$
דעות

נמלים כובלים: מחכים לתחרות על הרציף

הממונה על ההגבלים לא זקוק לסמכויות נוספות מצד הממשלה כדי לפתוח את התחרות בנמלים, שכן ההסכמים באמצעותם קיבלו הנמלים את השליטה ברציפים הם הסכמים כובלים ואינם חוקיים. אם יבוטלו ההסכמים והמקרקעין יחולקו מחדש - הרפורמה שהמשק זקוק לה כ"כ תוכל סוף סוף לצאת לדרך

אלעד מן ואורי ברעם 08:5118.06.13

לאחרונה פורסם בהרחבה בתקשורת, כי הממונה על ההגבלים העסקיים שוקל להכריז על החברות המפעילות את נמלי חיפה ואשדוד כעל קבוצת ריכוז. לפי הפרסומים, הכרזה זו היא צעד מקדים לקראת מסירת הרציפים החדשים שייבנו בנמלי אשדוד וחיפה לידי חברות נמל חדשות, שתתחרינה בחברות המפעילות הקיימות. עוד פורסם, כי שר התמ"ת, נפתלי בנט, תומך בחיזוק סמכויות הממונה על הגבלים עסקיים, על מנת שיוכל לפעול, בין היתר, להגברת התחרות בנמלים.

 

 

הממשלה יכולה לזרז את התחרות בנמלים

 

יצירת תחרות "פנים נמלית" בין הרציפים, על ליבם של בעלי האניות, היא אכן צעד פרו-תחרותי מבורך. כיום מתופעל כל נמל באופן מונופוליסטי, כך שחברת נמל חיפה מפעילה את נמל חיפה. חברת נמל אשדוד מפעילה את נמל אשדוד. הנמלים כמעט ולא מתחרים זה בזה. כתוצאה מכך, כמו בכל מונופולין, המחירים גבוהים והתפוקה נמוכה. למותר לציין, כי פרט למי שנהנה מהרנטה המונופוליסטית שגובים הנמלים, כגון עובדי הנמלים, כל יתר הציבור בישראל סובל מכך, ומשלם את המחיר, תרתי משמע, מפני שהמחיר המונופוליסטי שגובים הנמלים מגולגל בסופו של יום על מחירי המוצרים במשק הישראלי. תחרות בין רציפים באותו נמל צפויה להביא להתייעלות, ירידת מחירים ועליה בפריון של הנמלים בישראל, באופן שצפוי להביא להתייעלות וירידת מחירים כלל משקית.

 

כמובן שהממשלה יכולה לזרז ולקדם תחרות בנמלים, אך הממשלה נתונה ללחצים של בעלי אינטרסים שונים, בהם כאלה שאיימו "לסגור את המדינה", ועל כן, לדאבון הלב, הממשלה אינה ממהרת לפעול. רפורמה אמיתית בנמלים מתעכבת כבר שנים. במצב זה, יכול הממונה על ההגבלים העסקיים לשאת את דגל התחרות שאותו הממשלה לא נושאת.

 

על אף הדיון הנוכחי בקבוצות הריכוז וחיזוק סמכויותיו של הממונה בהקשר זה, מעניין לציין, כי אף ללא צורך בשני אלה, די בכלים הקיימים בארסנל הנוכחי שבחוק ההגבלים העסקיים, כדי לאפשר לרשות ההגבלים העסקיים לקדם תחרות פנים נמלית.

 

את המצב הנוכחי ניתן בהחלט לבחון גם במשקפיים של הסדר כובל. השינוי המבני בנמלים שחל בעשור הקודם, הביא לחיסול רשות הנמלים. הזכויות במקרקעין של רשות הנמלים באשדוד ובחיפה עברו אל חברת נמלי ישראל (חנ"י). כחלק מאותו מהלך, נמסר התפעול במקרקעין של חנ"י בנמלים לחברות תפעול ייעודיות. נמל אשדוד מתופעל על ידי חברת נמל אשדוד, והמקרקעין של חנ"י בנמל חיפה מתופעלים על ידי חברת נמל חיפה. הסדרי תפעול אלה הם לתקופה של עשרות שנים.

