$
פרסום ושיווק

ניתוח כלכליסט

מחשבת חבילה מחדש: סלקום מכוונת לבטן הרכה של בזק ו־HOT

החברה מאחדת לראשונה שירותי טלוויזיה, טלפון נייד ונייח, ותשתית וספק אינטרנט בחבילה שתעלה 249 שקל בחודש. רגע לפני השקת הטלוויזיה של פרטנר, סלקום מנסה לנצל את היתרון על פני HOT ובזק, שנמנעות מלהציע חבילות דומות בשל היותן מונופול בתחום השידורים והתשתיות

אביב גוטר ועומר כביר 07:0927.04.17

רגע לפני שפרטנר נכנסת גם היא לשוק הטלוויזיה, סלקום הודיעה אתמול (ד') על מהלך שיכול להוביל לזעזוע בקרב כל החברות. סלקום השיקה חבילת קואטרו (מרובעת) ראשונה מסוגה, שכוללת שירותי טלוויזיה, סלולר, אינטרנט וטלפון קווי, והכול בחשבונית אחת. חבילת התקשורת כוללת את סלקום tv (עד חמישה מסכים), שלושה קווי סלולר, אינטרנט וטלפון קווי ללא הגבלה בעלות של 249 שקל לחודש.

 

 

במבט ראשון נראה כי מדובר במהלך שנועד להתחרות בעיקר ב־HOT ובבזק, המתחרות הגדולות בשוק הטלוויזיה הרב־ערוצית. לסלקום, שחקנית טרייה יחסית בשוק הטלוויזיה הפועלת זה כשנתיים וחצי, יש עד כה 122 אלף לקוחות. למרות הגיוס המתמשך והנטישה אצל המתחרות, צרכנים רבים עדיין מעדיפים את התכנים שמציעות HOT ו־yes. בסלקום מקווים כי חבילת הקואטרו, לצד רכישת תוכני HBO, תצליח להגדיל את מאגר הלקוחות, שכן לחבילות הקואטרו יתרונות צרכניים רבים. ברגע שלקוח מבצע התקשרות עם חברה שמציעה מספר שירותים תחת חבילה אחת הוא לרוב יעדיף להישאר איתה לתקופה ארוכה, וחיפושיו אחר שירותים אחרים אטרקטיביים יותר יפחתו. 

בשונה מבזק ו־HOT, סלקום יכולה להציע חבילות משולבות כי אינה כפופה לרגולציה בשידורים משום ששידוריה על גבי האינטרנט. באינטרנט, סלקום משתמשת בתשתית בזק ורוכשת אותו במחיר סיטונאי.

 

פרטנר תתקשה להיבדל

 

השקת חבילת הקואטרו לא נועדה רק למשוך לקוחות, אלא גם לנסות להקדים את פרטנר שצפויה להיכנס לשוק הטלוויזיה בחודשיים הקרובים. בשוק התקשורת מעריכים כי פרטנר מתכוונת להציע חבילה דומה, אך כעת נראה כי היא תתקשה להציע משהו מיוחד שיבדל אותה משאר החברות, וייתכן כי החבילה של סלקום תיאלץ את פרטנר לחשוב מחדש על מערכי השיווק שלה.

 

אך היתרון האמיתי בחבילת הקואטרו הוא אל המתחרות הגדולות בזק, החברה־האם של yes, ו־HOT. בזק, שמוגדרת כמונופול בשוק התשתיות, מעוניינת לייצר חבילות שירותי תקשורת דומות, הכוללות את כל השירותים שמציעה סלקום, אולם בעקבות ההפרדה התאגידית (הפרדה מבנית) היא נמנעת מלעשות כן. זאת מפני שאז יחול עליה סעיף הפריקות, המחייב את החברה למכור כל רכיב באותו מחיר גם בנפרד, מהלך שעלול לחשוף את המחירים המונופוליסטיים שלה - ועשוי לפגוע ברווחיות החברה.

