$
פרסום ושיווק

גרופון שוקלת עלייה ו-18 אתרים נכנסים לכוננות

ענק הקניות החברתיות בהיסטריה: גרופון, השחקנית הגדולה בתחום בעולם, פתחה רישום לגרסה הישראלית, וייתכן שתחל לפעול בקרוב בארץ. איך מתמודדים עם ענק ששווה מיליארדי דולרים? מנהלי האתרים הישראליים מנסים שדר ביטחון, אבל מאחורי הקלעים חלקם מודים: "רועדות לנו הביצים"

עומר כביר 14:3502.01.11
לשוק הצעיר והצפוף של אתרי הקניות החברתיות, שצמח בישראל בחודשים האחרונים, עשוי להיכנס בקרוב גרופון (Groupon), מייסד טרנד הקניות החברתיות בעולם.

 

מה חושבים על זה המתחרים? בשיחות לציטוט מציגים רבים מהם חזות רגועה ובטוחים ובמעמדם, ואולם שלא לציטוט יש שהביעו חשש לא מועט. "לכולם רועדות הביצים", אמר ל"כלכליסט" מייסד של אחד מאתרי הקניות החברתיות הגדולים בישראל.

 

גרופון הוקם לפני שנתיים על ידי היזם אנדרו מייסון, והוא שאחראי לטרנד אתרי הקניות החברתיות ששוטף בחודשים האחרונים את הרשת. האתר, והמתחרים הרבים שקמו לו, מציע עסקאות יומיות לבתי עסק שונים באזורים שבהם הוא פועל, ובמסגרתן מוצעים למכירה שוברי קנייה שעלותם היא לרוב מחצית משוויים. כך, למשל, שובר למסעדה בשווי 50 דולר יימכר תמורת 25 דולר בלבד. העסקה מוצעת לזמן מוגבל (בין יום ליומיים), ונכנסת לתוקף רק אם יש לה מספר מינימלי של משתתפים.

 

השבוע נודע שגרופון נערך לגיוס של 950 מיליון דולר, לפי הערכת שווי של 4.75 מיליארד דולר (ואף 7.8 מיליארד, לפי חלק מההערכות). לפי המגזין "פורבס", גרופון צפוי לרשום הכנסות של מיליארד דולר מהר יותר מכל עסק אחר בהיסטוריה. בדצמבר השנה האתר אף דחה הצעת רכישה בסכום של 6 מיליארד דולר מגוגל - עסקה שאם היתה יוצאת לפועל היתה הרכישה הגדולה בהיסטוריה של גוגל. לכל הדעות, אלה הישגים מרשימים לאתר שקם בהשקעה ראשונית של מיליון דולר בלבד.

 

"זו בועה. בסוף יישארו 3־4 אתרים"

 

לישראל הגיע טרנד אתרי הקניות החברתיות במרץ השנה עם פתיחתו של האתר גרופר, שהקימו שלושת החברים יובל קרזבסקי, דורי היללי ודותן סיון. "כשגרתי בניו יורק ראיתי את גרופון, עוד לפני שהוא היה מפלצת כמו היום", מספר קרזבסקי. "החלטתי שזה מודל מעניין, ורציתי לגייר אותו כי חשבתי שהוא יעבוד טוב. בדצמבר 2009 שכנעתי את דורי ואת ודותן להצטרף, במרץ כבר היינו באוויר עם העסקה הראשונה, ומשם התגלגלנו".

 

לדברי קרזבסקי, ההתחלה לא היתה קלה. "היה קושי עצום לשכנע עסקים לעבוד איתנו. בהתחלה בעטו אותנו מכל המדרגות כמעט בכל מקום. אמרו לנו דברים כמו 'שוברים לא ילכו בישראל', או 'שאני אתן כל כך הרבה אחוזי הנחה? מה פתאום'. היה צריך למצוא את הדרך להסביר לבעלי העסקים מה זה נותן להם, למה כולם מרוויחים מזה. לא היה פשוט לחדור לתודעה ולייצר את השוק הזה פה בארץ".

