$
המלצות ואזהרות

שיק או שוק: יש הזדמנויות להשקעה במניות קמעונאיות האופנה

המניות של חברות האופנה בעולם נסחרות בשפל של שנים על רקע הזינוק במחירי הכותנה, המעבר המסיבי לקניות מקוונות ומלחמות המחירים בין המתחרות. אבל יש בענף הזדמנויות השקעה — ודווקא בקרב החברות שמתמקדות באופנת הבייסיק

שמוליק קרפף 08:4631.01.17

שנת 2016 לא היטיבה עם ענף ההלבשה העולמי. הכנסות רשת H&M השבדית צמחו לאט מהצפוי, והמניה רשמה ירידה מצטברת של 18% במהלך השנה. Next הבריטית פרסמה לאחרונה אזהרת רווח ל־2017 והאשימה את הדשדוש בכלכלת בריטניה ואת הליש"ט החלשה. מניית החברה נענשה במהלך 2016 ונחתכה ב־30%. רשת The Gap האמריקאית הודיעה בנובמבר כי תסגור השנה 65 חנויות בארה"ב, לאחר תחזית קודמת לסגירה של 50 בלבד.

 

הגורם הראשון למצב המאתגר הוא זינוק של כ־30% במחירי הכותנה מהשפל שנרשם במרץ אשתקד. הגורם השני הוא עלייה משמעותית במסחר המקוון ברחבי העולם שגורמת לסגירת חנויות פיזיות. הגורם האחרון הוא הקושי לייצר בידול בין המותגים, דבר שמוביל למלחמת מחירים ושוחק את שולי הרווח של החברות. מגרש רווי משתתפים, שנלחמים על מכירה של אותו בגד בגזרה שונה מעט, אינו מתכון מנצח לענף רווחי.

 

סביבת הפעילות המאתגרת יצרה שרשרת של מלכודות ערך. הירידה החדה במניות של רשתות האופנה הובילה לכך שמניות רבות נסחרות במכפילי רווח חד־ספרתיים ובתשואות דיבידנד גבוהות. כך, למשל, המניות של רשתות H&M ו־Next נסחרות בתשואות דיבידנד של 4% לשנה. בדרך כלל עלולים מכפיל נמוך ותשואת דיבידנד גבוהה לרמוז על צמיחה מתונה, אם בכלל, בשנים הקרובות. H&M, למשל, מוציאה בשנה כ־2 מיליארד דולר לדיבידנד לבעלי המניות, בעוד הרווח הנקי השנתי שהיא מייצרת עומד על 2.1 מיליארד דולר בלבד.

 

היהלום שבכתר

 

כשבוחרים מניה מענף תנודתי מאוד, כמו הטקסטיל, רצוי להעדיף את היהלום שבכתר: חברה ממותגת בתחום שאינו כפוף לגחמות צרכני האופנה, וכזו שמציגה שיעורי צמיחה דו־ספרתיים בשורת הרווח הנקי למרות סביבת פעילות מאתגרת.

 

היינסברנדס (Hanesbrands, סימול HBI), המובילה העולמית בתחום ההלבשה התחתונה, היא בדיוק חברה כזו. היא נוסדה לפני 115 שנה, והמסחר במנייתה החל ב־2006 בעקבות פיצול (Spin Off) מחברת ההלבשה שרה לי (Sara Lee). החברה מתמחה במותגים מוכרים כמו Champion, Hanes, Wonderbra ו־L'eggs, מעסיקה 65 אלף עובדים ונסחרת לפי שווי שוק של 8.5 מיליארד דולר. בחמש השנים האחרונות הצליחה החברה להגדיל את ה־EBITDA ואת הרווח הנקי בשיעור של 15% ו־25% בהתאמה בממוצע מדי שנה. במקביל צמחו שולי הרווח התפעולי מ־8% בשנת 2010 לשיעור של 16% אשתקד — שולי הרווח התפעולי הגבוהים ביותר בתעשייה כיום.

 

בדומה לאחיותיה לענף גם היינסברנדס סבלה מירידות שערים חדות, אך בשונה מהן פעילות הליבה שלה מציגה צמיחה יפה בשורות ההכנסה והרווח הנקי. כיום נסחרת המניה לפי 11 פעמים רווח נקי שנתי בלבד, שפל של כמעט חמש שנים. השילוב בין תמחור המניה הזול לבין אסטרטגיית הצמיחה של ההנהלה ויכולת ייצור המזומנים המרשימה הופך את המניה להזדמנות מעניינת להשקעה. כיום, מניית היינסברנדס מהווה מניית צמיחה במחיר של מניית ערך.

 

H&M בהונג קונג H&M בהונג קונג צילום: רויטרס

 

תלויה בוולמארט וטארגט

 

אך למרות התמחור האטרקטיבי טומנת בחובה מניית היינסברנדס כמה סיכונים, והעיקרי הוא מספר מצומצם של לקוחות מרכזיים, כמו ענקיות הקמעונאות וולמארט וטארגט, שאחראיות ל־38% ממכירות החברה. בדו"ח המכירות של טארגט לנובמבר־דצמבר, שבמסגרתו הנמיכה את התחזית השנתית, דיווחה החברה על עלייה חד־ספרתית נמוכה בסגמנט ההלבשה. ככל שהמכירות בקרב לקוחותיה המרכזיים של היינסברנדס ייפגעו, תהיה לכך השלכה שלילית על תוצאותיה. סיכון נוסף שקיים בתעשיית הטקסטיל הוא עלייה חדה במחיר הכותנה, המשמש חומר גלם לתעשייה זו.

 

אלטרנטיבות השקעה > חברות הלבשה וטקסטיל

 

PVH Corp. (סימול: PVH) - פועלת ביותר מ־100 מדינות, ובעלת מותגים כמו קלווין קליין וטומי הילפיגר. נסחרת לפי שווי של 7.5 מיליארד דולר ומעסיקה 18 אלף עובדים. אשתקד רשמה הכנסות ותזרים מזומנים מפעילות של 8.2 מיליארד דולר ו־1.1 מיליארד דולר בהתאמה. ארה"ב אחראית ל־55% מההכנסות ואירופה ל־25%. בשנה האחרונה השקיעה 265 מיליון דולר ברכישה עצמית של מניות.

 

אופנת ילדים של טומי הילפיגר אופנת ילדים של טומי הילפיגר

 

VF Corp. (סימול: VFC)  - חברת מותגי ההלבשה והטקסטיל הגדולה בעולם (Vans, Timberland, The North Face). נסחרת לפי שווי של 22 מיליארד דולר ומעסיקה 64 אלף איש. ב־2016 רשמה הכנסות ותזרים מפעילות של 12 מיליארד דולר ו־2 מיליארד דולר בהתאמה, והשקיעה 1.5 מיליארד דולר ברכישה עצמית של מניות ובתשלום דיבידנד. תשואת הדיבידנד של המניה היא 3.2%.

 

Ralph Lauren (סימול: RL) - חברת הלבשה ממותגת בארה"ב, הנסחרת לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר, מעסיקה 26 אלף עובדים וידועה בזכות מותגי ההלבשה המוכרים שלה. ב־2016 רשמה הכנסות ותזרים מפעילות של 7.2 מיליארד דולר ו־900 מיליון דולר בהתאמה, והשקיעה סכום של 450 מיליון דולר ברכישה עצמית של מניות ובתשלום דיבידנד. תשואת הדיבידנד של המניה היא 2.2%.

 

הכותב הוא אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x