$
בלדד השוחי

למה הבורג זקוק לשייבה?

מדוע כל בורג (כמעט) זקוק לשייבה ומהו תפקידה? אוהד ר'

בלדד השוחי 08:4304.12.14

אוהד היקר,

 

השַיְבָּה, לטובת קוראינו שאינם בקיאים בהברגה, אינה אלא דיסקית שטוחה ועגולה שחור במרכזה. שמה נלקח מן היידיש ששאלה אותה מהמילה הגרמנית scheibe שמציינת לחלופין גם "דיסקית" וגם "פרוסה". שורשי המילה מגיעים עד sciba, המילה הגרמנית העתיקה לעיגולים השטוחים שמתקבלים כשפורסים גזע של עץ, ומלבד השימוש הישראלי צמחו ממנה גם כינוי גרמני רווח לתקליטים ותקליטורים וגם השם הרוסי הרשמי של דיסקית ההוקי.

 

כראוי למילה כה מגוונת, גם שימושי השייבה רבים ומגוונים. רוב השייבות פשוט מגנות על המשטח המוברג מפני ראש הבורג ומפני האום, אם יש כזה. הן מפזרות את הלחץ על שטח גדול יותר, ובכך מונעות חריצים, שריטות, שקעים ושחיקות. אבל יש שייבות משלל סוגים וחומרים: שייבות לריווח, לאיטום, לבידוד (בעיקר כשיש חשש מתגובה כימית בין הבורג למוברג), לבלימת זעזועים ורעידות, לנעילת הבורג, שייבות קפיציות (שמשמשות, בין השאר, במוקשים) ועוד ועוד.

 

בשורה התחתונה, כשרוצים לשפר את תפקודו של הבורג ולתווך בינו לבין המשטח שבו הוא נעוץ, די הגיוני לעשות את זה בעזרת משהו שטוח, עגול, עם חור במרכז - וזו בדיוק ידידתנו השייבה, המתווכת של עולם חומרי הבניין.

 

כראוי למילה כה מגוונת — מהשורש הגרמני של המילה "שייבה" צמחו גם המילה בגרמנית לתקליט והמילה לדיסקית ההוקי — גם שימושי השייבה רבים ומגוונים כראוי למילה כה מגוונת — מהשורש הגרמני של המילה "שייבה" צמחו גם המילה בגרמנית לתקליט והמילה לדיסקית ההוקי — גם שימושי השייבה רבים ומגוונים צילום: שאטרסטוק

 

שמעתי פעם שנסיעה מאחורי רכב אחר יכולה לחסוך דלק. האם יש בכך אמת? רועי

 

הוצאת פעם יד או ראש מחלון של מכונית בזמן שהיא נוסעת מהר? הרגשת את הרוח העזה? זו ההתנגדות של האוויר, וכדי להתגבר עליה הרכב חייב לבזבז יותר דלק. אם אתה נוסע מאחורי רכב אחר הוא מגן עליך במידה זו או אחרת מפני הרוח הזאת. אם נדייק, הרכב שנוסע לפניך דוחס את האוויר מולו ויוצר אזור של לחץ נמוך מאחוריו, וזה אומר שלך נשאר פחות אוויר שיידחס מולך. רווח נקי.

 

אז אם אתה נוסע בכביש המהיר מאחורי משאית, אתה תתחיל לחסוך כמויות קטנות של כסף כבר ממרחק כמה עשרות מטרים, וככל שתתקרב החיסכון יגדל. אם תצמיד פגוש אל פגוש אני מבטיח לך חיסכון של עשרות אחוזים בצריכת הדלק, ואם נהג המשאית, שיתקשה מאד להבחין בך שם מאחור, ילחץ פתאום על הברקס, אתה תיפטר גם לפחות ממכונית אחת - שוב חיסכון בדלק - וגם מנַהָג מסוכן וטיפש. אל תעשה את זה. ותפסיק להוציא את הראש מהחלון.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x