 

אבל המאמצים השתלמו: בתוך שבועות ספורים זכה גרופר להצלחה - וכתוצאה מכך צצו מתחרים שונים שמציעים גם הם דילים יומיים, אם כאתרים עצמאיים ואם כיוזמה בתוך אתרים גדולים דוגמת וואלה, מאקו ו־ynet.

 

הבעלים של גרופר: יובל קרזבסקי דורי היללי דותן סיון הבעלים של גרופר: יובל קרזבסקי דורי היללי דותן סיון צילום: עמית שעל

 

אחד המתחרים הראשונים והבולטים שקמו הוא באליגם (Baligam), שפועל מיולי השנה. "השוק רותח היום", אומרת טל לב, מנכ"לית האתר ואחת ממייסדיו, לצד ליאור הנדלר ואוהד רשף. "יותר ויותר אנשים שומעים על זה. פעם זה היה נחלתם של אלפים, והיום זה מגיע למאות אלפים. כתוצאה פועלים כבר 18 או 19 אתרים, ובתי עסק מודעים לכך. אם ביולי היינו צריכים להסביר מה הדבר הזה ולשכנע אותם ששוברים יעבדו בארץ, היום כל בית עסק בורר עם מי הוא יעבוד ואיך".

 

הצפיפות בשוק, לצד הקשיים התפעוליים בטווח הארוך, צפויים להביא בתקופה הקרובה לדילול משמעותי במספר אתרי הקניות החברתיות. "בחודשים הקרובים נראה אתרים נסגרים", אומרת לב. "כמות בתי העסק מוגבלת, כמות הלקוחות מוגבלת ואין צורך ב־18 אתרים בתל אביב. אפילו במנהטן אין 18 אתרים. יש בועה. רק אתרים שיעשו את זה נכון וטוב ויפנו לקהל היעד בצורה נכונה, ישרדו. בסוף יישארו 3 או 4 אתרים".

 

גרופון: אין לנו על מה לדווח כרגע

 

לתוך הבועה הצפופה הזו ייתכן שייכנס בתקופה הקרובה גרופון. האתר לא פרסם הודעה רשמית בנושא, אבל העלה עמוד הרשמה בעברית בדומיין הרשום על שמו (j.mp/fufuWH). לאחר הרישום מתקבלת הודעה שלפיה הפעילות בישראל תתחיל בשבועות הקרובים. במקביל פתח גרופון בקמפיין פרסום נרחב בגוגל, בפייסבוק ובאתרים מקומיים אחרים.

 

אנדרו מייסון מייסד גרופון אנדרו מייסון מייסד גרופון צילום: בלומברג

 

עם זאת, לדברי מקורות בשוק, אין ודאות כי מהלכים אלה אכן יתבטאו בכניסה קרובה לישראל. "מבדיקות שאנחנו ואחרים עשו, לא בטוח שהם נכנסים לישראל וצריך לקחת את זה בעירבון מוגבל", אומר בכיר באחד מאתרי הקנייה החברתית המובילים. "את הפרסום המדובר הם עושים במקביל ב־80 מדינות בעולם, ועמוד ההרשמה ככל הנראה תורגם אוטומטית לכל מיני שפות. הם עשו את זה גם בהרבה ערים בארה"ב בלי לפתוח שם פעילות".

 

בדיקה קצרה העלתה שתחת אותו דומיין אפשר למצוא כמה עמודים בשפות שונות, אך בעיצוב דומה לעמוד בעברית, ובהן תאילנדית (j.mp/fRkoQc) וסינית (j.mp/g7NSEC המיועד לטייוואן, אף שבמדינה זו גרופון כבר פועל רשמית).

 

בנוסף, הניסוחים בפרסומת של גרופון מעוררים תמיהה מסוימת (השגיאות במקור): אחת הפרסומות מבטיחה "אכול ככי יכולתך בעירך"; אחרת "קופונים בעיר שלך"; והניסוח בעמוד אישור ההרשמה באתר בעברית נראה כמו לקוח מתרגום מכונה: "נתחיל את גרופון בישראל במהלך השבועות הקרובים. נעדכן אותך כשהדיל הראשון יהיה אונליין. תקבל מייל יומי עם הדילים הטובים בעיר שלך".

