$
בורסת ת"א

מניות חברות התעופה צריכות להמריא

לאחר שהתאוששו מהמשבר הפיננסי של 2008 ונוכח תזרים המזומנים הגדל ושיפור ברווחיות, התמחור של מניות חברות התעופה בארה"ב נמוך מאוד בהשוואה לתמחור ההיסטורי בענף — ולא בצדק

שמוליק קרפף 07:1013.12.16
משקיעים לא אוהבים לשמוע על השקעה בחברות תעופה, וככלל, הצדק עמם: לאורך שנים הן הפסידו כסף בשורה התחתונה. שילוב בין הוצאות תפעוליות ומחירי נפט גבוהים וירידה מתמשכת במחירי הכרטיסים לא השאיר הרבה מקום לרווח. זו הסיבה שבין 1979 ל־2009 הפסידו חברות התעופה בארה"ב לא פחות מ־59 מיליארד דולר. לא מפתיעה הערתו של וורן באפט כי "טוב היה עושה משקיע אילו יירט את המטוס הראשון של האחים רייט עוד ב־1903".

משבר 2008 הכריע את חברות התעופה. רמות חוב גבוהות, קפיצה בהוצאות נוכח זינוק מחירי הנפט ותזרים מזומנים חלש הובילו לגל פשיטות רגל בענף. כל שלוש חברות בממוצע התמזגו לאחת. כך, מספר המתחרות על השמים התכווץ והחברות קיבלו שהות להתאושש. אלא שהשינוי העיקרי בא לידי ביטוי בתפיסה עסקית: יישום משמעת תקציבית הדוקה והפסקת קווי טיסות שאינם רווחיים רק לשם הגדלת שורת ההכנסות. החברות הפסיקו להקריב את השורה התחתונה — שורת הרווח הנקי — על מזבח השורה העליונה, דהיינו שורת ההכנסות.

 

השינוי ניכר גם בתפיסת הסיכון של חברות התעופה. ההבנה כי רמת חוב גבוהה מדי עלולה לסכן את הפעילות השוטפת חלחלה היטב להנהלות החברות — והן הקטינו את המינוף לאורך השנים. כך, לדלתא איירליינס יש היום חוב נטו של 4.5 מיליארד דולר, 8.5% בלבד מהמאזן הפיננסי שלה; ב־2010 עמד החוב נטו על 12 מיליארד דולר, 28% מהמאזן.

 

השיפור ברווח הנקי ובתזרים המזומנים גרם לחברות לשתף את בעלי המניות בהצלחה. דלתא איירליינס הגדילה לעשות והכריזה ש־70% מתזרים המזומנים הפנוי יוחזרו לבעלי מניותיה. בשנה החולפת חילקו ארבע חברות התעופה הגדולות בארה"ב 13 מיליארד דולר לבעלי מניותיהן, מיעוטו באמצעות דיבידנד והרוב המכריע, 12 מיליארד דולר, באמצעות רכישה עצמית של מניות. נתון זה עשוי לאותת כי המניות בענף נסחרות בתמחור נמוך במיוחד, ושהנהלות החברות מודעות לכך.

 

מדד חברות התעופה מדד חברות התעופה צילום: בלומברג

 

הרווח התפעולי של חברות התעופה נפגע נוכח העלייה שחלה לאחרונה במחירי הנפט ביחס לשפל בתחילת השנה ולאור התנודתיות הגבוהה בשערי חליפין. בנוסף, התחרות בין החברות הובילה לירידה במחירי הכרטיסים בענף וכעת מעיקה על שורת ההכנסות. בפרט, חלה ירידה הדרגתית אך עקבית בהכנסה עבור כל מושב במטוס בהשוואה לשנה הקודמת. כל אלה פגעו במניות חברות התעופה ובסנטימנט המשקיעים כלפיהן, והובילו לתמחור נמוך.

 

בענף תנודתי שכזה, רצוי לבחור במניה שהיא היהלום שבכתר. לפני כשלושה חודשים המלצנו על מניית דלתא איירליינס, היום החברה הרווחית ביותר מבין ארבע חברות התעופה הטרנס־אטלנטיות, שזכתה בתואר "חברת התעופה הנערצת בעולם" זה חמש שנים ברציפות. בתקופה זו הגדילה החברה את ה־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) ב־15% ואת הרווח הנקי ב־20% בממוצע מדי שנה. שולי הרווח התפעולי גדלו מ־7% בלבד ב־2010 ל־19% ב־2015.

 

במפתיע, גם וורן באפט שינה את דעתו על הענף. חברת האחזקות שבבעלותו רכשה מניות בדלתא, באמריקן איירליינס ובסאות'ווסט. לחברות בענף תזרים מזומנים הולך וגדל, שמתועל לרכישה עצמית של מניות ולתשלום דיבידנד לבעלי המניות. לאחר ירידות חדות בענף, נסחרות המניות בו בתמחור נמוך בבחינה היסטורית.

 

דלתא איירליינס (סימול: DAL) - חברת התעופה המובילה בארה"ב הוקמה ב־1928, וכיום היא השנייה בגודלה בעולם מבחינת צי המטוסים והיקף הנוסעים. שווי השוק שלה עומד על 35 מיליארד דולר, והיא מעסיקה 84 אלף עובדים. ב־2015 רשמה דלתא הכנסות של 39 מיליארד דולר. בשנה האחרונה השיבה החברה 3.2 מיליארד דולר לבעלי המניות באמצעות דיבידנד ורכישה עצמית של מניות.

 

אמריקן איירליינס (סימול: AAL) - לחברת התעופה הגדולה בעולם צי של יותר מ־1,300 מטוסים המגיעים ל־170 יעדים בעולם. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 22 מיליארד דולר. בשנה שחלפה רשמה החברה הכנסות של 40 מיליארד דולר ותזרים מפעילות של 6.1 מיליארד דולר. בדצמבר 2013 החברה התמזגה עם יו.אס איירווייז. באופן דומה לדלתא, בשנה האחרונה השיבה החברה 5.6 מיליארד דולר לבעלי המניות.

 

סאות'ווסט איירליינס (סימול: LUV) - חברת הלואו קוסט הגדולה בעולם הוקמה ב־1967 וכיום יש לה צי של יותר מ־700 מטוסים. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 27 מיליארד דולר. ב־2015 רשמה סאות'ווסט הכנסות של 20 מיליארד דולר ותזרים מפעילות של 3.9 מיליארד דולר. בתקופה זו השיבה סאות'ווסט לבעלי המניות שלה 1.6 מיליארד דולר באמצעות חלוקת דיבידנד ורכישה עצמית של מניות.

 

הכותב הוא אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x