$
פרסום ושיווק

רשתות אופנה: מתלבשים על חו"ל

איך מתמודדות חברות האופנה הגדולות בישראל עם השוק הרווי? בזמן ש־H&M וגאפ נכנסות לארץ, רוב רשתות האופנה הגדולות בישראל רוצות לצאת החוצה

מאיה זיסר ואילאיל יהב 10:3112.05.10

גולף: "מחפשים פרטנר כדי להתרחב לחו"ל"

 

אילנה קאופמן אילנה קאופמן צילום: צביקה טישלר

בעלים: כלל תעשיות (64.1%) והציבור. תתי־רשתות: גולף (59 סניפים), רשת פולגת (25 סניפים), Golf & Co (52 סניפים), אינטימה (43 סניפים), מקס מורטי (11 סניפים), גולף קידס (22 סניפים) ורשת ספרינט (10 סניפים). מספר סניפים: 222

 

התרחבות לחו"ל

"אנחנו בוחנים יציאה לחו"ל עם מותג מוצרי הבית של Golf&Co", אומרת אילנה קאופמן. "המטרה היא לא לפתוח סניף, אלא למצוא פרטנר בחו"ל לשם פתיחת רשת. לאחרונה כמעט חתמנו על הסכם, אך ברגע האחרון העניין לא הסתדר, וכעת אנחנו מחפשים משהו שנוכל לסמוך עליו".

 

רכישת רשתות חדשות

"אנחנו רוצים לרכוש כל מה שיהיה בסינרגיה למותגי הקבוצה. כרגע אין לנו משהו על הכוונת".

 

מועדון לקוחות

"מספר חברי המועדון עולה ב־10%–15% מדי שנה, אולם יש גם כאלה שאינם מחדשים את החברות. נכון לסוף 2009 היו לנו 247 אלף חברי מועדון. באמצעות המועדון אנחנו לומדים על הלקוחות שלנו ועושים התאמות, בהתאם לפידבקים שלהם. מועדון הלקוחות אינו מנוע צמיחה, אבל הוא נכס חשוב".

 

פתיחת סניפים בארץ

"ההתרחבות היא פונקציה של זמינות נדל"ן, ונצמח על פיה".

 

קולקציית TEEN

"אנחנו נכנסים לתחום הצעירים בגילאי 12–16 עם קולקציה בשם TEEN, שתשתלב בקולקציה של גולף ואינטימה. לקבוצת גיל זו אין מענה מספיק, ולכן זו הזדמנות לתפוס נתח שוק בקטגוריה".

 

אופנה משלימה וטואלטיקה

"נרחיב את מוצרי הספא והטואלטיקה של הרשת - החל מלקים וכלה בבשמים. כמו כן, נוסיף מגוון רחב יותר של תיקים וניכנס לקטגוריית תיקי המחשב. גולף מחזיקה ברשת חנויות הנעלים מקס מורטי, שמתחרה ברשתות אלדו וניין ווסט. כיום יש לרשת 14 חנויות, ובכוונתה להגיע ל־30 חנויות בשנתיים הקרובות".

 

אינטרנט

"האינטרנט הוא יעד חשוב שבו אנחנו מתכוונים להשקיע. כעת מוקדם מדי לפרט, אבל אנחנו אכן רואים בכך מנוע צמיחה לטווח הקרוב".

 

ריהוט

"נכנסנו לתחום הריהוט ברשת Golf&Co ובגולף קידס, וכבר היום יש לנו שלוש חנויות שנותנות מענה לריהוט לצעירים. אנחנו מתכוונים להיכנס לתחום הריהוט בעוד 30 חנויות בשנתיים הקרובות".

