$
פרסום ושיווק

היכונו לעליות: התייקרות המזון צפויה להתגבר ב־2017

התייקרות החמוצים והטונה מובילים את העלייה במחירי המזון, לראשונה אחרי שלוש שנות קיפאון. בעקבות התייקרות המזון לפרות צפויה גם עליית מחיר החלב

נורית קדוש 08:5319.07.17

עליות המחירים בשוק המזון מחריפות: ל"כלכליסט" נודע כי יצרניות השימורים העלו בימים האחרונים את מחירי המלפפונים החמוצים ב־4%־6%. לטענת החברות, בשנים האחרונות האמירו מחירי המלפפונים בעשרות אחוזים והן לא יכולות להמשיך ולספוג את עליות המחירים בלי להעלות את מחירי השימורים. עליית מחירים זו מצטרפת לשתי עליות במחירי שימורי הטונה בחודשים ינואר ואפריל, ויחד הן מסמנות התחלה של שינוי מגמה בשוק המזון, שעד כה השחקניות בו ספגו את התייקרות חומרי הגלם.

 

במקביל מאיימות המחלבות הגדולות בהעלאת מחירי מוצרי חלב שאינם נמצאים תחת צו הפיקוח על המחירים. אף שמחיר החלב הגולמי עלה מתחילת השנה ב־15.4 אגורות לליטר משרד החקלאות הורה שלא להעלות את מוצרי החלב המפוקחים. על רקע זה העבירו המחלבות מסרים כי הן שוקלות להעלות את מחירי מוצרי החלב, שהמחירים אינם מפוקחים בשיעור שיפצה אותן על העלייה בהוצאות הייצור. עוד טוענים במחלבות כי נוכח התייקרות מחירי התירס והצפי לעליית מחירי החיטה - שני מוצרים המשמשים מזון לבהמות - מחיר החלב הגולמי צפוי להתייקר שוב בספטמבר והדבר עלול להוביל לעליות מחירי המוצרים לצרכנים.

 

נתוני חברת המחקר סטורנקסט לסיכום המחצית הראשונה של 2017 הראו כי מוצרי המזון הובילו את שוק מוצרי הצריכה לעליית מחירים ראשונה של 0.3% בתום שלוש שנות קיפאון. מוצרי המזון עלו ב־1.8% כספית וב־1.2% כמותית - פער שמסמן את עליית המחירים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

 

 

 

 

משפרים עמדות

 

אחרי המחאה הצרכנית בקיץ 2011, חדלו יצרני המזון מהנוהג להעלות מחירים פעמיים בשנה: אחרי חגי תשרי ואחרי פסח. בדצמבר 2012 חשו היצרנים כי השפעת המחאה דעכה והעלו מחירים בכ־6%. התגובה היתה בצמצום היקפי הקנייה, ומאז 2014 מכירות שוק המזון רשמו ירידה, עד השנה החולפת והיצרנים נמנעו מעליות מחיר נוספות.

 

 

 

אולם מתחילת השנה קיימת עליית מחירים זוחלת, המתבצעת על ידי הקמעונאים, המשפרים את הרווחיות הגולמית שלהם באמצעות העלאות מחירים קלות במוצרים רבים שאינם במרכז סל הקנייה. על השיפור ברווחיות הרשתות ניתן היה ללמוד מדוחות הרבעון הראשון בהם עלתה הרווחיות הגולמית בשופרסל ל־25.4% ממחזור המכירות, בהשוואה ל־25.1% ברבעון המקביל אשתקד. בוויקטורי עם עליית הרווחיות הגולמית מ־23.6% ל־23.7% וברמי לוי מ־21.9% ל־22%.

 

 

 צילום: אורן אגמון

 

 

מקטינים את האריזות

 

במקביל פיתחו היצרנים מוצרים חדשים שמאפשרים לגבות מחיר גבוה יותר ומקשים על השוואת מחירים, כמו יוגורטים עשירי חלבון, פסטה ופתיתים מועשרים בשיבולת שועל וחטיפי שוקולד נגיסים בשקיות. במקביל הפחיתו היצרנים את כמויות המוצר באריזות מבלי לשנות את המחיר. באפריל הקטינה פרוקטר אנד גמבל את כמות המוצרים באריזות טבליות למדיח כלים פיירי ואת משחת השיניים אורל־בי פרו אקספרט"ל ללא הורדת מחירים. המהלכים לוו בהערה על אריזות המוצרים כחוק.

 

מאסם נמסר: "בשלוש השנים האחרונות עלו מחירי מלפפונים לייצור חמוצים באריזות מתכת בעשרות אחוזים. לשם קיזוז חלקי של ההתייקרות, העלתה בית השיטה את מחירון המלפפונים החמוצים בשיעור זניח של 4%".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x