$
פרסום ושיווק

המדינה בתגובה לבג"ץ רשתות הפארם: "העתירה נגד אתר ג'יימס ריצ'רדסון כבר הוכרעה"

רשות שדות התעופה טוענת כי העתירה של סופר־פארם לבג"צ נגד פטור ממע"מ בקניות מקוונות באתר ג'יימס ריצ'רדסון הוכרעה כבר בעתירתה נגד "פטור ושמור"

אורנה יפת 08:4521.03.17

המדינה טוענת כי סופר־פארם מבקשת מבג"ץ להכריע בסוגייה שכבר הוכרעה ב־1995. כך עולה מתגובת רשות שדות התעופה לבג"ץ שהגיעה לידי "כלכליסט". התגובה הוגשה לעתירה שהגישו סופר־פארם, המשביר לצרכן, וחטיבת הקוסמטיקה בלשכת המסחר, כנגד רשות שדות התעופה, מנהל המכס ומע"מ, אל על וג'יימס ריצ'רדסון, בטענה כי אין לאשר פטור ממע"מ וממס קנייה בעת הזמנת מוצרי ג'יימס ריצ'רדסון ואל על באתרים שלהן טרום ההגעה לשדה התעופה.

 

בעתירה, שנידונה בבג"ץ ביום חמישי האחרון, נטען כי ג'יימס ריצ'רדסון ואל על אלו מאפשרות אפיק חדש, אתר האינטרנט שלהן, בו הציבור יכול להזמין מוצרים הפטורים ממסים, וזאת למרות שהזמנת המוצר נעשית מישראל. העותרים טוענים כי הזמנת מוצרים מהבית מחויבת בתשלום מע"מ.

 

רש"ת טוענת כי העתירה של סופר־פארם מתעלמת לחלוטין מהעתירה הקודמת שלה, שהוגשה נגד חוקיות הפטור ממכס ממס קנייה שניתן במסגרת הסדר הפטור ושמור. אז קבע בית המשפט כי אין בשירות זה פגיעה בחופש העיסוק של סופר־פארם, גם אם הסדר זה פוגע בהיקף המכירות בחנויות שלה. באותה עתירה קבע אז בית המשפט כי הסדר הפטור ושמור משרת את אינטרס הציבור, ותורם לפיתוח כלכלת המדינה שכן אחרת הקניות הללו היו מתבצעות בחו"ל. "ביסודה מצויה שאלה יחידה: מהו מועד ביצוע העסקה, כהגדרתה בדיני המס", נכתב בתשובתה של רש"ת, "שאלה זו הוכרעה זה מכבר... העותרות בחרו לנסות ולהעניק פרשנויות משפטיות שונות ומשונות לפסיקה הברורה".
מימין: מנכ"ל רש"ת יעקב גנות ומנכ"ל סופר-פארם ניצן לביא על רקע אתר ג'יימס ריצ'רדסון מימין: מנכ"ל רש"ת יעקב גנות ומנכ"ל סופר-פארם ניצן לביא על רקע אתר ג'יימס ריצ'רדסון צילום: אלכס קולומויסקי, אוראל כהן

 

עוד טוענת רש"ת כי סופר־פארם רכשה את המסמכים למכרז לחנות הקוסמטיקה והטבק בנתב"ג ב־2013, אז התוודעה לסעיף במכרז המאפשר לחנות הזמנה מראש והייתה צריכה לשטוח את הטענות על אפליה ופגיעה בתחרות בזמן אמת. לטענת סופר־פארם, בזמן שנערך המכרז לא היה קיים השירות הזה ולכן לא ניתן היה לטעון נגדו.

 

בנוסף, מתגובת המדינה לעתירה עולה כי אל על כלל לא פנתה למכס בבקשה לאשר הפעלת שירות הזמנה מראש באתר האינטרנט. "דבר הפעלת שירות זה נודע למכס ממכתבו של בא כוחו של העותרת, בו הודיעה העותרת על השירות שמפעילה אל על ומחתה עליו". עוד הגיבה המדינה וטענה כי מאז העתירה שונה התקנון באתר אל על, כאשר בתקנון הקודם התמורה בגין העסקה נתקבלה בישראל "ולהבנתנו כיום התשלום עבור המוצר וקבלתו מתבצעים במטוס עצמו".

 

אלא שאל על בתגובתה אישרה כי התשלום עבור המוצרים נעשה בעת ההזמנה מישראל ומסירת המוצר נעשית על המטוס לאחר ההמראה. "רכישה באופן מקוון על ידי נוסע באל על, של מוצר הנמסר לו מחוץ לגבולות המדינה, אינה שונה מהזמנתו של מוצר על ידי ישראלי ממחשבו בתל אביב, באמצעות אתר בינלאומי, כאשר איסופו מתבצע מחוץ לישראל. היעלה על הדעת לטעון כי יתווסף למחיר באותו אתר מע"מ ומס קנייה רק משום שבחירת המוצר והתשלום בוצעו באמצעות מחשב בתחומי ישראל?", טוענת החברה.

 

מרשת סופר-פארם נמסר: "טענת רשות שדות התעופה היא טענה מטעה שמעידה על חששה מפני הכרעת בג"ץ כי אין להסכים לפיקציה לפיה ג'יימס ריצ'רדסון מוכרת מוצרים לציבור הישראלי ללא מע"מ, כדי לממן את דמי הזכיון שהיא משלמת, תוך שהיא טוענת שהדברים נעשים מהחנות ללא מכס בנתב"ג".

 

לטענת רשת הפארם, בזמן שנערך המכרז ב-2013 לא היה קיים השירות הזה ולכן לא ניתן היה לטעון נגדו. "במכרז שערכה רש"ת בשנת 2013 נאמר, כי בכפוף לקבלת אישור שלטונות המכס, ובהתאם להוראות המכס, יתאפשר הפעלת שירות של הזמנה מראש על ידי מפעילת החנות. ג'יימס ריצ'רדסון החלה לתת את השרות רק באוגוסט 2016, לאחר שבסמוך לאותו מועד, התקבלו לראשונה הוראות המכס לגבי התנאים למתן השירות על ידי ג'יימס ריצ'רדסון. ברור שלא ניתן היה בשנת 2013 לטעון כנגד שירות שלא היה קיים או כנגד הוראות שלא היו קיימות".

 

סופר-פארם כי מעולם לא עתרה נגד מתן שירות הזמנה מראש על ידי ג'יימס ריצ'רדסון אלא רק כנגד הוראות המכס משנת 2016 - שגם אותן ג'יימס ריצ'רדסון אינה מקיימת - תוך שג'יימס ריצ'רדסון מטעה את הציבור לחשוב שבמועד ההזמנה באינטרנט הוא כבר מחויב בעריכת העסקה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x