$
בארץ

כחלון ופקידיו נאלצים למחזר רפורמות כדי לשמור על שלמות הקואליציה

כך, למשל, הקמת מוסד בוררות בין מבוטחים לחברות ביטוח היא רפורמה שנפלטה מחוק ההסדרים הקודם, ואילו הרפורמה שתפשט את המעבר בין הבנקים היא מהלך שאותו העלו על השולחן כחלון ומנכ"ל משרדו שי באב"ד בספטמבר האחרון

עמרי מילמן 07:4311.12.17

חוק ההסדרים שילווה את תקציב המדינה ל־2019 ושמתגבש בימים אלו במסדרונות משרד האוצר שם את שר האוצר משה כחלון במלכוד שנובע מכך שמטרתו העיקרית היא לשמור על שלמות הקואליציה, לפחות לעוד שנה אחת.

 

מצד אחד, בשל הצורך להעבירו במהירות - עד חודש מרץ הקרוב - כחלון כבר הודיע לממשלה שחוק ההסדרים הקרוב יהיה מצומצם ולא יכלול מהלכים משמעותיים שעלולים להיות שנויים במחלוקת. ההודעה הזו נלווית לדרישה שהעמיד יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו מהשרים שלא לבקש בקשות גדולות מדי במסגרת התקציב. מצד שני, לא ניתן להצדיק בהיבט הכלכלי את קיומו של חוק ההסדרים בלי לכלול בתוכו מהלכים משמעותיים.

 

 צילום: אמיל סלמן

 

הפתרון הוא לעטוף מחדש מהלכים שלא הצליחו להתרומם במהלך השנה או כאלו שנפלטו מחוק ההסדרים שנלווה לתקציב 2017–2018. כך, למשל, הקמת מוסד בוררות בין מבוטחים לחברות ביטוח היא רפורמה שנפלטה מחוק ההסדרים הקודם, ואילו הרפורמה שתפשט את המעבר בין הבנקים היא מהלך שאותו העלו על השולחן כחלון ומנכ"ל משרדו שי באב"ד בחודש ספטמבר האחרון.

 

העטיפה מחדש אינה מחלצת את כחלון מהמלכוד, משום שאם ייווצר הרושם שמשרד האוצר מנסה להכניס לחוק ההסדרים מהלכים רבים מדי - חדשים, חדשים למראית עין או ישנים - כחלון עשוי למצוא את עצמו נאלץ לחשב מסלול מחדש. לשר האוצר כבר יש היסטוריה בעייתית עם הכנסת בכל הנוגע לחקיקה מהירה. בג"ץ כבר פסל את החוק שמטיל מס על ריבוי דירות שזכה לכינוי מס דירה שלישית. בנוסף, משום שכחלון מתהדר בהיותו השומר של שומרי הסף בממשלה הנוכחית, הוא לא יוכל להרשות לעצמו לרמוס את כבודו של בית המחוקקים פעם נוספת בכך שיהפוך את חוק ההסדרים לדחוס באופן שלא יאפשר דיון ראוי ברפורמות שנכללות בו.

 

כדי להלך בין הטיפות, כחלון ואנשיו ייאלצו לקדם רק מהלכים שאינם שנויים במחלוקת; כאלו שלא יוצרים נקודות חיכוך עם קודקודי המשק. לא בטוח ששתי הרפורמות המדוברות בעולם הפיננסים הן כאלו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x