$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

יבוא הבשר הוריד את המחיר ושבר את הדואופול

נתוני משרד הכלכלה על השפעת הורדות המכסים בשוק הבשר והגבינה הצהובה נחשפים לראשונה ומבשרים על מפנה בענף המזון: ירידה של כ־50% בצריכת בשר מקומי לטובת יבוא, צניחת מחירים והחלשת כוחן של השולטות בתחום

נורית קדוש 07:0701.03.17

מחירי הגבינות הצהובות ירדו ב־8% ומחירי הבשר ירדו ב־12% בעקבות פתיחת מכסות ליבוא פטור ממכס למוצרי מזון אלו — כך עולה מנתוני משרד הכלכלה והתעשייה שהגיעו לידי "כלכליסט". נתח השוק של הבשר מתוצרת ישראל ירד מ־90% מהבשר שנמכר ב־2015 לכדי 40% ב־2016. במקביל נפגע דרמטית נתח השוק של תנובה במכירות גבינת צהובה במעדניות, וירד מ־65.1% ב־2014 לכדי 54.2% בתום 2016.

 

תוצאות אלו, שמשקפות ירידת מחירים לצרכן והפחתת כוחם של המותגים השולטים בקטגוריות המזון האמורות, מעודדות את משרד הכלכלה לבחון מהלכים דומים בקטגוריות מזון נוספות. "מכסות היבוא בגבינות ובבשר הביאו לבשורה", אומר יאיר שירן, יו"ר ועדת המכסות במשרד הכלכלה. "בשוק הבשר הטרי, הפחתות המחיר על סוגי בשר שונים הגיעו עד ל־30% ממחיר הבשר הטרי משחיטה מקומית". שר הכלכלה הנכנס אלי כהן אמר ל"לכלכליסט" כי "בשבועות הקרובים תבחן ועדת המכסות במשרד פתיחת מכסות חדשות על מוצרים נוספים".

 

 

נמוך מהמחיר המפוקח

 

הרפורמה בתחום הגבינות הצהובות החלה ב־2015, בעוד הרפורמה בתחום הבשר הטרי נכנסה לפעילות ממשית רק בינואר 2016. בנוסף פתחה הממשלה מכסה חד־פעמית ליבוא שמן זית פטור ממכס בהיקף 2,000 טונות ב־2016.

 

להערכת מועצת החלב עומד שוק הגבינות הקשות בישראל על יותר מ־35 אלף טונות בשנה. צריכת השוק מסופקת על ידי ייצור מקומי, ונשלטת בידי מותג עמק של תנובה. במסגרת פתיחת השוק חילק משרד הכלכלה ב־2016 מכסות ליבוא פטור ממכס של גבינות קשות בהיקף 5,300 טונות, והיבואנים ניצלו 96% מהן.

 

בעקבות היבוא חלה מגמה של ירידת מחירי מוצרי הגבינה הצהובה, הן במעדנייה והן במוצרים הארוזים הנמכרים במקררים. מחיר הגבינה הצהובה במעדנייה ירד מאז פתיחת השוק ליבוא ב־3.9 שקל לק"ג בממוצע, ומשך את מחירי הגבינות הפרוסות והארוזות הנמכרות ממחיר ממוצע של 69.3 שקל לק"ג ב־2014 לכדי 63.5 שקל בשנה החולפת. התחרות הביאה לירידה במחיר הממוצע של מותג הגבינה הצהובה עמק של תנובה: מחיר של גבינה צהובה עמק ארוזה ירד בשנתיים האחרונות ב־3.3 שקלים לק"ג בממוצע, בשעה שמחיר גבינת עמק במעדנייה ירד ב־2 שקלים לק"ג.

 

מנכ"ל תנובה אייל מליס. הפגיעה בבשר קשה יותר מנכ"ל תנובה אייל מליס. הפגיעה בבשר קשה יותר צילום: עטא עוויסאת

 

מאז פתיחת המכסות מוצעות לצרכן אלטרנטיבות לרכישת גבינה צהובה במחירים נמוכים מן המחיר המפוקח, כמו הגבינה של רמי לוי שבמעדנייה (27.5 שקל לק"ג), עלמה של נטו (31.7 שקל לק"ג) והגבינה של שופרסל (32.3 שקל לק"ג). לדברי שירן, פתיחת השוק ליבוא הובילה גם לפגיעה במכירות של עמק המורגשת בנתחי השוק. "בתוך שנתיים ירד נתח השוק של עמק במעדנייה ביותר מ־10%. הגבינות המיובאות תפסו ב־2015–2016 נתח שוק של יותר מ־15%. הפגיעה בנתח השוק של גבינת עמק על המדף הסתכמה בכ־4%. ניתן לשייך זאת לכך שעיקר המאמץ הופנה להורדת מחיר הגבינות במעדנייה".

