$
תיירות

בורסת תעריפים: כיצד באמת נקבעים מחירי הטיסות

האם יש שעה מסוימת שבה הכי משתלם לרכוש כרטיס, באיזו תדירות משתנים התעריפים, ומדוע כדאי לפעמים לחכות עד לרגע האחרון. מנהל תעריפים בחברת תעופה חושף בריאיון את השיטה

שירות כלכליסט 22:1723.02.14
כל חברת תעופה מעסיקה צוות של מנהלי תעריפים. העובדים הללו אחראים להתאמת תעריפי הטיסה במהלך היום בהתבסס על גורמים כמו הנתיבים, העונה, הביקוש וההיצע. הם ידועים כקבוצה של עובדים ששומרים על סודיות מרובה, אך באתר ביזנס אינסיידר הצליחו לראיין עובד אחד, שניסה להסביר כיצד נקבעים התעריפים.

האם יש שעה ביום או בשבוע שבה הכי משתלם לרכוש כרטיס טיסה?

לא. לדברי העובד, כל חברת תעופה מטעינה את התעריפים בזמנים שונים ביום, לכן אי אפשר לטעון שיש שעה אחת או יום אחד בשבוע שעדיפים על פני האחרים. בנוסף, התעריפים הם דינמיים ביותר מכיוון שהם מבוססים על תנאי השוק ועל המספר הממשי של נוסעים שהזמינו מקום על טיסה מסוימת. לפיכך התעריפים יכולים להשתנות במהירות בכל רגע נתון. חברות תעופה רבות מכריזות על מבצעים ביום שני, ובכך מאלצות את היריבות להוריד בהתאם את המחירים למחרת. אבל זו לא מוסכמה ודאית והיא נובעת מההחלטות של כל חברת תעופה לגופה.

 

מטוס של חברת דלתא. טעות בתעריפים עלתה לחברה יותר ממיליון דולר מטוס של חברת דלתא. טעות בתעריפים עלתה לחברה יותר ממיליון דולר צילום: Delta

 

כיצד קורה שחברות תעופה מפרסמות תעריפים "שגויים" ומה ההשלכות על העובדים?

לטענת אותו עובד, שביקש להישאר בעילום שם, מדובר פשוט בטעות אנושית. לדוגמה, מנהל התעריפים ינסה להוריד את המחירים עבור הטיסות בצפון אמריקה ובטעות יבצע הנחה גדולה משהתכוון. אמנם החברות התקינו מערכות אזהרה כדי למנוע טעויות מסוג זה, אך הן לא תמיד עובדות ולוקח זמן לתקן אותן. ההשלכות משתנות בהתאם לנזק שנגרם. העובד שטעה לרוב מקבל אזהרה לאחר השגיאה הראשונה. ואולם השמועה טוענת כי העובד שהיה אחראי לשגיאת התעריפים של דלתא מ-26 בדצמבר, פוטר במקום. הטעות הזו ככל הנראה עלתה לחברת התעופה למעלה ממיליון דולר בהכנסות.

 

מה עושה מנהל תעריפים?

לכל חברת תעופה יש מערכת מחשבים מורכבת המבוססת על אלגוריתם שיכול למקסם את הרווחים מכל טיסה בהתבסס על סוגי התעריפים שמוצעים לכל טיסה, מסביר העובד. בטיסה מסוימת אחת יכולים להציע יותר מ-20 סוגים שונים של תעריפים בהתבסס על גורמים שונים כמו רכישה מוקדמת או מספר הימים שבהם שוהים ביעד. המחשב מכיר את כל הגורמים ובהתאם מציע מושבים לפי ההנחות השונות, נאמר חמישה מושבים במחיר הנמוך ביותר, עשרה מחירים במדרגת המחיר הבאה, 20 במחיר גבוה וכן הלאה. האלגוריתם מאפשר למחשב למקסם את הרווחים ככל שהטיסה הולכת ומתמלאת. כלומר, המחשב מתאם את התעריפים עד לזמן ההמראה. ואולם, מנהל התעריפים יכול לשנות את התעריפים בהתבסס על נתונים שעדיין אינם ידועים למחשב. למשל, האם מתרחשים אירועים ספציפיים ביעד, או האם יש תנאים מסוימים בשדה תעופה מסוים שממנו ממריאים כמו מזג האוויר שיקשו על מכירת כל הכרטיסים לטיסה.

