$
פרסום ושיווק

בלעדי: שוק משקאות האנרגיה צמח ב-40% בתוך שנה

היקף שוק משקאות האנרגיה עלה מ-12 מיליון שקל ביולי 2008 ל-17 מיליון שקל ביולי 2009. השקת בלו בנובמבר עוררה את השוק, שנכנס למלחמת מחירים בין בלו ל-XL. רד בול משתרך הרחק מאחור

גלי ברגר 09:2510.08.09

התחרות, אומרים לא פעם, היא הזרז הטוב ביותר לצמיחת שווקים. בשוק משקאות האנרגיה בישראל המשפט הזה נראה נכון במיוחד. מנובמבר 2008, אז החל השיווק של משקה בלו, רשם השוק צמיחה מרשימה מהיקף כספי של 8.45 מיליון שקל בחודש להיקף של 17 מיליון שקל ביולי 2009.

 

הקיץ נחשב

לתקופה החמה של משקאות האנרגיה, וגם לעומת יולי שעבר מדובר בזינוק של 40%. זאת, מאחר שביולי 2008 גלגל שוק משקאות האנרגיה 12 מיליון שקל לפי נתוני סטורנקסט. מבחינה כמותית מדובר בשיעור צמיחה גבוה יותר, בשיעור של כ-50%, בין יולי 2008 ליולי 2009. התחרות בין בלו למותג הוותיק יותר XL, שמצליח לשמור על המובילות שלו, אינה פוסחת גם על המחירים שיורדים.

 

נתוני סטורנקסט משקפים את המכירות ברשתות השיווק, בחנויות נוחות, במכולות פרטיות ובמינימרקטים, ומביאים בחשבון גם חלק מהפיצוציות, אך אינם מתייחסים לשוק הקר - מסיבות, מועדונים ופאבים - המהווה נתח נכבד מהשוק, כ־50%. סטורנקסט מכסים רק כ־40% מהשוק, ולפי הערכות השנה הוא יגלגל כ־360 מיליון שקל במונחים סיטונאיים.

 

מלבד המהלכים השיווקיים התחרות בין בלו ל־XL מתאפיינת בחדשנות מוצרית. שתי החברות השיקו הקיץ משקאות בטעם קרנבריז, ול"כלכליסט" נודע כי בימים אלה משיקה בלו את Blu Zero - משקה אנרגיה מוגז מופחת קלוריות, המכיל פחות מקלוריה אחת בפחית. בחברה מעריכים כי Blu Zero יביא לעלייה נוספת בקטגוריה, שכן הוא מרחיב את קהל הצרכנים.

 

שתי החברות, XL שבבעלות איש העסקים הפולני פיטר קלואז ו־BLU שפותחה ומופצת על ידי חברת בני פאוזי שמשום מנצרת, שהיתה מי שהביאה את XL לישראל עד לפני כשנה, נהפכו למובילות השוק והותירו את רד בול, שהיה המותג המוביל, הרחק מאחור.

 

XL שהחזיקה ב־2008 כ־59% מהשוק (כספי וכמותי לפי סטור נקסט) נעה כיום סביב נתחי שוק של כ־50% כספי, ונתח השוק הכמותי שלה ביולי עמד על 44%. נתח השוק הכספי המצטבר של בלו ב־2009 עומד על 26.3%, ונתח השוק הכמותי שלה עמד ביולי האחרון על 35.1%. רד בול ירדה לנתח כספי של 11.5%, ומבחינת נתח כמותי מדובר על פחות מ־5% מאחר שהמותג אינו חזק בזירת המחיר. המותג שהשיקה חברת יפאורה תבורי לפני כמה חודשים, Red Rain, המשווק בעיקר בשוק הקר, הצליח לתפוס נתח כספי של 4.8% ביוני וביולי 2009. בשוק קיימים עוד מותגים קטנים רבים שמשחקים בזירת המחיר ואינם נתמכים מבחינה שיווקית.

 

המלחמה השיווקית בין BLU ל־XL אינה מסתכמת בקמפיינים ומחירים. שני המותגים מנסים להגיע למקומות שבהם נמצאים צעירים. כך לדוגמה BLU לקחו חסות של 3 מיליון שקל על פסטיבל הצעירים דאנס סיטי. מלבד זאת, המלחמה מגיעה למועדונים השונים. ל"כלכליסט" נודע כי BLU סגרו באחרונה על הפצה בלעדית במועדון הפורום בבאר שבע.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x