$
פרסום ושיווק

עושים זאת בעצמם: "אייס יותר מעניינת אותנו מהום סנטר"

אורי עינן, ממנהלי קרן קדמה שרוכשת את רשת אייס־אוטו דיפו מאלקטרה תמורת 190 מיליון שקל, מסביר: "אפשר להרוויח, אחרת לא היינו נכנסים"

גולן חזני ואורנה יפת 07:0218.12.16

חמש שנים לאחר שרכשה את רשת העשה זאת בעצמך, אייס־אוטו דיפו, אלקטרה מוצרי צריכה חתמה ביום חמישי על מכירתה לקרן קדמה תמורת 190 מיליון שקל, כפי שנחשף ב"כלכליסט". קדמה תשלם עבור הרשת 145 מיליון שקל ותיקח על עצמה התחייבויות כספיות בהיקף 45 מיליון שקל נוספים. מועד השלמת העסקה נקבע ל־1 במרץ 2017 והתשלום יועבר בשלושה שלבים: במועד השלמת העסקה תעביר קרן קדמה לאלקטרה 100 מיליון שקל, 22.5 מיליון שקל יועברו לאלקטרה שנה לאחר השלמת העסקה ו־22.5 מיליון שקל נוספים יועברו לה חצי שנה אחר מכן.

 

 

 

קרן קדמה מנוהלת על ידי גלעד הלוי (בנו של ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי), אורי עינן (בנו של מנחם עינן, סגן יו"ר קבוצת עזריאלי הפורש) וגלעד שביט (לשעבר משנה למנכ"ל החברה לישראל). הקרן משקיעה בחברות ישראליות ובעלות זיקה לישראל ממגוון סקטורים, ומעדיפה לבצע רכישות שבהן היא הופכת לבעלת השליטה. בין חברות הפורטפוליו של הקרן בעבר ניתן למנות את חברת המזון מרינה פטריות הגליל, חברת התוכנה FIS (שמוזגה לסאפיינס), חברת הסיעוד דנאל וחברת המתכות ברנד. קדמה היא קרן המשך לקרן המנוף KCPS וגייסה מגופים מוסדיים ופרטיים כ־150 מיליון דולר. באוקטובר 2015 רכשה הקרן מרוני דוידוף 45% ממניותיו בחברת השירותים פמי פרימיום ב־100 מיליון שקל. במרץ רכשה את חברת התוכנה קומיוניטי סופטוור שמבטיחה ללקוחותיה הגנה על נתוניהם העסקיים.

 

 

סניף של אייס סניף של אייס צילום: סיון פרג'

 

לפני חודש רשמה הקרן מימוש מוצלח במיוחד כשקרן ההשקעות האמריקאית מרלין אקוויטי פרטנרס הודיעה על רכישת חברת בדיקות התוכנה הישראלית קווליטסט, לפי שווי של 300 מיליון שקל. קדמה החזיקה ב־50% מהמניות ומכרה אותן ברווח פי 7 על ההשקעה.

 

עסקה ראשונה בקמעונאות

 

אייס־אוטו דיפו פועלת בתחום הקמעונאות, וזהו תחום חדש, הן לקדמה והן לקרנות השקעה בכלל, שמיעטו עד היום להשקיע בו. אורי עינן שהוביל את ההשקעה בקדמה אמר לכלכליסט כי "קנינו את דנאל וזו היתה השקעה ראשונה בסיעוד, את ברנד שזו היתה השקעה ראשונה בתחום המתכות ופטריות מרינה היתה השקעה ראשונה במזון מצונן. זה שלא עשינו קודם משהו לא אומר שאנחנו לא מאמינים בו".

 

למה בחרתם באייס? התחום נחשב בעייתי מבחינת רווחים.

 

"החברה עושה עבודה טובה ויכולה להמשיך להצליח. הום סנטר מתקשה, זה נכון, והתחום מאתגר אבל עם עבודה והנהלה טובים אפשר להצליח. הסיבה שאלקטרה רצתה לצאת מההשקעה איננה בגלל שהחברה לא טובה אלא החלטה זה אסטרטגית להתמקד בעולם החשמל. השוק של עשה זאת בעצמך קיים ואמיתי ויש בו צורך".

 

ועדיין, הרושם הוא שהלקוחות מעדיפים את הקטנות.

