$
שווקי חו"ל

השורה התחתונה

אמזון שואפת להשתלט על הצלחת העולמית

מאז רכשה הענקית המקוונת את רשת המרכולים הול פודס, נכנס הענף לסחרור. רשתות המזון ויצרניות המותגים עלולות להיפגע מהמהלך, וכמה מהן מסתמנות כיעד להשתלטות מצד אמזון - בדרכה לתקוע יתד פיזית גם באירופה

שמוליק קרפף 07:0726.09.17
ענקית הקמעונאות אמזון (סימול: AMZN) הוזילה באחרונה שורה של מוצרי יסוד ברשת המרכולים הול פודס (Foods Whole, סימול WFM), שאותה רכשה ביוני השנה תמורת 42 דולר למניה — מחיר ששיקף לרשת שווי של 13.7 מיליארד דולר. מניות הענף לא מצליחות להתאושש מאז הרכישה, ולדוגמה המניות של הרשת הסיטונאית קוסטקו (Costco, סימול COST) ושל רשת המרכולים קרוגר (Kroger, סימול KR) צנחו מאז בשיעור דו־ספרתי.

 

חייבת מגע עם קונים

אמזון מפעילה כבר ארבע שנים את השירות AmazonFresh, שמספק מוצרים טריים בארה"ב, אך רכישת רשת היא קפיצת מדרגה מבחינתה. שתי סיבות עיקריות הביאו את החברה לרכוש את הול פודס. ראשית, היא חייבת מספר משמעותי של חנויות פיזיות כדי לפגוש את הקונים, ובמובן זה רכישת הול פודס היא נדל"נית ולא טכנולוגית. הסיבה השנייה לרכישה היא המותג הפרטי החזק של הול פודס. בשנים האחרונות מהווים המותגים הפרטיים מנוע הכנסות משמעותי לרשתות המזון, אך פיתוחם מצריך זמן ומשאבים, כך שבאמצעות רכישת הול פודס אמזון הזניקה את עצמה בצורה משמעותית במעלה סולם רשתות המזון.

 

אמזון עשויה לעשות בית ספר לענף המזון אמזון עשויה לעשות בית ספר לענף המזון

 

שתי קבוצות של חברות עלולות להיפגע מהמהלך של אמזון: רשתות שיווק המזון ויצרניות מותגי המזון. רשתות כמו טארגט (Target), קרוגר ואהולד דלהייזה (Ahold Delhaize) ייאלצו להתייעל ברמה התפעולית וברמת מחירי המדף, אם ברצונן להתחרות באמזון על המחיר ורמת השירות. יצרניות המזון העולמיות, דוגמת קראפט היינץ ומונדלז עלולות להיפגע מהמעבר ההדרגתי למכירה של מותגים פרטיים, הזולים משמעותית מהמותגים המוכרים בעולם. כך, למשל, המניות של קראפט היינץ (סימול: KHC) ושל מונדלז (סימול: MDLZ) ירדו ב־13% מאז השיא ביוני השנה.

 

התפיסה כיום היא שקמעונאיות מקוונות, המתבססות על מערך לוגיסטי משוכלל, מסוגלות לייצר ערך מוסף גם בתחום האפרורי של רשתות המזון, המתאפיין בשולי רווח נמוכים יחסית. לכן סביר להניח כי עסקת אמזון־הול פודס היא לא המילה האחרונה בענף, כי האחרונה אינה מספקת לאמזון נקודות מכירה באירופה. הענקית המקוונת זקוקה לרכישות נוספות, שכן שאיפתה להיות קמעונאית מזון מובילה לא תעצור בארה"ב.

 

אמזון אמזון צילום: שאטרסטוק

 

קארפור על הכוונת

רשת המרכולים קארפור (Carrefour, סימול CA FP), הסובלת מבעיות ניהול, היא בהחלט יעד מעניין מבחינת אמזון, בזכות סניפיה הרבים במערב אירופה. ירידה של כ־30% במניית החברה מתחילת השנה הופכת אותה לאטרקטיבית במיוחד לרכישה. קמעונאית מזון אפשרית נוספת היא אהולד דלהייזה, רשת מרכולים מובילה באירופה ובארה"ב עם מכירות שנתיות של 65 מיליארד יורו וחפיפה נמוכה יחסית עם נקודות המכירה של הול פודס באמריקה. מועמדת אפשרית נוספת היא רשת סיינסבוריס ((Sainsbury's הבריטית, עם נקודות מכירה בבריטניה וברחבי אירופה ונוכחות משמעותית בחזית המותג הפרטי.

 

ייתכן שאמזון תבצע מהפכה בענף קמעונאות המזון, אך צפויה לה תקופה לא קצרה של אתגרים עסקיים בענף חדש מבחינתה. בנוסף, בהחלט יש מקום למתחרים נוספים בענף — גם אם אמזון אכן תזכה לדומיננטיות משמעותית הדומה לדומיננטיות שהשיגה בענפי קמעונאות אחרים.

 

הכותב הוא אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x