 

הוניגמן: "אנחנו מאמינים במותגי החברה"

 

בעלים: האחים יעקב ומיכה הוניגמן (50% לכל אחד). תתי־רשתות: הוניגמן נשים וגברים (57 סניפים), הוניגמן קידס (60 סניפים), רשת TNT (60). מספר חנויות: 177

 

התרחבות לחו"ל

"הצמיחה בישראל מוגבלת. כדי להרחיב את נפח הפעילות חייבים להתרחב לחו"ל. ברומניה כבר יש לנו תשעה סניפים של TNT שאינם בזכיינות, ושם אנחנו רואים פוטנציאל צמיחה גבוה כי כמעט אין שם תחרות ויש צמא למותגים. יש לנו שם מנהל מטעם החברה. אנחנו מתכננים לפתוח עד סוף השנה הקרובה עוד כמה חנויות בספרד ובשאר אירופה".

 

רכישת רשתות חדשות

"אנחנו מאמינים במותגי החברה ולא צריכים מותגים מחו"ל כדי להתחזק. יכולנו לקנות רשת גברים אך בחרנו לפתח מותג משלנו".

 

מועדון לקוחות

"במרץ האחרון השיקה החברה מועדון לקוחות שמרכז את ארבעת מותגי החברה בהשקעה של מיליון וחצי שקל. עם השקתו מנה המועדון כ־30 אלף חברים. "החלטנו שהקבוצה הגיעה לשלב שבו היא בעלת עוצמה וכוח שהיא יכולה לספק לקהל הלקוחות שלנו ערך מוסף באמצעות מועדון".

 

הוניגמן מן

"בחורף 2009 השקנו את מותג הגברים של הרשת, הוניגמן מן, והוא מהווה מנוע צמיחה חשוב של הקבוצה. המותג השתלב בחנויות הוניגמן נשים. עד היום פתחנו שמונה חנויות משולבות ואנחנו מתכננים עד סוף השנה להגיע ל־12 חנויות. האסטרטגיה שלנו היא לפתוח 12 חנויות מדי שנה, כדי להגיע ל־50 חנויות משולבות ברחבי הארץ. חלק מהחנויות יורחבו וחלק יהיו חנויות חדשות".

 

פוקס: "ללין היא מנוע צמיחה משמעותי בשבילנו"

 

הראל ויזל הראל ויזל צילום: מיכאל קרמר

בעלים: הראל ויזל (26.7%), אברהם פוקס (25.2%), לב לבייב (19.7%), לאומי (12.2%) והציבור. תתי־רשתות: פוקס ישראל (176 סניפים), פוקס בעולם (8 סניפים), בילבונג (17 סניפים), סאקס (8 סניפים), ללין (50 סניפים). מספר סניפים: 259

 

התרחבות לחו"ל

"אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים הוא רשת ללין", אומר ויזל. כפי שפורסם לראשונה ב"כלכליסט", הרשת מתרחבת לבריטניה ולארה"ב בהשקעה כוללת של יותר כ־33 מיליון דולר. בחמש השנים הקרובות עתידה הרשת לפתוח כ־30 חנויות בבריטניה ועוד 18 חנויות בארה"ב. "אנחנו מתכננים לפתוח עוד השנה לפחות 40 חנויות חדשות במדינות שהרשת פועלת בהן. לקבוצת פוקס יש נציגות ב־19 מדינות בעולם, עם 259 חנויות ומחזור מכירות שעומד על כ־25 מיליון דולר בשנה. כבר במהלך הרבעון האחרון של 2010 ניכנס למדינות נוספות, ובעיקר במזרח. בסינגפור נגיע ל־20 חנויות ובתאילנד לכ־50 חנויות. זהו מנוע צמיחה חשוב לקבוצה".

 

רכישת רשתות חדשות

"כרגע אנחנו מתמקדים בפיתוח ובהתרחבות של רשתות הקבוצה ולא מתכננים רכישות".

 

מועדון לקוחות

"לכל רשת יש מועדון הלקוחות שלה, אך אין זה חלק משמעותי מפעילות הקבוצה".

 

פתיחת סניפים בארץ

"בימים אלה אנחנו ממשיכים עם תהליך מיזוג המותגים של פוקס בחנות אחת גדולה. עד היום איחדנו 20 חנויות, ולקראת סוף שנת 2011 נמזג עוד 20 חנויות".