בבזק רואים את המהלכים הנעשים בשוק התקשורת והחלו לפעול בנושא, אם כי בינתיים לא באופן רשמי מול משרד התקשורת. בזק, בהובלת המנכ"לית סטלה הנדלר, החלו במהלך שיווקי בנסיון להסביר לציבור איך ניתן להוזיל עוד יותר את שירותי התקשורת הכולל פוסטים בפייסבוק, ציוצים בטוויטר וסרטון. אתמול התייחסה הנדלר לסלקום בדף הפייסבוק שלה וכתבה: "הגיע הזמן לאפשר לבזק לפעול כחברה מודרנית, ולתת גם לנו לספק חבילות שירותים מתחרת שיוזילו מחירים".

מימין: סטלה הנדלר מנכ"לית בזק וניר שטרן מנכ"ל סלקום מימין: סטלה הנדלר מנכ"לית בזק וניר שטרן מנכ"ל סלקום צילום: יחיאל ינאי, יונתן בלום

 

לעומתה HOT, שמוגדרת כמונופול בשוק השידורים, יכולה להציע חבילות טריפל והיא עושה זאת בחבילה הכוללת טלוויזיה, טלפון נייח ונייד, ותשתית אינטרנט. אם HOT תרצה להציע את שירותיה כספקית אינטרנט, סעיף הפריקות יחול גם עליה, ואז היא תצטרך לחשוף את המחיר עבור שירותי האינטרנט ולאפשר לחברות אינטרנט לחכור את שירותיה במחיר נמוך במסגרת הרפורמה בתשתית האינטרנט (השוק הסיטונאי - א"ג).

 

הקואטרו פחות כדאי

 

כשמפרקים את חבילת הקואטרו של סלקום, מצטיירת תמונה לא כדאית כלכלית לצרכנים. שירותי הטלוויזיה שמציעה סלקום עשירים יותר מבחינת תוכן בהשוואה לכפי שהיה לפני שנתיים וחצי ושמרו על מחיר אחיד של 99 שקל בחודש. סלקום הוסיפה חבילת ספורט, ערוצי ילדים ואת תוכני HBO כך שתוכני הטלוויזיה הפכו לאטרקטיביים. חבילת הטריפל של סלקום אטרקטיבית עוד יותר, זאת משום שהיא כוללת מלבד הטלוויזיה ספק אינטרנט וטלפון קווי ב־50 שקל נוספים, ויחד הם יוצרים בנדל שממצב אותה אטרקטיביים בעיני הצרכנים ומתמרץ אותם לרכוש מספר שירותים דרך גוף אחד.

 

עם זאת, חבילות הסלולר פחות משתלמות. בשוק ניתן למצוא מחירים טובים מ־3 קווי סלולר ב־100 שקל, כפי שסלקום מציעה. פרטנר, HOT מובייל ופלאפון מציעות 3

קווי סלולר ב־75–105 שקל בחבילות גלישה של בין 6–12 ג'יגה.

 

מעבר לקואטרו, סלקום הציגה אתמול גם שורה של חידושים טכנולוגיים סביב סלקום tv. עד כה סיפקה סלקום tv אפליקציה רק לטלוויזיות חכמות של LG. כעת, היא משיקה אפליקציה משודרגת גם לסמסונג, פיליפס, סוני, גרונדיג ושארפ.

 

בניגוד לאפליקציה המקורית של LG, שתמכה רק בחלק מתוכני סלקום tv, האפליקציות המשודרגות מבוססות על אפליקציית האפל TV של השירות ומאפשרות גישה מלאה לערוצים ולתכנים.

 

האפליקציה מצטרפת לשירות נוסף של החברה: Cloud PVR - הקלטת תכנים מערוצי ברודקאסט בענן. במקום ההקלטה המסורתית על הממיר, שחייבה הזמנת תוכנית להקלטה ואפשרה להקליט רק מספר מוגבל של ערוצים, שירות ההקלטה בענן מאפשר להקליט את כל הערוצים בו־זמנית ללא הגבלה, כאשר ההקלטה זמינה בכל המכשירים של המנוי. מכיוון שההקלטה מתבצעת בענן, גם אם משתמש מקליט תוכנית ששידורה כבר החל, היא תהיה זמינה מתחילתה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x