• תפריט
בורסת ת"א

מימון ישיר: זינוק של 37% בהלוואות לרכישת רכבים במחצית הראשונה של השנה

היקף ההלוואות שהעמידה מימון ישיר הסתכם בכ-1.26 מיליארד שקל לרכישת כלי רכב. שיעור המימון שהעמידה החברה הוא 72% משווי הרכבים בעת רכישתם וגובה ההלוואה הממוצעת מסתכם בכ-77 אלף שקל

רעות שפיגלמן 21:5329.10.17

היקף ההלוואות לרכישת רכבים שהעמידה במחצית הראשונה מימון ישיר זינק בכ-37% בהשוואה לנתונים יחסיים של שנת 2016, והסתכם בכ-1.26 מיליארד שקל של הלוואות חדשות לרכישת כלי רכב, כך עולה מנתונים שפורסמו היום (א') לקראת גיוס חוב ממשקיעים מסווגים.

 

גיוס החוב יגובה בתזרים עתידי בהיקף של כ-200 מיליון שקל ולמעשה מדובר בשיעבוד של תזרים תיק הלוואות שהעמידה החברה ללקוחותיה לרכישת רכבים. האג"ח יונפקו למשקיעים מוסדיים מסווגים ולכן לא ייסחרו בקרב הציבור הרחב. תיק ההלוואות המשועבד מורכב מכ-2,600 הלוואות בסך כולל כאמור של 200 מיליון שקל. שיעור המימון הוא 72% מה שאומר שהחברה העמידה בממוצע בתיק הזה מימון ביחס ל- 72% משווי הרכבים בעת רכישתם וגובה ההלוואה הממוצעת הוא 77 אלף שקל, כאשר משך הפירעון של הלוואה הוא בממוצע כמעט 4 שנים. הגיל הממוצע של הרכבים בעת העמדת ההלוואות הוא 3.1 שנים.

 

 

 

 

 

ערן וולף מנכ"ל מימון ישיר ערן וולף מנכ"ל מימון ישיר צילום : מימון ישיר

 

 

בהתאם לנתונים שמפרסמת החברה עולה כי בהתחשב בהערכה כי מימון ישיר חולשת על נתח של כ-20% משוק האשראי לרכב הרי שככל שקצב העלייה שמוצג כעת מייצג גם חברות נוספות בענף, הנחה סבירה יחסית, הרי שצפוי כי מגמה דומה נצפתה ביתר הגופים וניתן לומר שהציבור ממשיך להציג ביקוש להלוואות למימון רכישת כלי רכב חדשים ושהרעב עוד לא מתמתן.

 

בהקשר זה נציין כי רק בחודש יולי האחרון בנק ישראל הזהיר מפני מפת הסיכונים העולה בתחום מימון רכישת רכבים ופרסם עקב כך שורה של הנחיות להפחתת הסיכון הכרוך בכך של המערכת הפיננסית. במה שנראה כתגובה מעט מאוחרת ביחס למתרחש בענף הרכב כולו, ובענף הליסינג בפרט, הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הנחה את המערכת הבנקאית כי שווי הרכב המשמש כבטוחה להלוואות לא יעלה על 60% מהשווי המלא של הרכב.

 

עיקר הדאגה של בנק ישראל היא סביב שיעור המינוף הגבוה של חברות הליסינג (מימון זר לעומת הון עצמי) כאשר העליה המתמשכת בכמות כלי הרכבים החדשים שעולים על הכביש שמביאה בתורה להצפת שוק רכבי היד שניה ולירידה במחירם היא הבעיה - משום ששווי הבטוחות יורד וקיים חשש לכשל בהחזר החוב במצב של כשל אצל נוטל ההלוואה שרכבו שווה פחות.

 

עוד נתון מעניין שעולה מנתוני מימון ישיר הוא העובדה שהעשירון העשירי (10% מהאוכלוסייה שמשתכרים בשכר הגבוה ביותר) אינם נוטלים כמעט הלוואות לרכישת רכבים חדשים כאשר את עיקר ההלואוות נוטלים העשירונים 5-9 , שכירים בגילאים 30-55 ושיעור ההוצאות להפסדי אשראי (הלוואות שלא מוחזרות) עומד על 0.9% , זאת אומרת כמעט פי 2 מהשיעור המקביל באשראי למשקי בית בכללותו (אך ללא משכנתאות).

 

מימון ישיר סיכמה את המחצית הראשונה של שנה זו עם רווח נקי של 30.5 מיליון שקל , את שנת 2016 עם רווח נקי של 53.6 מיליון שקל – עליה של 24% בהשוואה לשנת 2015. החברה מציגה עליה רצופה בשורה התחתונה לאורך השנים החל משנת 2011.

לכתבות נוספות בנושא שוק ההון 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x