 

FOX HOME

"ביולי נשיק את הרשת החדשה לכלים ולטקסטיל לבית FOX HOME, בהשקעה כוללת של 15 מיליון שקל. בתחילה נפתח שש חנויות, ושש חנויות נוספות ייפתחו לקראת מרץ 2011. אני מאמין שהרשת תתפוס נתח משמעותי ושתהיה תחרות אמיתית לרשתות המתחרות".

 

קסטרו: "למשברים פיננסיים יש השפעה מהותית"

 

גבי רוטר גבי רוטר צילום: אורן אגמון

בעלים: אהרון ולינה קסטרו (34.1%), גבי ואתי רוטר (33.5%) והציבור. תתי־רשתות: קסטרו ישראל (170 סניפים), דיווה (23 סניפים), קסטרו בגרמניה, שוויץ, רוסיה, אוקראינה, קזחסטן ותאילנד (42 סניפים). מספר סניפים: 235

 

התרחבות לחו"ל

"הצלחת פעילות החברה בחו"ל עשויה לשמש מנוף משמעותי לצמיחתה", כך ציין גבי רוטר, מנכ"ל משותף בחברה, בדוחות הכספיים ל־2009. הדברים הללו נכתבו קצת לפני שקסטרו ידעה על משבר היורו באירופה. קסטרו מפעילה 42 סניפים בחו"ל, ומשבר היורו כפי הנראה משפיע גם עליה. "למשברים פיננסיים גלובליים עלולה להיות השפעה מהותית על פעילות הקבוצה מבחינת הירידה ברמת הביקושים, הפגיעה ביציבות הפיננסית של הספקים וההשקעה במכשירים פיננסיים שונים", ציין רוטר. "פעילות קסטרו בגרמניה חשופה לשינויים בשערי החליפין בין הדולר ליורו, מכיוון שרוב תוצרת החברה נרכשת בדולר בארה"ב ונמכרת בגרמניה ביורו. השפעה נוספת של משבר היורו היא יתרות המזומנים של החברה, המושקעות בחלקן הגדול באג"ח שרובן שקליות צמודות מדד, חלקן שקליות וחלקן מט"חיות".

 

פתיחת סניפים בארץ

לקבוצה חנויות ברוב הקניונים המובילים בישראל, והיא מחזיקה ב־170 סניפים.

 

איחוד חנויות

בשנה האחרונה יצאה קסטרו במהלך לאיחוד חנויות הגברים והנשים בארץ. במסגרת האיחוד הגדילה החברה את שטח חנויות הרשת מ־300 מ"ר לכ־400 מ"ר. "איחוד החנויות נועד ליצור מקום נוסף לקולקציות הגדלות של החברה", אמר גבי רוטר. "קסטרו אינה מעוניינת לשעתק או להעתיק את החנויות שלה, אלא לבדל את עצמה משאר השחקניות בשוק".

 

מובילות אופנתית

מאז כניסת הרשתות הבינלאומיות ו־GAP לארץ, קסטרו שמה דגש על הישראליות שלה - לחברה היום 16 מעצבים, והיא מייצרת שתי קולקציות עיקריות בשנה: האחת לעונת סתיו־חורף והשנייה לעונת אביב־קיץ. ההפצה לחנויות נעשית על בסיס יומיומי כמעט, והחברה טוענת כי היא מצליחה לתת מענה מהיר לדרישות הלקוחות.

 

שיווק ומיתוג

אחת המטרות של קסטרו היא לבדל את עצמה ולבנות מותג חזק וקוהרנטי. לפי רוטר " החברה נחשבת היום לצעירה וחדשנית".