 

באיזו תדירות משתנים התעריפים?

רוב הזמן התעריפים יישארו ללא שינוי במשך כמה ימים; אלא אם כן אוזלים כל הכרטיסים לטיסה. השינויים הגדולים ביותר מתרחשים 21 ימים, 14 ימים, עשרה ימים, שבעה ימים וארבעה ימים לפני הטיסה, לרוב בגלל ההגבלות על רכישה מוקדמת שגורמים להעלאת המחירים (תעריף רכישה מוקדמת פירושו שיש להנפיק את הכרטיס מספר מסוים של ימים לפני ההמראה כדי לקבל את ההנחה). העובד מדגיש כי רוב השינויים הם אינם שינויים מצד חברת התעופה, אלא הם מתרחשים מכיוון שאנשים רוכשים מלאי בתעריף הנמוך ביותר המוצע, או שהגבלות על הרכישה המוקדמת נכנסים לתוקף.

 

נוסעים בנמל תעופה. כשההנחות מתפרסמות מומלץ לקפוץ על המציאה נוסעים בנמל תעופה. כשההנחות מתפרסמות מומלץ לקפוץ על המציאה צילום: shutterstock

 

מדוע לפעמים אפשר לחכות עד לרגע האחרון כדי להשיג מחיר טוב ובפעמים אחרות זה לא עובד?

ברוב הפעמים המחיר דווקא יעלה, שכן הטיסה הולכת ומתמלאת. אך בנתיבים שבהם יש תחרות גבוהה כמו ניו יורק ללוס אנג'לס, חברות התעופה עשויות להציע מבצעים ברגע האחרון כדי למלא את הטיסה במקרה ולא נמכרו כל הכרטיסים. שיטה זו תלויה גם ביום בשבוע. ימי שלישי, רביעי ושבת הם לרוב הימים הזולים ביותר לתעופה בארצות הברית מכיוון שיש פחות נסיעות עסקים בימים הללו.

 

מדוע חברות התעופה מפרסמות מבצעים אך אי אפשר להשיג כרטיסים במחירים הנקובים?

כשחברות תעופה מציעות כרטיסים בהנחה, הכוונה היא שלא כל המושבים הם בהנחה, אלא רק אחוז מסוים. בנוסף, לא כל טיסה בנתיב מסוים מציעה את המבצעים. טיסה פופולרית שיוצאת בשעה שש בערב כנראה לא תציע כרטיסים בהנחה, שכן אנשים מוכנים לשלם מחיר מלא עבור הטיסה הזו, בעוד שטיסה זהה בשעה 5:00 בבוקר עשויה להציע יותר הנחות. בכל מקרה, כשההנחות מתפרסמות מומלץ לקפוץ מיד על המציאה, כי המספר המוגבל של מושבים ילך ויצטמצם עם הזמן.

 

מדוע מוקצים מושבים מעטים כל כך המיועדים למימוש של מיילים שנצברו?

זוהי דווקא טענה שגויה, אומר עובד חברת התעופה. לדבריו, לרוב מקצים בכל טיסה בין 10%-15% מהמושבים למימוש ההטבות של המיילים. אולם בכל זאת מדובר בעסק, ובעלי המניות לא יהיו מרוצים אם החברות יוותרו על הכנסות. נוסעים שגמישים מבחינת תאריכי הטיסות או שעות הטיסות, יגלו שקל לממש את המיילים. לעתים, אם הכרטיסים לטיסה מסוימת לא נמכרים לפי הציפיות, חברת התעופה עשויה להציע מושבים תמורת מיילים ביום הטיסה עצמה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x