$
פרסום ושיווק

בלעדי: מכירות המים המינרליים ירדו ב־11% בתוך שנה

נתוני נילסן מצביעים על ירידה בכמויות הבקבוקים שנמכרו ברשתות השיווק בשנה האחרונה. ההיקף הכספי ירד ב־9%. עין גדי שומר על מובילות, עם נתח שוק של 31% כספי ו־44% כמותי

גלי ברגר 13:3412.08.09

בדו"חות הכספיים שפרסמה נביעות לסיכום 2008 העריכה החברה כי שוק המים המינרליים יצמח ב־3%–5% במהלך 2009. המיתון כבר היה כאן, אך עדיין לא היה ברור באיזו עוצמה הוא יפגע בישראל. שוק המים המינרליים, לפי דו"חות נביעות, צמח בין 2007 ל־2008 ב־3.5% במונחים כמותיים.

 

ראה טבלת נתח שוק

 

אלא שנתוני השנה האחרונה מציירים תמונה עגומה של הענף: מכירות בקבוקי המים המינרליים ירדו ב־11% מבחינה כמותית וב־9% מבחינת מכירות כספיות. האשמה, לפי גורמים בשוק המים, היא אך ורק במשבר המים שהתחולל בתחילת פברואר 2009, שבמהלכו הפסיקו נביעות ומי עדן לשווק את המים המינרליים עקב זיהום מקורות המים.

 

"הכותרות השליליות שהיו בעיתונים והטענות שאפשר לשתות מי ברז או שיש פתרונות אחרים גרמו לצרכנים לאבד את האמון בקטגוריה, ולמרות הפרסומים של החברות הוא עדיין לא חזר", אומר גורם בשוק. גורם נוסף בשוק המזון טוען כי ירידה של 11% היא מינורית לאור הכותרות ומוכיחה דווקא שלציבור יש זיכרון קצר מאוד.

 

 

 

לפי נתחי השוק של חברת נילסן שהגיעו לידי "כלכליסט", הנהנית העיקרית מהמשבר היא עין גדי שמשווקת על ידי יפאורה תבורי. נתח השוק של עין גדי בשוק המים המינרליים ללא טעמים ברבעון הראשון של 2009 בו התחולל המשבר עמד על 32.7% כספי ועל 46.3% כמותי, והיא הובילה את השוק. ברבעון השני היא הצליחה לשמור על מקומה עם נתח השוק הכספי של עין גדי על 31% לעומת 22% ברבעון השני אשתקד. מבחינה כמותית מדובר בנתח שוק של 44%, לעומת 32% ברבעון השני של 2008. יפאורה מוכרת את עין גדי במחיר קבוע של 11.99 שקל לשישיית בקבוקי שני ליטרים, ונחשבת למותג הזול בקטגוריה.

 

מכירות עין גדי אמנם עלו בעקבות המשבר, אך חלק מהעלייה בנתחי השוק מוסברת בכך שברבעון השני של 2008 עין גדי לא נמכרה בסניפי רבוע כחול עקב סכסוך סחר, מה שמקבל ביטוי גדול בדו"חות נילסן. נילסן מכסה כ־60% משוק המים, שכן היא עוקבת אחר מכירות השוק המבורקד. חלק מהמכירות נעשות גם בשוק הקר, בפיצוציות ובתחנות הדלק.

 

בניגוד לטמפו, המשווקת את סאן בנדטו ואת אקווה נובה, עין גדי לא יצאה בקמפיינים סביב משבר המים, בין השאר מכיוון שיכולת השיווק שלה מוגבלת. יש כמות מסוימת של מים שאפשר לשאוב מהשמורה, והיא קרובה לקצה העליון, כך שגם אם יש ביקוש, היא לא יכולה לספק אותו.

 

לפי דו"חות נילסן, מי עדן הצליחה לשקם את נתח השוק שלה ואף להגדילו. נתחה משוק המים עמד ברבעון השני על 27.2%, לעומת 26.8% ברבעון המקביל של 2008. את מי עדן מפיצה יפאורה, וגם היא נעדרה ממדפי רבוע כחול, כך שלמעשה היא עדיין נמצאת בנתח נמוך לעומת שנים עברו. לפני סכסוך הסחר עם יפאורה החזיקה מי עדן בנתח של יותר מ־30%. נביעות, לפי נתוני נילסן, החזיקה ברבעון השני של 2009 בנתח שוק של 20.5%, לעומת 25.6% ברבעון המקביל אשתקד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x