$
שווקי חו"ל

העובדים נגד וולס פארגו: הציב יעדים לא הגיוניים, פיטר את מי שסירב לרמות

העובדים ששילמו את המחיר הגישו תביעה ייצוגית של 2.6 מיליארד דולר: "הבנק דרש מכסה של 10 חשבונות ביום והיה מודע לכך שחשבונות רבים נפתחו באופן לא חוקי - העובדים שסירבו לשתף פעולה בהונאה היו הקורבנות"

מיקי גרינפלד 11:2825.09.16

שערוריית החשבונות הפיקטיביים בוולס פארגו התגלגלה תוך זמן קצר לתביעה מצד הלקוחות. בסוף השבוע הגיע לפתחו של בית המשפט תביעה נוספת, מכיוון בלתי צפוי – עובדים לשעבר שפעלו לטענתם בהגינות מול הלקוחות, וששילמו על כך מחיר כבד.  

שני עובדים של החברה הגישו לבית המשפט בקליפורניה תביעה ייצוגית בהיקף של 2.6 מיליארד דולר לפחות. התביעה הוגשה בשם עובדי וולס פארגו ב-10 השנים האחרונות שניסו ולא הצליחו לעמוד ביעדי המכירות שהציב הבנק, לנוכח החלטת שלא לפעול בחוסר הגינות כלפי הלקוחות.

 

על פי התביעה, הבנק בעיכוב קידומם של עובדים אלה, אם לא בביטולו לחלוטין, ואף בהדחתם מהתפקיד (לטובת משרה בדרג נמוך יותר). בחלק מהמקרים העובדים נקנסו, ולעתים אף פוטרו, או שנאלצו להתפטר מעצמם בשל התעמרות מצד המנהלים הבכירים.

 

"וולס פארגו פיטר או הדיח עובדים שלא עמדו במכסות הבלתי הגיוניות, בשעה שהוא קידם עובדים שעמדו במכסות באמצעות פתיחה אסורה של חשבונות בנק", נאמר בתביעה.

 

מגישי התביעה, עובדי הבנק לשעבר אלכסנדר פולונסקי (Alexander Polonsky) ובראין זאגי (Brian Zaghi), טוענים כי מנהלים בכירים בבנק דרשו מהעובדים לעמוד במכסה של פתיחת 10 חשבונות חדשים בכל יום, ביקשו כמה וכמה עדכוני התקדמות ביום ונזפו בעובדים שלא עמדו בקצב.

 

על פי כתב התביעה, לאחר שהשניים הקפידו לפתוח חשבונות רק לאחר בקשה מצד הלקוחות זימנו אותם המנהלים לשיחת הדרכה, וכשזו לא הועילה הודחו מתפקידם ובהמשך פוטרו מהבנקים.

 

החקירה נגד וולס פארגו החלה לאחר שהתברר כי באופן עקבי ומתוכנן פתח עבור לקוחותיו חשבונות בנק המאופיינים בעלויות גבוהות - הלוואות, חסכונות, וכיוצ"ב - מבלי שהיה ללקוחות כל צורך בכך ולעתים קרובות אף מבלי שהגישו בקשה לפתיחת החשבון. בסה"כ פתחה החטיבה בשיטה זו כ-2 מיליון חשבונות בנק יקרים ובלתי נדרשים.

 

הרשויות החלו בחקירה רשמית של הפרקטיקה הפסולה במאי 2015 ובתחילת החודש נקבע שוולס פארגו ישלם במסגרת הסדר פשרה קנס של 185 מיליון דולר, לצד פיצוי של 5 מיליון דולר ללקוחות.

 

המידע על הפעולות האסורות הגיעה לדירקטוריון הבנק בשנת 2014, ולאחר בדיקה ודיווח לרשויות החל הבנק בפיטורי מנהלים ופקידים. בסך הכול פוטרו 5,300 עובדים שהיו מעורבים בפרשה. בה בעת, לא פוטר אף מנהל מהדרג הבכיר של הבנק.

  

בכתב התביעה נטען כי בעוד שהמנהלים הבכירים של וולס פארגו רשמו רווח ניכר מהפעולות האסורות, הבנק הטיל את האשמה על אלפי עובדים בדרג נמוך ובשכר של 12 דולר לשעה, שניסו לעמוד במכסות שהוצבו להם, לעתים קרובות גם בשעות נוספות וללא שכר נוסף.

 

"העובדים בעלי המצפון שסירבו לשתף פעולה בהונאה היו הקורבנות הגדולים ביותר – שכרם נפגע, בונוסים נשללו מהם, ובמקביל הם נאלצו להתמודד עם חרדות ותחושת השפלה", נאמר בכתב התביעה.

 

באופן מוזר למדי, עד כה הבנק לא הכיר באופן רשמי באחריות הבנק על המעשים. המנכ"ל ג'ון סטומפף (John Stumpf) הביע צער על הפרשה, אך הטיל את האחריות על עובדים שפעלו בניגוד למדיניות הבנק.

 

התביעה הייצוגית שהגישו פולונסקי וזאגי מציגה תמונה שונה לחלוטין. "וולס פארגו היה מודע לכך שחשבונות רבים נפתחו באופן לא חוקי, ללא בקשה מצד הלקוחות, או כתוצאה של פעולה עסקית המנוגדת לאתיקה. וולס פארגו ידע שהמכסות הבלתי הגיוניות שהציב גרמו לפעולות הלא אתיות הללו, ושמטרתן היתה לגרום בדרך של מרמה להעלאת מחיר המניה, לטובת הרווחים של המנכ"ל ועל חשבות העובדים בדרג הנמוך", נאמר בכתב התביעה.

 

 

 

מנכ"ל וולס פארגו ג'ון סטומפף בעדותו בקונגרס מנכ"ל וולס פארגו ג'ון סטומפף בעדותו בקונגרס צילום: רויטרס

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x