$
השורה התחתונה

השורה התחתונה

חברות המשלוחים ייהנו מהוזלת הנפט פעמיים

הצלילה במחיר הנפט צפויה לחסוך למשפחה בארה"ב 500 דולר בשנה על הוצאות הדלק, והכלכלנים מעריכים כי הכסף שייחסך יושקע בקניות מקוונות

טרנס קלינגמן 08:2610.12.14

בשבוע האחרון צלל מחיר הנפט לשפל שלא נראה כמוהו מאז אמצע 2010. זאת בעקבות כך שמדינות OPEC(ארגון המדינות המייצאות נפט) החליטו לא להקטין את כמות חביות הנפט (כ־30 מיליון) אשר הן מפיקים על בסיס יומי. החלטה זו היא יריית הפתיחה למלחמה על נתחי שוק בין OPEC לבין מפיקי נפט מפצלי שמן בארה"ב, אך המחיר הנמוך של הנפט יכול להועיל לחלק מהחברות בארה"ב. 

חברות המשלוחים וההובלה עשויות ליהנות מירידת מחיר הנפט, הן בעלייה ההכנסות והן בקיטון בהוצאות התפעוליות.

 

יותר קניות מקוונות, יותר משלוחים

 

עיקר מבנה העליות של חברות המשלוחים מתבסס על ציי מטוסים ורכבים אשר מחיר הדלק מהווה את מרכיב התפעול העיקרי עבורם. כל ירידה במחיר הדלק והדלק הסילוני תורמת מיידית לשורת הרווח.

 

 

בצד ההכנסות התמונה יותר מורכבת. כלכלנים בארה"ב נוטים להסתכל על ירידת מחיר הנפט בדומה להורדת מסים. הם מעריכים שמשפחה אמריקאית ממוצעת תחסוך מעל 500 דולר בשנה בהוצאות הדלק.

 

האמריקאים אינם ידועים כחסכנים גדולים, ולכן רוב המודלים הכלכליים מניחים שרוב החיסכון בחשבון הדלק החודשי יפונה למוצרי צריכה אחרים. זאת, בתנאי שהצרכנים ישתכנעו שמדובר בהורדת מחיר דלק בת־קיימא. לכן, תחום הקמעונאות צפוי ליהנות מעלייה בביקושים.

 

בשנים האחרונות המכירות המקוונות תופסות נתח שוק הולך וגדל על חשבון קניות מסורתיות בחנויות ובקניונים, ולכן סביר להניח שהגידול בקניית מוצרי צריכה ינותב לערוצים המקוונים.

 

משפחה אמריקאית ממוצעת תחסוך מעל 500 דולר בשנה בהוצאות הדלק משפחה אמריקאית ממוצעת תחסוך מעל 500 דולר בשנה בהוצאות הדלק צילום: שאטרסטוק

 

בבלאק פריידיי האחרון החברות המקוונות הגדולות דוגמת אמזון ו־ebay דיווחו על עלייה של יותר מ־20% בהיקף הפעילות לעומת 2013. החנויות המקוונות תלויות בחברות המשלוחים, אשר מספקות את המוצרים לצרכנים (אלא אם מדובר במוצרי צריכה כגון ספרים דיגיטליים או סרטים אשר ניתן להוריד באינטרנט), ולכן עלייה ברכישת מוצרי צריכה באופן מקוון תגדיל בהתאמה גם את ההכנסות של חברות המשלוחים.

 

שוק ההובלות בארה"ב נחשב ליציב

 

תחום המשלוחים בארה"ב נשלט על ידי שלוש חברות ענק: פדקס, UPS ו־DHL.

 

פדקס ו־UPS הן חברות ציבוריות אשר נסחרות בבורסת ניו יורק, ו־DHL היא החברת־הבת של דויטשה פוסט הגרמנית אשר נסחרת באירופה. בשונה מהשוק האירופי אשר נתון לתחרות רבה בין לא מעט חברות משלוח יחסית קטנות, השוק האמריקאי נחשב ליציב ולכן החשש למלחמת מחירים אגרסיבית הוא מינורי. פדקס ו־UPS עדיפות על פני דויטשה פוסט, אשר חשופה עדיין לתחום הדואר המסורתי וליבשת אירופה אשר מראה נתוני צמיחה פחות טובים מאשר ארה"ב.

 

החברות בארה"ב נהנו מקפיצה משמעותית בהכנסות בשנים האחרונות בתחום ההובלה ישר לבית הלקוח על חשבון התחום המסורתי אשר נשען על הובלה בין עסקים.

 

עם זאת, תחום ההובלה ישר לבית הלקוח נחשב לפחות רווחי מתחום המסורתי. זאת מאחר שמדובר בהרבה חבילות קטנות אשר אמורות להתפזר על אזור גיאוגרפי עצום ולפעמיים צריך להגיע עד בית הלקוח יותר מפעם אחת.

 

על כן, החברות לעתים מבצעות שיפורים ברמת התמחור ומעלות מחירים עבור אספקה בתוך לילה וחותמות על הסכמים עם רשתות שיווק אשר מעלות את התעריפים במידה ניכרת בתקופות השיא (לדוגמת חג ההודיה וחג המולד).

 

במקום להיחשף לסקטור דרך מניות בודדות, ניתן גם לרכוש תעודה אשר עוקבת אחר מדד התובלה בארה"ב. המרכיבות העיקריות של מדד התובלה בארה"ב מורכב מחברות הרכבות (26% מסך המדד), חברות המשלוחים (22%), חברות התעופה (14%) וחברות ההובלה במשאיות (18%). כל החברות במדד צפויות ליהנות מהירידה במחיר הנפט.

 

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר בפסגות גלובל

 

אלטרנטיבות השקעה מומלצות

 

פדקס (סימול: FDX US)

 

חברת המשלוחים נסחרת בארה"ב לפי שווי שוק של 50.4 מיליארד דולר. החברה מייצרת כ־70% מההכנסות שלה בשוק האמריקאי והיתרה בשווקים הבינלאומיים. סך ההכנסות שלה מגיע ל־46 מיליארד דולר עם שיעור רווחיות תפעולית של 7.4%. החברה נסחרת לפי מכפיל רווח של 24. תשואת הדיבידנד עומדת על 0.4%.

 

UPS (סימול: UPS US)

 

חברת המשלוחים נסחרת בארה"ב לפי שווי שוק של 99.5 מיליארד דולר. סך ההכנסות שלה מגיע ל־55 מיליארד דולר עם שיעור רווח תפעולי של 12%. החברה מייצרת כ־75% מההכנסות שלה בשוק האמריקאי והיתרה בשווקים הבינלאומיים. החברה נסחרת לפי מכפיל רווח של 23. תשואת הדיבידנד עומדת על 2.4%.

 

תעודת סל של מניות ההובלה (סימול: IYT US)

 

תעודת הסל של iShares מקנה חשיפה מפוזרת לכל סוגי חברות ההובלה דוגמת בחרות רכבות, חברות משלוחים וחברות תעופה. סך הנכסים המנוהלים על ידי התעודה הוא 1.8 מילארד דולר ודמי הניהול עומדים על 0.45%. מכפיל הרווח הממוצע של החברות בתעודה עומד על 23 ותשואת הדיבידנד עומדת על 0.75%.

 

השורה התחתונה

פדקס ו־ UPS עדיפות על פני DHL של דויטשה פוסט, אשר חשופה לתחום הדואר המסורתי ולאירופה שבה נתוני הצמיחה פחות טובים מארה"ב

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x