 

אף שהמחיר הממוצע של גבינה צהובה במעדנייה המצוי תחת פיקוח מחירים נמוך בכ־30% ממחיר הגבינה הצהובה הארוזה, קיימת בשנים האחרונות מגמה ברורה של גידול בצריכת הגבינה הצהובה על המדף וירידה בצריכת הגבינה שבמעדנייה. לאור זאת, פתחה ועדת המכסות בינואר האחרון מסלול נפרד בהליך התחרותי ליבוא גבינה ארוזה. במסגרת זו התחייבו הזוכים בהליך התחרותי ליבוא גבינה צהובה פרוסה וארוזה למכור את המוצר לצרכן במחיר הנמוכים עד 40% ממחיר עמק במדף במחיר מקסימלי של בין 35 ל־42 שקל לק"ג. לדברי שירן, "כבר במהלך 2017 תחול הפחתה משמעותית גם במחירי הגבינה הצהובה "על המדף", באמצעות כניסת מותגים חדשים של גבינות מיובאות. התחזית שלנו הנה שככל שעמק תמשיך לאבד נתחי שוק, תיאלץ תנובה גם להמשיך ולהפחית מחירים בניסיון לשמר את חלקה בשוק הגבינות הצהובות".

 

שר הכלכלה אלי כהן. "שוקלים מכסות יבוא במוצרים נוספים" שר הכלכלה אלי כהן. "שוקלים מכסות יבוא במוצרים נוספים" צילום: עומר מסינגר

 

צורכים יותר בשר טרי

 

בשוק הבשר נראה כי הדרמה שהתחוללה במחירים ובנתחי השוק המובילים אף גדולה יותר. ב־2016 החל יבוא מסיבי של בשר מחו"ל בהיקף של 5,000 טונות. באמצע השנה, לאור שיעורי ניצול גבוהים של המכסות, הוחלט על פתיחת מכסה נוספת בהיקף של 2,500 טונות. מכסה זו פורסמה רק לאחר תקופת החגים עקב משא ומתן מתמשך עם משרד החקלאות, מגדלי הבקר המקומיים והמפטמים, דבר שפגע בשיעורי ניצולה. בסך הכל, ב־2016 חולקו רישיונות מכסות של 7,300 טונות, מתוכם יובאו בפועל כ־6,400 טונות בשר לשוק שצורך כ־20 אלף טונות בשנה.

 

ב־2015 יותר מ־90% מהבשר הטרי שנמכר ברשתות השיווק הגדולות היו משחיטה מקומית, ובעיקר של אדום אדום (תנובה) ודבאח, שהחזיקו יחדיו כ־80% מהשוק. כיום, לפי נתוני משרד הכלכלה, שנה לאחר חלוקת מכסות היבוא, מדווחות הרשתות (שופרסל, רמי לוי, יינות ביתן ועוד) כי יותר מ־60% מהבשר הנמכר בסניפיהן מקורם ביבוא. כלומר, נתח השוק של תנובה ודבאח ברשתות ירד בתוך שנה אחת בלבד ב־50%. "את הזינוק הגדול ביבוא בשר ניתן לזקוף הן למכסות הפטורות ממכס והן להגדלת מספר האישורים של בתי מטבחיים בחו"ל", אומר שירן. "דבר זה מאפשר לייבא ממגוון מקורות בחו"ל, ובייחוד ממקומות קרובים כמו פולין, מה שמפחית משמעותית את עלויות היבוא".

 

לדברי שירן, היבוא השפיע על כלל השוק. היקף הצריכה השנתית של בשר טרי בישראל גדל מכ־16 אלף טונות ב־2015 לכדי כמעט 20 אלף טונות ב־2016, כיוון שהיבוא אפשר לצרוך בשר טרי במחירים נמוכים באופן משמעותי מהמחיר של בשר בייצור מקומי. על רקע זה, גם צריכת הבשר המופשר והבשר המעובד נפגעה באופן משמעותי ב־2016. את הירידה בצריכת בשר מעובד (כ־15% בין 2015 ל־2016) ניתן לקשר גם לאזהרות משרד הבריאות על אודות צריכתו.

 

מנתוני המשרד עולה כי מינואר 2016, אז החל היבוא המסיבי של בשר, יש מגמה של הפחתת מחירים. בעוד מחיר הבשר עמד על 58 שקל לק"ג בממוצע בינואר 2016, מחירו בדצמבר 2016 עמד על 50.9 שקל לק"ג, ירידה של כ־13%. עומק ירידת מחירי הבשר גדול יותר כשבוחנים מחירי בשר מיובא לעומת מחירי בשר מקומי לפי חלקי הבשר השונים ברשתות השונות. "אנו צופים שהמגמה תימשך ותתחזק, הן בהפחתות מחירים והן בהגברת התחרות, לאור הגדלת מכסות יבוא הבשר בשלוש השנים הבאות", הוסיף שירן.

 

בתחום נוסף של פתיחת המכסות, יבוא שמן הזית, לא נרשמו שינויים מרחיקי לכת. הצריכה השנתית של שמן זית בישראל מוערכת ביותר מ־20 אלף טונות. על פי נתוני משרד החקלאות, במסיק 2015–2016 הופקו כ־14 אלף טונות מתוכם. היקף המכסות השנתיות נמוך יחסית ומהווה כ־5% בלבד. ב־2016 נפתחה מכסה נוספת ליבוא 2,000 טונות שמן זית. מכסה זו היתה מוגבלת בזמן היבוא לחודשים מרץ־יולי, ולכן השפעתה על השוק היתה מוגבלת. בנוסף, ההיערכות, הן מצד המגדלים המקומיים והן מצד המפעלים והיבואנים, היא אחרת ולא לטווח ארוך. עם זאת, אומר שירן, נרשמה הפחתה קלה של מחיר שמן הזית ב־2016 לעומת 2015.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x