$
פרסום ושיווק

כמה יועצי תקשורת צריכים שקע ותקע?

חברת החשמל פרסמה מכרז לייעוץ תקשורתי לאחר שהחוזה מול גיתם הסתיים. בעבר פרסם מבקר המדינה דו"ח חריף על סוללת היועצים היקרה שהעסיקה החברה

ליאור גוטמן 08:5308.01.14

היכרות עמוקה ואישית עם עורכי עיתונים, גיבוש אסטרטגיה תקשורתית בשגרה ובמשבר, ייעוץ אישי ליו"ר הדירקטוריון ולמנכ"ל, ייזום אירועי מדיה, זמינות מלאה מסביב לשעון (24/7), וכל זאת במשך לפחות 50 שעות בכל חודש נתון - אלו חלק מדרישות הסף עבור "קבלת שירותי ייעוץ בתחומי אסטרטגיה, תקשורת ותקשורת כלכלית" שחברת החשמל מבקשת לנכס לעצמה ב־24 החודשים הקרובים.

יפתח רון טל ואלי גליקמן. "הלקחים הופקו, מספר היועצים צומצם" יפתח רון טל ואלי גליקמן. "הלקחים הופקו, מספר היועצים צומצם" צילום: עמית שעל

 

דרישות אלה ואחרות שנוגעות להתנהלות החברה פורסמו בימים האחרונים במסגרת מכרז תקשורת שאותו מנהלת חטיבת הרגולציה בניהולו של סמנכ"ל החברה אורן הלמן, שעתיד לשלשל לזוכים סכום אשר עשוי להגיע ל־2 מיליון שקל לתקופת העבודה. המכרז יצא לאחר שהחוזה מול גיתם הסתיים בסוף חודש דצמבר. נושא הייעוץ התקשורתי לחברת החשמל זכה בעבר לביקורת נוקבת של מבקר המדינה הקודם מיכה לינדנשטראוס. בדו"ח שפורסם על ידיו לפני כארבע שנים התגלה שחברת החשמל העסיקה בסוף העשור הקודם לא פחות מ־60 יועצי תקשורת שונים, זאת בזמן שלא היה כל פיקוח על התועלת והעלויות הנלוות מאחזקת ארמדה של יחצנים, יועצים ובעלי מומחיות מדיה.

 

בחברת החשמל מסבירים שהלקחים מדו"ח מבקר המדינה הופקו, וכיום החברה לא מחזיקה שלל יועצים ומייעצים.

אז מה כן יש לחברה? בתחום הלובינג חברת החשמל מחזיקה את משרד אימפקט (בבעלות אורית לרנר ובועד רזי). בתחום הפרסום החברה מחזיקה את משרד אדלר חומסקי, שרק לאחרונה הוארך חוזה העבודה איתו לעוד שנה בפטור ממכרז שפורסם באתר חברת החשמל, וזאת כיוון שמדובר במימוש אופציה קודמת להמשך התקשרות.

 

אם לא די באלה, חברת החשמל מחזיקה באחד ממערכי הדוברות המסודרים בישראל. לחברה דוברת ארצית, משנה לדוברת, ועוד חמישה דוברים מחוזיים במשרה מלאה עם יועצים ומזכירות. את עבודת הרשתות החברתיות וניהול המדיה החדשה החליטו להשאיר בתוך החברה, כאשר בעבר נשקלה אפשרות להוציא גם את העבודה הזאת לגורם חיצוני.

 

גם הועד ארצי של חברת החשמל מחזיק ביועץ תקשורת (רונן צור) ואף לתתי הוועדים, דוגמת ועד המהנדסים או הוועד של המחוז הצפוני, ישנו ייעוץ תקשורתי נפרד. בשורה התחתונה, כלל ענפי המדיה של החברה נאמדים בעלות של כ־10–15 מיליון שקל לשנה (כולל פרסום ויח"צ של כלל הוועדים).

 

חברת החשמל היא חברה ממשלתית שסיימה את שלושת הרבעונים הראשונים של 2013 בהפסד של 368 מיליון שקל כאשר סך ההתחייבויות שלה "מגרד" את רף 74 מיליארד שקל.

 

בחברה מסבירים בתגובה לטענות ש"לאור המדיניות התקשורתית של שקיפות ושיתוף הציבור וכלי התקשורת שהחברה נוקטת, אנו מוצאים שיש חשיבות גדולה בייעוץ על ידי גורם חיצוני בלתי תלוי".

 

כמה תעלה ההתקשרות עם יועץ התקשורת החדש? בחברת החשמל מסרבים לציין, ומקווים שההצעה הנמוכה ביותר היא שתיבחר. בנוגע להתקשרות בתחום הפרסום מסרה החברה: "אדלר חומסקי הנו משרד הפרסום של החברה אשר זכה במכרז באפריל 2013".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x