 

"יש מי שהולך לטמבוריות ויש מי שבא לאייס. הטמבוריות לא מציעות את המגוון שלקוחות מוצאים באייס, את שעות הפתיחה ואת המוצרים".

 

כמה זמן התנהל המו"מ?

 

"אנחנו בוחנים את העסקה כבר שנה, והמו"מ מתנהל כבר חודשים ארוכים. היוזמה היתה שלנו. אייס היא מובילת שוק ואנחנו אוהבים להשקיע בחברות כאלה. בשוק הזה בסופו של דבר יש שני שחקנים גדולים, אייס והום סנטר. שוק עם הרבה שחקנים הוא יותר קשה".

 

הום סנטר גם על המדף כבר שנתיים ועם פוטנציאל השבחה.

 

"אנחנו מאמינים שאייס חברה יותר מעניינת. אולי ההכנסות של הום סנטר יותר גבוהות אבל מספר 1 זה לא רק הכנסות".

 

מה התוכניות שלכם לגבי צמיחה?

"אנחנו עוד לא במקום כזה. אבל יש פוטנציאל באונליין, וגם בסניפים יש עוד הרבה מה לעשות. באוטו דיפו יש עוד הרבה מה לעשות. שוק הרכב צמח בשנים האחרונות ואוטו דיפו היא המובילה בתחום ויכולה לצמוח באופן משמעותי. ההנהלה תישאר וגם העובדים. זה מה שהביא להצלחה של השנתיים האחרונות ואנחנו מתכוונים רק לחזק ולהמשיך איתם. אנחנו מאמינים שאפשר להרוויח אחרת לא היינו נכנסים".

 

הדומיננטית בשוק

 

רשת אייס עברה לא מעט גלגולים מאז נפתחה בארץ ב־1993. את הזכיון הראשון לפתיחת סניפים קיבלה קבוצת דוברת־שרם שפתחה סניף ראשון בצומת ביל"ו. ב־1998 עברה השליטה בחברה לידי איש העסקים גד זאבי וב־2005 הוא אולץ על ידי בית המשפט להיפרד מחלק מעסקיו בשל קשיים כספיים, והשליטה באייס נרכשה על ידי גאון אחזקות ואיש העסקים שלמה זבידה. לאחר שהרשת נקלעה להקפאת הליכים וצברה חובות של 450 מיליון שקל, מנכ"ל אלקטרה דאז, יקי ודמני, שניהל בעברו את אייס־אוטו דיפו, הוביל את רכישתה תמורת 129 מיליון שקל. כעת, הירושה שהוריש ודמני לאלקטרה משיאה לה רווח לפני מס של כ־95 מיליון שקל.

 

מאז רכשה אלקטרה את אייס הצליחה הרשת לרשום שיפור בתוצאות, בעיקר על רקע היחלשותה של המתחרה הום סנטר, לאור מצבו הכספי של הבעלים, אליעזר פישמן. ב־2015 הציגה החברה שיפור ברווח התפעולי שעלה ל־21.8 מיליון שקל. את תשעת החודשים הראשונים של 2016 סיימה אייס עם עלייה של 52% ברווח התפעולי ל־27.8 לעומת התקופה המקבילה, והמכירות עלו ב־0.4% והסתכמו ב־423 מיליון שקל. לדברי גורמים בענף הקמעונאות, לפני תוכנית ההתייעלות ניסתה אלקטרה למכור את אייס ודרשה עבורה 100–120 מיליון שקל. כעת, לאחר תוכנית התייעלות שנמשכת שנתיים וחצי והשיפור בתוצאותיה, מנצלת אלקטרה את ההזדמנות למכור את הרשת במצב בו היא השחקנית הדומיננטית בשוק.

 

 

 

"אחרי שעשינו אנליזה מקצועית וראינו גם שהרשת לא עושה תוצאות טובות, השבחנו את הנכס ועכשיו אנחנו מוכרים אותו", אמר המשנה למנכ"ל אלקטרה דורון סלע ל"כלכליסט", "יש לנו אסטרטגיה שאנחנו מקיימים, להתעסק רק בתחום העסקים שלנו". אלקטרה מתמקדת כיום בקמעונאות חשמל ובמיזוג אוויר, ובמקביל, מנסה לבצע עסקאות בתחום התקשורת. לאחרונה אלקטרה רכשה את השליטה באלפא טלקום, מפיצת מכשירי הסלולר וואווי, והיא מנהלת מו"מ על רכישת גולן טלקום.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x