 

מכירה סיטונאית

בשנה שעברה ירדו ההכנסות של קסטרו לסיטונאים ב־44 מיליון שקל, בגלל ירידה בהיקפי הפעילות הסיטונאית במזרח אירופה וקשיים של הזכייניות ברוסיה ושאר מדינות מזרח אירופה. הזכיין הקודם של קסטרו ברוסיה נקלע לקשיים, מה שהשפיע על הכנסותיה של החברה, אולם לאחר מכן החליפה זכיין.

 

 

ריטייל ישראל: "ברכישה הבאה ניכנס להלבשה תחתונה"

 

אבי מלכה אבי מלכה צילום: עמית שעל

בעלים: אבי מלכה. תתי־רשתות: רשת ml ו־ml men (80 סניפים), רשת ג'אמפ (48 סניפים) ורשת חנויות mam'z ופור טו (10 סניפים). מספר סניפים: 138

 

התרחבות לחו"ל

"היינו בחו"ל וחזרנו - הקבוצה עדיין לא שם. זו היתה התנסות לא מוצלחת", אומר אבי מלכה. "בשנת 2000 היינו חלוצים ומהר מאוד הבנו שקשה לנו לתמוך בזה מבחינה ניהולית ולבצע את ההתאמות בשווקים שבהם פעלנו. קיבלנו החלטה כואבת, שהיום אני שלם עמה, והודינו שטעינו ואנחנו לא מספיק גדולים לפעילות מסוג זה. הפסדנו אז 10 מיליון שקל ולקח לנו כמה שנים להתאושש. למדנו שיש צורך בשליטה ובמטה טוב שיעסוק רק בפעילות מעבר לים. אם לחברה חסר את זה, אני ממליץ לה לא לצאת לחו"ל".

 

רכישת רשתות חדשות

"שם המשחק כיום הוא סינרגיה תפעולית ויצירת מעגלי כוח שייתנו יתרונות יחסיים לקבוצות. אנחנו בוחנים אפשרויות לרכישת רשתות חדשות. מטרת הרכישה הבאה היא להיכנס לקטגוריות משלימות כגון הלבשה תחתונה או כלי בית".

 

מועדון לקוחות

"לכל אחד ממותגי הרשת יש מועדון לקוחות נפרד ואנחנו לא מתכוונים לאחד אותם. אם נרכוש רשת עם מוצרים משלימים לאופנה, יהיה שילוב בין מועדוני הלקוחות. אחד ממנועי הצמיחה העיקריים שלנו הוא להחיות את מועדון הלקוחות של ג'אמפ - לקוחות שקנו ברשת ב־2008 והפסיקו בשל השינויים שחוותה הרשת בשנה לאחר מכן".

 

פתיחת סניפים בארץ

"רכשנו את רשת mam'z, שלה עשרה סניפים. לאחרונה פתחנו שישה סניפים ובמאי ייפתחו עוד שניים. תחזית הצמיחה של הרשתות לחנויות זהות של ml היא 3%–5% ושל ml men היא כ־10%".

 

תחומים אחרים

"אנחנו בוחנים, לומדים ומפתחים את כל מה שקשור לייצור בסין, מרכז לוגיסטי, השתלבות בנדל"ן בקניונים והפעלת כוח אדם - כל תחום שקשור לריטייל מעניין אותנו. מנוע צמיחה נוסף", מציין מלכה, "הוא מפעל ייצור שרכשנו במסגרת רכישת ג'אמפ המאפשר לנו זמן תגובה מהיר".

 

איחוד חנויות גברים ונשים

"לפי סקרים שערכנו, 50% מהרכישות בחנויות הגברים נעשות על ידי האשה. בעקבות כך יצאנו לאחרונה באסטרטגיה חדשה של סניפים משולבים, מתוך הבנה שבזמן שהאשה רוכשת לעצמה, היא גם יכולה גם לרכוש לבן זוגה ולא צריכה לעבור לחנות אחרת", מסביר מלכה. "זה תהליך ארוך טווח, וכבר היום יש עשרה סניפים שפועלים במתכונת הזו. באמצעות מהלך זה נחסוך בעלויות תפעול מבחינת שכר דירה, כוח אדם וכדומה, ונציע ללקוח היצע רחב יותר בחנות אחת".

