$
בארץ

בלי פירוט: ועדת הכספים תאשר העברת 10 מיליארד שקל לביטחון

חברי ועדת הכספים צפויים לאשר מחר את ההעברה לבקשת האוצר. ייעוד הכספים יימסר לוועדה המשותפת החשאית לתקציב הביטחון רק לאחר שיינתן האישור של ועדת הכספים. 9.7 מיליארד שקל מהסכום מיועדים לפרויקטים עתידיים

שחר אילן 21:4129.07.17

ועדת הכספים צפויה לאשר מחר העברה של 10 מיליארד שקל לתקציב הביטחון בלי שיהיה לחברי הוועדה מושג לגבי הייעוד של הכסף. הפרטים על ייעוד הכספים יימסרו לחברי הוועדה המשותפת החשאית לתקציב הביטחון רק לאחר שההעברה תאושר בוועדת הכספים, זאת משום שהנוהג קובע שכל העברה תקציבית צריכה להיות מאושרת בוועדת הכספים לפני הדיון בוועדה המשותפת.

 

שינויים תקציביים במהלך השנה טעונים אישור או הודעה לוועדת הכספים. שינויים תקציביים בנושאי ביטחון מאושרים בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, שבה חברים נציגים מוועדת הכספים ומוועדת חוץ וביטחון שבראשה עומד יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ אבי דיכטר. בשנים האחרונות התפתח נוהג שההעברות בנושאי ביטחון מגיעות גם לוועדת הכספים, אך מכיוון שלא ניתן לה כל פירוט, מדובר בחותמת גומי.

 

9.7 מיליארד שקל מתוך הסכום שוועדת הכספים תידרש לאשר היום מיועדים להרשאה להתחייב. כלומר, לפרויקטים עתידיים. הפירוט היחיד שמצורף לבקשה הוא שהסכום מיועד ל"פרויקטים של רכש, אימונים, מלאים, קיום שוטף ועוד". כמו כן נאמר ש"פירוט ברמה גבוהה יותר נכלל בתקציב המסווג שמוצג בפני הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון". 300 מיליון שקל נוספים יועברו לתקציב המימון של מערכת הביטחון מסעיף תשלום ריבית ועמלות.

 

ההעברות האלו מעלות שאלות קשות שאין עליהן תשובות בבקשת האוצר. אחת מהן היא אם הסכומים האלה כוללים תקציבים שנמצאים בחקירות פליליות, דוגמת התקציבים לרכישת הספינות והצוללות מהחברה הגרמנית טיסנקרופ. שאלה כללית יותר שמסתתרת מאחורי מעטה הסודיות היא למה מגדילים בקרוב לשליש את תקציב ההרשאה להתחייב של מערכת הביטחון, שעמד בראשית השנה על 36 מיליארד שקל. זו דוגמה טובה למצב שבו תקציב המדינה הוא למעשה תקציב פיקטיבי. כמו כן, לא בטוח שהסודיות הנדרשת בנוגע לתקציב הביטחון מחייבת כזו חשאיות.

 

שר הביטחון אביגדור ליברמן שר הביטחון אביגדור ליברמן צילום: אוראל כהן

ח"כים התלוננו לא פעם על כך שהרבה מאוד מידע, שאינו צריך להיות חשאי, מגיע רק לוועדה המשותפת ולא לוועדת הכספים. משום שהכנסת מסכימה לחשאיות הזו, מערכת הביטחון יכולה לנצל זאת כדי לקבל פטור מלא מכל דיון ציבורי שנוגע לתקציב שלה.

 

רבים בכנסת מסכימים שהליך תקין בהרבה היה מחליף את הסדר: קודם דיון בוועדה המשותפת ואז דיון בוועדת הכספים. אז לפחות החברים בוועדת הכספים ידעו במה מדובר. אם הם יראו צורך, הם גם יוכלו לשים על השולחן שאלות שאינן סודיות.

 

גורמים בכנסת אמרו בסוף השבוע שנבדקת בימים אלה אפשרות לשנות את סדר הדיונים.

 

חבר הוועדה המשותפת ח"כ עפר שלח אמר ש"התהליך שבו ועדת הכספים מאשרת כספים שהיא לא יודעת מהם הוא תהליך עקום. התהליך הנכון הוא שקודם הוועדה המשותפת תדון בבקשות".

 

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר בתגובה שכרגע הסדר הוא שקודם מאשרים בוועדת הכספים ואחר כך בוועדה המשותפת: "יכול להיות שצריך לחשוב על סדר חדש, אבל כל זמן שלא קובעים סדר נורמלי, אין ברירה".

 

מוועדת הכספים נמסר ש"הוועדה אינה יכולה לדון בפרטי העברות תקציביות ביטחוניות כי הם מסווגים. פיקוח פרלמנטרי על ההעברות מתבצע בוועדה המשותפת, שיכולה להחליט לא לאשר הקצבה ואז הכסף ייעצר". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x