 

 

נמל אשדוד. די בכלים הקיימים בארסנל הנוכחי שבחוק ההגבלים העסקיים, כדי לאפשר לרשות ההגבלים העסקיים לקדם תחרות פנים נמלית נמל אשדוד. די בכלים הקיימים בארסנל הנוכחי שבחוק ההגבלים העסקיים, כדי לאפשר לרשות ההגבלים העסקיים לקדם תחרות פנים נמלית צילום: דני סלומון

 

הבלעדיות ברציפים חונקת כל אפשרות של היווצרות תחרות

 

ההסדרים לפיהם נמסרו מקרקעיה של חנ"י לחברות הנמלים באשדוד ובחיפה הינם הסדרים כובלים. הסדר כובל הנו הסדר בין גופים המנהלים עסקים, שיש בו כבילה שעלולה לפגוע בתחרות. רשות ההגבלים העסקיים פסקה בעבר לא אחת, למשל בהקשר של תחנות דלק או בהקשר של בלעדיות בקניונים, כי הסכמי בלעדיות ארוכי טווח במקרקעין ייחודיים ונעדרי תחליפיות, בין בעל זכויות במקרקעין לבין מי שמקבל זכות שימוש בהם, עשויים להיות הסדרים כובלים.

 

דומה שגם בענייננו חלה קביעה זו, שכן הסדר למסירת מקרקעי הנמלים לכל אחת מחברות הנמל לתקופה של עשרות שנים, בבלעדיות, מקיים את כל יסודות הגדרת הסדר כובל. מתן בלעדיות ארוכת שנים לחברת נמל אשדוד במקרקעי נמל אשדוד, ולחברת נמל חיפה במקרקעי נמל חיפה, בהחלט מעוררת חששות תחרותיים משמעותיים, שכן הבלעדיות בכלל הרציפים באותו נמל חונקת כל אפשרות של היווצרות תחרות.

 

הסדר כובל שלא קיבל אישור על פי דיני ההגבלים העסקיים הוא בלתי חוקי ובטל (מעבר לכך שצד להסדר כובל שכזה מבצע לכאורה עבירה פלילית ועוולה אזרחית).

 

לכן, בכל הנוגע לרציפים שטרם נבנו, ומאחר ורציפים אלה יהיו ככל הנראה רכושה של חנ"י, כל הסדר לפיו חנ"י תמסור אותם לשימוש בלעדי של חברת נמל קיימת - יהיה הסדר כובל. על מנת לאשר הסדרים כאלה, יהיה צורך לעבור את אישורו של מערך ההגבלים העסקיים. מן הסתם, הסדרים אלה לא יאושרו, אם יחתמו בין חנ"י וחברת נמל ותיקה. לעומת זאת, הסדרים בין חנ"י לגוף חדש שיוכל לעורר תחרות פנים נמלית כמתואר, יזכו לאישור ויקדמו את התחרות.

 

זהו גם הדין שיש להחיל בכל הנוגע לרציפים הקיימים, אם כי באלה יכולה לעלות טענה, כי הסדר התפעול הינו מהתקופה שבו הן הנמלים והן התפעול היו בידי רשות הנמלים. קרוב לוודאי שמתנגדי הרפורמה יטענו, כי מאחר שהרציפים הקיימים נמסרו לתפעול מי שהיום היא חברת נמל אשדוד, בעת שגם הבעלות בנמל וגם התפעול של הנמל היו בידי אותו גוף (רשות הנמלים), לא מדובר בהסדר כובל בין שני גופים עסקיים. לטעמנו אין לקבל טענה זו. אף אם בעבר תפעול הנמל והבעלות בו היו בידי גוף אחד, הרי שלאחר יצירת חנ"י וחברות הנמלים, קיים הסדר בין חברות הנמל לבין חנ"י לגבי תפעול הנמלים. ככל שהסדר זה הינו הסדר כובל שפוגע בתחרות, עליו לעבור את אישור מערך ההגבלים העסקיים.

 

מכל האמור לעיל נראה כי בסמכות הממונה לקבוע, גם ביחס לרציפים הקיימים, ובוודאי שביחס לרציפים המתוכננים להיבנות, כי מסירתם לחברות הנמל בבלעדיות לעשרות שנים, היא הסדר כובל. כפועל יוצא, ניתן לבטל הסדרים אלה ולהוציא לפועל סוף כל סוף רפורמה משמעותית בנמלים.

 

אורי ברעם הוא עורך דין מומחה בהגבלים עסקיים. אלעד מן הוא עורך דין המתמחה במשפט מסחרי ויועמ"ש הצלחה התנועה הצרכנית לחברה כלכלית הוגנת

בטל שלח
    לכל התגובות
    x