 

ג'אמפ

"מאז שרכשתי את הרשת פתחתי חמישה סניפים, ובמהלך השנה ייפתחו עוד שלושה. מאז רכשנו אותה עלו מכירות רשת ג'אמפ בכ־40%, ועד סוף 2010 נגיע למחזור של 100 מיליון שקל והיא תצמח בכ־20% . רשת mam'z תצמח גם היא בכ־20%".

 

רנואר: "הרבה יזמים רוצים לצאת איתנו לחו"ל"

 

בעלים: אלי ברקוביץ ויוסי ברוש (כ־50% כל אחד) ושותפים נוספים. תתי־רשתות: רנואר נשים (53 סניפים), רנואר גברים (42 סניפים), טוונטי פור סבן (26 סניפים). מספר סניפים: 121

 

התרחבות לחו"ל

"פונים אלינו שנצא לחו"ל כל הזמן", אומר סרג' דרעי, מנכ"ל רנואר. "הרבה יזמים רוצים לצאת איתנו לחו"ל, אבל אנחנו לא מרגישים שאנחנו פנויים כרגע כדי לעשות כזה צעד משמעותי". לאחרונה התחילה רנואר בפעילות בקפריסין כדי לבנות תשתיות לוגיסטיות להתרחבות לחו"ל. "כשהתשתיות יהיו מוכנות ונתפנה לכך, זה יגיע. אני עדיין לא יודע אם זה יהיה לאירופה או לארה"ב. אנחנו מתלבטים בין מדינות עם כלכלה חזקה לבין מדינה חלשה יותר שבה המותג שלנו יהיה משמעותי".

 

רכישת רשתות חדשות

"אנחנו מעדיפים לרכז את העבודה בתוך העסק ולפתח את המותג שלנו. אם תהיה הזדמנות שנוכל לעשות איתה משהו מעניין, אז נעשה את זה, אבל כרגע אין תכנון לרכוש רשתות".

 

מועדון לקוחות

"לרנואר יש מאגר לקוחות אינטרנטי, אבל לא מועדון לקוחות פעיל. "במשך שנים לא האמנו במועדון לקוחות, אבל השנה נשקול את הנושא מחדש. זה תלוי גם במתחרים. אם המתחרים יעשו פעילויות שלא תותיר לנו ברירה, אולי נקים מועדון לקוחות. בכל מקרה, זה לא יהיה מועדון לקוחות רגיל, אלא חלק מפרויקט גדול יותר".

 

כניסה לתחומים חדשים

"ברנואר גברים ובטוונטי פור סבן אנחנו מעדיפים לפתח את הדברים מההתחלה ועד הסוף. אנחנו עובדים על הפיתוח של טוונטי פור סבן, ואנחנו רק באמצע הדרך. יש לנו תשתיות וידע ואנחנו רואים בעצמנו חברת אחזקות שיש לה יכולות".

 

טוונטי פור סבן

"זהו מנוע צמיחה עם 26 חנויות. מבחינתי, עד שלא נגיע ל־45 חנויות, יש לנו הרבה עבודה. אנחנו מאמינים בשילוב בין בינלאומי למקומי. טוונטי פור סבן הוא מותג נישתי יותר שאין לו מתחרה ישיר, אלא הרבה מתחרים קטנים. בהמשך אולי נתרחב עם המותג לתחום הגברים".

 

קונספט חדש של חנויות

"שלוש שנים לאחר הפעם הקודמת שבה עשינו זאת, נעצב מחדש את החנויות: נרחיב את השטחים, נגדיל את הקולקציות ונחזק תחומים כמו מוצרים בסיסיים ויומיומיים. תמיד נישאר יותר בתחום האופנה ופחות בפרטי הבייסיק. ברנואר נתחיל קונספט חדש של חנויות, ואנחנו בעיצומה של עבודה על הקונספט".

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x