• תפריט
פרסום ושיווק

ראיון כלכליסט

טסקו מחפשת שותפים בישראל: "המדפים שלנו לא יעילים, וזה עולה לנו"

פול ווילקינסון, אחראי החדשנות בענקית המרכולים טסקו, הגיע לחפש טכנולוגיות בארץ שישפרו את ניהול המדף והמחסן. “בעתיד הקניות יתבצעו מעצמן”, הוא אומר

מאיר אורבך 17:3405.11.17

ענקית המרכולים הבריטית טסקו כבר יודעת איך ייראה הסופרמרקט שלנו בעתיד, והיא מחפשת שותפים בישראל שיעזרו לה לממש את החזון. הרשת מקדישה מאמצים על חידושים בעולם המקוון, ובפרט בכל הקשור לטכנולוגיות של בית מחובר, שאותו היא רואה כתחום המרכזי שישפיע על הקמעונאות בשנים הקרובות.

 

 

בדומה לאמזון שבחרה בישראל כאחת המדינות שבהן תפותח חלק ממערכת הרכישות באמצעות קול — אלקסה שופינג, גם טסקו רוצה לאמץ בישראל טכנולוגיות אשר יאפשרו לה לשפר בצורה משמעותית את הדרך שבה אנשים מבצעים רכישות מהבית. לשם כך ביקר בישראל פול ווילקינסון (32), אחראי על תחום המחקר בזרוע החדשנות של טסקו. ווילקנסון אומר כי הוא רואה את הבית המחובר כאחד האלמנטים החשובים ביותר בעתיד של טסקו. "אנחנו מאמינים שבעתיד אדם לא צריך לעשות קניות, אלא רובן יתבצעו מעצמן", הוא אומר בראיון ל"כלכליסט". "אצלי, לדוגמה, בכל פעם שאני מגיע לחמש הטבליות האחרונות של חומר הניקוי של המדיח, נשלחת הזמנה אוטומטית להזמין לי חבילה חדשה של המוצר שנמצא במבצע אצלנו בטסקו. אני מאמין שבעתיד רשימת הקניות שלנו תהיה כולה כזו שמבוססת על השימוש שלנו בבית".

 

עם זאת, ווילקינסון מודע לכך שיש לרכישות כאלו מגבלות רבות, בעיקר בגילוי של מוצרים חדשים או בהיעדר חוויית הקנייה ברשתות. "אנחנו מודעים לכך שרוב האנשים שקונים ברשת מתבססים על אותה רשימת קניות, ואנחנו מחפשים את הדרך שתחשוף אותם למוצרים חדשים, גם דרך טכנולוגיות של מציאות מדומה”, אומר ווילקינסון.

 

אוטומציה מוחלטת

 

טסקו היא אחת הקמעונאיות הגדולות בעולם, והיא מדורגת בעשירייה הראשונה מבחינה הכנסות ורווחים. לטסקו יש 6,809 סניפים ב־12 מדינות ברחבי העולם, כאשר בבריטניה היא הרשת המובילה עם 28% נתח שוק.

 

ווילקינסון הגיע לישראל במסגרת ההשקה של JVP Play, תוכנית להאצת סטארט־אפים של קרן ההון סיכון הירושלמית JVP בשיתוף טסקו, בנק Barclays הבריטי, אקסלרטור מיקרוסופט וחברת הייעוץ דלויט, שנערכה לפני כשבועיים. טסקו תיקח בה חלק דרך זרוע החדשנות שלה Tesco Labs. "התוכנית מייצרת מסלול מהיר לבחינת רלבנטיות של מיזמים בתנאים אמיתיים", הסביר יואב צרויה, שותף ב־JVP. "אני מאמין שאם בסוף התוכנית יגיעו אלינו 3–2 חברות ישראליות שנוכל להשתמש בטכנולוגיה שלהן, אני אהיה מאוד מרוצה", הוסיף ווילקינסון.

