$
פרסום ושיווק

רשתות הפארם ניצחו: שר הכלכלה יגביל את כוחם של יבואני הטואליטיקה

קמעונאי הטואלטיקה ובראשם סופרפארם הצליחו לשכנע את משרד הכלכלה כי היבואנים הם האחראים ליוקר המוצרים - ולא הרשתות. על רקע זה יגיש השר אלי כהן תיקון לחוק ההגבלים העסקיים

נורית קדוש 11:4418.07.17

הקמעונאים הגדולים ובראשם סופרפארם, הצליחו לשכנע את משרד הכלכלה כי הגורם לכך שמחירי מוצרי הטואלטיקה בישראל גבוהים מבעולם, הם היבואנים הגדולים. על רקע זה, יגיש שר הכלכלה, אלי כהן בתקופה הקרובה, תיקון לחוק ההגבלים עסקיים "הסרת חסמים בתחום היבוא". התיקון יוגש במסגרת הוראת שעה שלוש שנים, לרבות אפשרות הארכה לשלוש שנים נוספות.

 

תיקון החוק נועד להגביל את כוחם של היבואנים הבלעדיים (המורשים), המנצלים לטענת כהן לא פעם את כוחם הרב, בכדי לחסום תחרות בדרך של סיכול או צמצום פעילות יבואנים מקבילים. תיקון חקיקה מסמיך את הממונה על ההגבלים עסקיים, להורות ליבואן מורשה על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט על מנת למנוע חשש לפגיעה משמעותית בתחרות מיבוא מקביל. בדומה לסמכויות הממונה בתחום המונופולים או קבוצות ריכוז, הפרה של הוראותיה כמוה כפרה של חוק ההגבלים העסקים.

 

ההחלטה התקבלה אחרי שבשבוע שעבר נפגש מנכ"ל משרד הכלכלה שי רינסקי עם ראשי סופר פארם, ניו פארם, שופרסל, רמי לוי וגורמים נוספים בענף. הקמעונאים זומנו לפגישות נפרסות עם רינסקי כדי להסביר את המקור לפערי המחירים של מוצרי הטואלטיקה בין ישראל לעולם. לדברי גורם שהשתתף באחת הפגישות, החברות טענו בפני משרד הכלכלה כי האחריות למחירם הגבוה של מוצרי הטואלטיקה בישראל נעוצה במקטע היבואנים ולא במקטע הקמעונאי. זאת ועוד נטען כי נתוני האמת של מחירי הטואלטיקה, נמוכים בשיעור ניכר מאלו שעלו בבדיקה ואלו הוצגו לרינסקי באותן פגישות.

 

 

סופרפארם. מנכ"ל משרד הכלכלה שי רינסקי השתכנע כי המקור ליוקר מוצרי הטואלטיקה ביבוא ולא בהפקעת המחירים ברשתות סופרפארם. מנכ"ל משרד הכלכלה שי רינסקי השתכנע כי המקור ליוקר מוצרי הטואלטיקה ביבוא ולא בהפקעת המחירים ברשתות צילום: אוראל כהן

 

 

כאמור, הסמכות לממונה תיקבע במסגרת הוראת שעה מוגבלת בזמן, על מנת שניתן יהיה להעריך במהלך תקופה זו אם עדיין עומד הצורך בסמכות כאמור, ולבחון את השלכותיה ותועלתה.הצעת החוק עומדת לשימוע ציבורי והיא פתוחה להערות הציבור בחודש הקרוב. השר כהן הדגיש: "אחד הגורמים המרכזיים ליוקר המחיה הנו חסימת היבוא המקביל. יבואנים מורשים שיחסמו תחרות במכוון – יבלמו על ידי הממונה על ההגבלים העסקים".

 

ברקע הדברים מחקר שערך המשרד אשר במסגרתו נמצא כי רמת המחירים בישראל, במוצרי טואלטיקה נבחרים, הנה גבוהה ב-48% לעומת מדינות אחרות. כחלק מהסקירה עלה כי במוצרים ספציפיים בהם ניכרת חדירה של יבוא מקביל, ירדו רמות המחירים של אותו המוצר בכ-30%. הירידה במחיר באה לידי ביטוי הן בערוץ המכירה של המוצר המיובא ביבוא מקביל והן בערוצי רכישה נוספים אשר הושפעו ממהלך זה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x