשר, ומקווים שהיועץ יזכור אותן, לכשיצטרך להחליט על רכישת המוצר מאותו בית השקעות. שש מחלקות מחקר, שבהן כ־20 אנליסטים, מתוכן שלוש בעיקר מוציאות אנליזות ליועצים.

 

מספרים אלה הביאו לכך שכ־55% מהיועצים בחרו במחלקת המחקר של פסגות כטובה ביותר. ייתכן שזה תרם לכך שבית ההשקעות פסגות סומן על ידי 42% כמקצועי ביותר ו־45% כנותן השירות הטוב ביותר.

 

 

5. טבע במניות, קבוצת דלק באיגרות חוב

 

אילו איגרות חוב ומניות עדיפות לטווח של שלוש שנים?

המשבר הכלכלי הביא לשינוי בטעמם של יועצי ההשקעות. רובם מעדיפים מניות דפנסיביות, ה"בטוחות", כאלה שאי אפשר לטעות לגביהן. שתיים מהחברות הציבוריות הבולטות והיציבות בישראל ב־2008 היו טבע, בניהולו של שלמה ינאי, וכימיקלים לישראל, בניהולו של עקיבא מוזס.

 

טבע הציגה תוצאות שיא ב־2008 ותחזית צמיחה שצופה עלייה של 27%–31% בשורת ההכנסות ב־2009, לרמה של 14.1–14.6 מיליארד דולר, וצפי לרווח נקי מתואם של 3.2–3.4 דולרים למניה, המשקף רווח של 2.9–3 מיליארד דולר. מספרים אלו הם שגרמו, ככל הנראה, ליועצי ההשקעות להרגיש בטוחים בהמלצה על מניית טבע.

 

עובדה זו הביאה כנראה לכך ש־55% מהיועצים ענו כי לטווח השקעה של שלוש שנים ימליצו על מניית טבע.

בהמלצות על איגרות חוב קונצרניות השיבו 38% מהיועצים כי לטווח השקעה של שלוש שנים ימליצו על האג"ח של קבוצת דלק, בבעלות יצחק תשובה. 25% מהיועצים ימליצו על איגרות החוב של אפריקה ישראל. גם חברות הסלולר פרטנר וסלקום זוכות להצבעות של 19% מהנשאלים.

 

 

6. מאמינים בדנקנר

 

מי הטייקון שישרוד הכי טוב את המשבר הכלכלי?

המשבר הכלכלי לא פסח על הטייקונים הגדולים. הם נאלצו להתמודד עם הפסדים והתקשו לגיוס בשוק ההון. השיא היה כשמשרד האוצר ביקש מהגופים המוסדיים לחשוף את מידת חשיפתם לטייקונים הגדולים. למרות הכל, יועצי ההשקעות מאמינים בטייקונים הישראלים ו־32% מהם חושבים שחמשת הטייקונים - לב לבייב, יצחק תשובה, אליעזר פישמן, נוחי דנקנר ומוטי זיסר - ישרדו אותו בצורה טובה.

 

31% מאמינים שנוחי דנקנר הוא שישרוד הכי טוב את המשבר הכלכלי, כאשר לזכותו עומדות חברות בעלות אופי קמעונאי כמו סלקום וגולף. מנגד, 5% מהיועצים מאמינים שאף אחד מהטייקונים לא ישרוד בצורה טובה את המשבר.

 

 

7. רק באימייל

 

כיצד אתה מעדיף שבתי השקעות יפנו אלייך ושאתה תפנה אליהם?

בתי ההשקעות שולחים מידי שבוע עשרות אימיילים ליועצי ההשקעות. האימיילים הללו כוללים סקירות, המלצות, פרסומים והזמנות לכנסים. על פי הסקר של "כלכליסט" עם מכון המחקר dna מקבוצת אדם מילא, זו אכן הדרך שיועצי ההשקעות מעדיפים שיפנו אליהם.

 

37% מיועצי ההשקעות השיבו שהם מעדיפים שיפנו אליהם באמצעות האימייל, ואחוז זהה השיב כי הם מעדיפים להשתמש באימייל גם כדי לפנות אל בתי ההשקעות. מנגד, רק 11% רוצים שבתי ההשקעות ייצרו איתם קשר באמצעות הטלפון, ו־32% מהיועצים רוצים להתקשר ישירות לאיש הקשר שלהם בבית ההשקעות כאשר הם נתקלים בבעיה. כמו כן, 26% מיועצי ההשקעות בבנקים יעדיפו להתקשר לבית ההשקעות במקרה של שאלה או בעיה שבה הם נתקלים.

 

כחלק מהמרדף אחר יועצי ההשקעות, בתי ההשקעות גם נוהגים לערוך כנסים רבים ונראה שמדובר באמצעי אפקטיבי במיוחד. 26% מהיועצים רוצים שיפנו אליהם באמצעות סנדאות או הרצאות. עם זאת, 21% מהם מעדיפים לפנות באופן עצמאי לבתי ההשקעות.

 

 

8. לא מפספסים את סקירות האנליסטים

 

האם אתה קורא סקירות ועד כמה הן עוזרות לך?

בתי ההשקעות מתגאים בדרך כלל בסקירות המפורטות שהם מוציאים. חלקן יהיו קצרות, חלקן יכילו עשרות עמודים של ניתוחים על חברות, על המצב הכלכלי או על גובה הריבית הצפויה.

 

מסקר "כלכליסט" ומכון המחקר dna עולה כי כל יועצי ההשקעות קוראים סקירות של אנליסטים בבתי ההשקעות: 74% קוראים סקירות של אנליסטים לעתים קרובות, ו־26% נעזרים מדי פעם בסקירות. אף לא יועץ אחד ענה שהוא אינו קורא סקירות של אנליסטים.

 

מנגד, תוצאות הסקר מצביעות על כך שהיועצים לא בהכרח מרגישים שהסקירות עוזרות להם: 63% מהיועצים ענו שהסקירות עוזרות להם מעט, ו־37% ענו שהן עוזרות להם מאוד. העובדה שאף אחד לא ענה שהסקירות אינן עוזרות, מצביעה, כנראה, על האפקטיביות של הסקירות ועל חשיבותן עבור יועצי ההשקעות.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x