 

סניף של טסקו בבריטניה סניף של טסקו בבריטניה צילום: בלומברג

 

לטסקו יש היסטוריה ארוכת שנים בעבודה עם חברות ישראליות — NCR (לשעבר ריטליקס הישראלית) אחראית כבר במשך שנים על כל מערך הטכנולוגיה של הקופות במרכולים של טסקו. "זהו הביקור החמישי שלי בישראל, ואני מאוד מתרשם מרמת החברות כאן ובעיקר מהעובדה שהכל כאן אמיתי, בשונה מארה"ב, ששם מרבית החברות יודעות למכור חזון טוב אבל אין הרבה מאחורי מה שהן אומרות", אומר ווילקינסון. "אנחנו מתכוונים להשקיע הרבה מאמצים בפרויקט הזה ולדאוג שיהיו כאן באופן רציף אנשים שלנו אשר יעקבו אחר הפעילות ויסייעו ככל הניתן לקידום שלו".

 

איך נראה סניף של סופרמרקט עתידי בעיניך?

 

"אני יכול לדבר על כך במשך שעה", הוא אומר וצוחק, "אבל בכלליות, אני חושב שבגלל השימוש הגובר בטכנולוגיות של בית מחובר, נראה אוטומציה מוחלטת ברכישת מוצרים המתחברים לאותם מכשירים ביתיים, כמו מוצרי ניקיון וטבליות ניקוי למדיח. יותר דגש יינתן בחנות על מזון ועל חוויית קנייה".

 

עיניים על המדפים

 

ווילקינסון אינו מחפש בישראל רק טכנולוגיות לבית ולשיפור הרכישה המקוונת אלא גם יכולות לשפר את תפקוד החנויות עצמן. "יש לנו 6,000 חנויות, שכל שיפור קטן בתפקוד שלהן הוא משמעותי עבורנו. כיום יש לנו הרבה מידע על מה שקורה ברגע התשלום ומה שיש לנו במחסנים אבל יש לנו מעט מאוד מידע מה קורה בזמן אמת על המדפים. יש כיום הרבה חוסר יעילות עם מה שקורה על המדפים, ובשבילנו חוסר יעילות עולה הרבה כסף. אם נוכל לדעת מה קורה בכל מדף בזמן אמת ולדאוג למלא אותו כפי שהגדרנו, נוכל לחסוך הרבה זמן וכסף", אומר ווילקינסון. "יש היום הרבה חברות שמנסות לשפר את העבודה, אבל רובן לא נותנות עדיין פתרון שיהיה גם כזה שאנחנו יכולים ליישם וישתלם לנו כלכלית".

 

איפה אתם עומדים בכל הקשור לשילוב בינה מלאכותית במרכולים?

 

"זאת טכנולוגיה רחבה שכבר עכשיו נוגעת בחלקים רבים בעסקים שלנו. אני מעריך שהמעורבות שלה רק תגבר. היכן שזה יהיה הגיוני, יהיו לנו מערכות עצמאיות משלנו, והיכן שלא, נשתף פעולה עם ספקים חיצוניים".

 

לדברי ווילקינסון, גם תחום משלוחי המזון חייב לעבור שינוי. "כיום מרבית האנשים נמנעים ממשלוחים של כמויות קטנות של מזון עקב עלות גבוהה של המשלוח. אם נמצא דרך לייעל את המשלוח ולהוריד אותו לעלות של 1 ליש"ט לעומת כ־8 ליש"ט, נוכל להגדיל משמעותית את המכירות שלנו. אני מאמין שאת הפתרונות נמצא בדמות של רחפנים אשר יכולים לטפל במשלוח של כמות קטנה של מוצרים או ייעול משמעותי של התהליך", אומר ווילקינסון. "ייעול של העבודה במרכולים הוא אחד הנושאים הקריטיים עבורנו, כמו גם ניהול המחסן בחנויות שהרבה פעמים אנחנו לא יודעים כל מה שקורה בו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x