$
פרסום ושיווק

הרשת החרדתית

"ניפגש" היא רשת חברתית חדשה שמוגבלת לילדים בבית הספר היסודי ומאפשרת להם לבצע את כל הפעולות שאפשר לבצע בפייסבוק, בסביבה מוגנת ותחת פיקוח של ההורים. המודל העסקי של הרשת מבוסס על מנויים בלבד — ללא פרסומות לילדים

עומר כביר 08:3309.10.13

לפני שנתיים הבת הקטנה של איתי עשת, אז בכיתה ד', ביקשה ממנו שיפתח לה חשבון פייסבוק. “אמרתי לה שזה לא רעיון טוב", הוא מספר ל”כלכליסט”. "פייסבוק היא רשת מצוינת ורשתות חברתיות זה משהו טוב, אבל זה פשוט לא מתאים לילדים. אז פיתחתי לה פתרון אחר".

 

התוצאה: “ניפגש" - רשת חברתית לתלמידים בבית הספר היסודי, שמתיימרת לספק להם סביבה מוגנת לניהול הקשרים החברתיים שלהם ברשת. הרשת הושקה השבוע רשמית, אחרי שבשנה האחרונה ערכה ניסוי שקט ומוגבל באזור חיפה, אבל לדברי עשת כבר כוללת 20 אלף משתמשים מ־50 בתי ספר. “הרשת מכינה ילדים לשימוש מושכל ברשתות חברתיות. האתגר הוא לתת לילדים סביבה כיפית שבה הם ירצו להיות שפותרת את כל הצרכים החברתיים שלהם".

 

היזם איתי עשת היזם איתי עשת צילום: אוראל כהן

 

"בפייסבוק צריך לשקר לגבי הגיל כדי להירשם"

 

הצורך ברשת החדשה נולד עקב מחסור בפתרונות מוצלחים. פייסבוק מגבילה את גיל הנרשמים אליה ל־13 ומעלה. ואולם, בפועל כמעט בלתי אפשרי לאכוף מגבלה זו (כל שצריך לעשות הוא לשקר לגבי שנת הלידה בעת ההרשמה), וילדים רבים מתחת לגיל המותר מצטרפים לרשת.

 

מצב זה יוצר, לדברי עשת, בעיות רבות. “התכנים שם לא מתאימים לילדים ואתה לא יודע מי האנשים. מכיוון שצריך לשקר לגבי הגיל כדי להירשם, מקבלים פרסומות או תכנים שמתאימים לגיל המדובר, אבל לא בהכרח לילדים בבית ספר יסודי”.

מבחינת עשת, הרשת החברתית שבנה היא הפתרון האידיאלי. "ניפגש" מאפשרת לילדים לעשות את כל הפעולות שאפשר לבצע בפייסבוק - ליצור סטטוסטים, להגיב, לעשות לייק, לשתף תמונות, לינקים וסרטונים, לדבר בצ'ט אישי או קבוצתו, ליצור אירועים וכמובן לקבל עדכונים על פעולות שביצעו החברים. וזאת, תוך יצירת מסגרת בטוחה ומפוקחת.

 

"הרשת פועלת באמצעות שלושה קודקודים: תלמידים, הורים ומורים", אומר עשת. "ההורים אחראים על הפעילות של הילד ומתעדכנים במה שהוא עושה. יש להם חשבון משלהם, הם לא צריכים את החשבון של הילד כדי להיכנס ולראות מה הוא עשה. למשל, הם מקבלים התראה כשילד מעלה תמונה, ויכולים לבחון ולחסום אותה אם הם רוצים. הם רואים עמודים שהילדים ראו, פוסטים, לייקים. הכל למעט דברים פרטיים כמו שיחה בין חברים אחד על אחד או צ'ט קבוצתי. עם זאת, במקרים אלו אם יש משהו שמפריע לילד הוא יכול ללחוץ על כפתור 'מפריע לי', ומיד הנושא צף”.

 

ההורים רואים רק תכנים שהילדים שלהם פרסמו או לקחו בהם חלק, ולא יכולים ליצור קשר עם ילדים אחרים או לראות פרטים עליהם. אם למשל, בת פרסמה תגובה לפוסט של חברה, ההורה יראה את הפוסט ואת התגובה, אבל זהותה של מפרסמת הפוסט המקורי תוסתר. הורה יכול לחסום (לא למחוק, אלא להפוך לפרטי) כל תוכן שהבת שלו פרסמה, אבל לא יכול למנוע ממנה לפרסם תכנים מסוימים מראש, לפחות בשלב זה.

 

הרשת מחזיקה באישור מטעם משרד החינוך, וההרשמה אליה נעשית דרך בית הספר (שצריך להצטרף ל"ניפגש" במהלך יזום, ואז לקחת חלק פעיל ברישום התלמיד) - מה שמצמצם את הסיכון לכך שמבוגר מתחזה יירשם לרשת. מהלך זה גם מאפשר למורים של הילדים הרשומים לקחת חלק פעיל בפעילות, במסגרת כיתתית.

 

"מורים יכולים להפעיל את הכיתה ברשת”, אומר עשת. "הם יכולים ליזום פעילות לכל התלמידים, גם במישור החברתי וגם במישור הלימודי. מורה יכול לשלוח הודעה חשובה שמגיעה לכל תלמידי הכיתה וגם להורים, ולבדוק מי קרא אותה ומי לא, ליזום אירועים ועוד. מורה גם יכול להוציא לתלמיד שלא מתנהג כשורה 'כרטיס צהוב'. מנהל בית ספר יכול להוציא 'כרטיס אדום', שמונע מילד לפרסם תכנים לזמן מוגבל, אבל מתיר לו לראות מה כתבו החברים שלו”.

 

בדומה למידור של ההורים, מורים יכולים לראות תכנים רק של ילדים מבית הספר שבו הם מלמדים. הילדים, לעומת זאת, יכולים ליצור קשרי חברות עם כל הילדים האחרים שחברים ברשת, בלי קשר למקום לימודיהם או ארץ מגוריהם. ההגבלה היחידה היא על מספר החברים האפשרי, שעומד על כ־200 (“כדי שילדים לא יתפרעו ויתחילו סתם לצרף ילדים שהם לא מכירים”, מסביר עשת).

 

"לשימוש ברשת יהיו דמי מנוי רק בחו"ל"

 

ברשתות חברתיות רגילות, המודל העסקי בנוי על ספסור במידע אישי של משתמשים לצורך הצגת פרסומות. מכיוון שבמקרה זה החברים ברשת הם ילדים, “ניפגש" תפעיל מודל עסקי אחר: "ילדים לא יראו פרסומות אצלנו, אין שום פרסומות לילדים. המודל העסקי יהיה מינוי בתשלום. בארץ, מכיוון שמדובר בביטא, הרשת פתוחה בחינם, אבל בחו"ל זה יעלה כסף. יהיה תשלום פר ילד, כשההורים, בית הספר או המדינה ישלמו - בהתאם למקורות המימון של בית הספר”.

 

לדברי עשת, המטרה של הרשת החברתית שיצר היא הרבה יותר מסתם לספק מקום מפגש לילדים: “יש הרבה מקרים בעייתיים ברשתות חברתיות, למשל גבר בן 67 שהתחזה לבחור בן 17 ופיתה ילדות בנות 10. אצלנו זה לא יכול לקרות, נקודה. כל אחד ברשת מאומת אישית. אנחנו נלמד את הילדים להיזהר מדברים כאלו, כך שמקרים כאלו וגם מקרים של פגיעות של ילדים בילדים אחרים יפחתו משמעותית".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x