 

לדברי מקורות בשוק, ייתכן שפעולות אלה נעשו לא כהכנה לקראת כניסה קרובה, אלא כצעד שנועד להגן על המותג ועל הסימן הרשום של גרופון, באמצעות ביסוס נוכחות שתמנע מגורמים מקומיים לעשות בו שימוש.

 

בתגובה לפניית "כלכליסט" בנושא, מסרה נציגת גרופון: "אין לי מה לדווח עכשיו. אהיה בקשר אם וכאשר נתרחב לישראל".

 

"נראה אותם עוברים את משוכת הלוקליזציה"

 

ואולם, האפשרות שגרופון ייכנס לישראל כבר מעוררת סערה בשוק המקומי. שלא לייחוס, אמר אחד ממפעילי האתרים ל"כלכליסט" כי "לכולם רועדות הביצים, מכיוון ששוק הקניות החברתיות נמצא גם כך בבועה". מאחורי הקלעים יש ערנות ניכרת לקראת הכניסה האפשרית: האתרים השונים מנסים ללקט כל פיסת מידע על כניסת גרופון הצפויה, כדי לדעת איך יש להיערך לקראתה.

 

על פני השטח, עם זאת, רוב המרואיינים התאמצו להציג חזית אופטימית יותר. "מצד אחד, הכניסה שלהם תחזק את השוק", מעריכה לב. "לגרופון יש את הסטנדרטים שלהם, האיכות של האתר, של המערכת, הידע שיש להם. זה ידרוש מכל האתרים האחרים לעלות מדרגה.

 

"מצד שני, זה לא מלחיץ אותי, כי יש חשיבות לא קטנה ללוקליזציה. אתה לא יכול לקחת משהו כמו שהוא עובד באמריקה, להביא אותו לפה וזהו. זה לא 'קופי־פייסט'. הלקוחות המקומיים חושבים אחרת, צורכים אחרת, הטעם שונה, בתי העסק מתנהלים אחרת. יש חשיבות גדולה מאוד להיכרות פנימית עם השוק המקומי, ובמקרה זה אין תחליף לישראלים שמכירים. אנחנו נמצאים בשוק כבר יותר מחצי שנה, ויש לנו ניסיון והבנה. אני לא מודאגת, כי ייקח להם זמן לעשות את האדפטציה".

 

לדברי גורם בכיר באחד האתרים האחרים, שביקש להישאר בעילום שם, גרופון לא מביאים ערך מוסף לשוק המקומי. "זה לא שמישהו בארץ מכיר אותם. קצב הריצה שלהם לא אמור להיות שונה מזה של המתמודדים המקומיים. אם הם מגייסים אנשי מכירות, לא יהיה להם ערך מוסף על אלה של הגופים הקיימים. הם יצטרכו ללכת לאותן מסעדות, להביא את אותם הסכמים. אין פער ניכר שיכול להיווצר - בניגוד לאתרים כמו גוגל או פייסבוק, שם הטכנולוגיה היא הליבה ואתרים מקומיים לא יכולים להתמודד איתם".

 

"גרופון הוא מותג בינלאומי", אומר מתחרה מקומי נוסף. "אבל רוב העם לא מכיר אותו, לכן אני לא מאמין שהם ייכנסו לשוק הישראלי לבד ויקימו כאן אופרציה עצמאית. אבל יכול להיות שזה יהיה עם משקיע ישראלי, שיהיה הפרונט שלו".

 

גם אילן פדלון, מנכ"ל וואלה שופס, סבור שהחשיבות של גרופון אינה במותג, אלא בהיקף ההשקעה שלו או של כל גוף אחר בחדירה לשוק הישראלי. "השם גרופון אינו משמעותי; השאלה היא כמה כסף הם רוצים להשקיע ומה התוכניות העסקיות שלהם", הוא אומר. "אם יבוא שחקן שישקיע סכומי עתק בחינוך שוק, כולנו נהנה מזה. אם הם ישיקיעו סכומים יפים, הם ייקחו נתח שוק יפה וגם השוק עצמו יגדל. כבר עכשיו השוק משתנה, אבל הוא עדיין בחיתוליו ואי אפשר לדעת לאילו היקפים הוא יגיע".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x