$
מחפשי עבודה

הרובוטים ישנו לכם את העבודה. כך תישארו רלוונטיים

בין אם אתם עורכי דין, רופאים, צלמים או בוני אתרים - התפתחויות טכנולוגיות עומדות לשנות את המקצוע שלכם. בידקו כיצד תוכלו להתאים את עצמכם, ולשמור על יתרונכם מול המכונה

מעין מנלה 15:1318.11.17

ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום הבינה המלאכותית וכמות הנתונים שמיוצרים, הביג דאטה שנאסף, ישנו את עולם העבודה, זה כבר ברור וכבר קורה. מה שלא ברור לגמרי הוא כיצד בדיוק ייראה עולם העבודה העתידי. התחזיות האפוקליפטיות על השתלטות מוחלטת של הרובוטים על עולם העבודה ככל הנראה מוגזמות. רובוטים לא יחליפו את כל בני האדם בכל המקצועות והתפקידים, אבל השילוב של טכנולוגיות מתקדמות כן יגרום לכך שתחומים שלמים של תעסוקה ישתנו. כדי להישאר רלוונטיים מבחינה תעסוקתית, אנשים יצטרכו ללמוד לעבוד לצד המכונות ולהתאים את עצמם לעולם החדש.

 

ד"ר חגית פרי, ראש התמחות ביג דאטה בתכנית הMBA בבי"ס אריסון למנהל עסקים בבינתחומי הרצליה סבורה שעדיף לא להתחרות בבינה המלאכותית על העבודה שלכם מכיוון שבחלקים בהם היא טובה יותר – היא תנצח. לכן, המלצה היא לתת לה לעשות מה שהיא טובה בו, להיעזר בה ולעזור לה להשתפר. לאנשים יהיה עדיין ערך גם בעתיד ולכן כדאי להתמקד ביצירה ושימור של הייתרונות שלכם על המכונה.

 

כדי להבין מהו הערך שלכם והיתרון שלכם על פני המכונה חשוב ראשית להבין מהם יתרונות המכונה ומה היא לא יכולה לעשות. בינה מלאכותית ומשין לרנינג בבסיסן נשענות על חיקוי. יש שתי שיטות עיקריות, הראשונה היא הדיפ לרנינג שבה מכונות יוצרות חוקים על ידי צפייה בהרבה דוגמאות. השניה היא משין לרנינג בה המכונה  שמקבלת נתונים ולומדת מהם. למשל, מקבלת נתונים לגבי כל האנשים שחלו במחלה מסויימת וכאלה שלא חלו ויכולה ללמוד מהם מהם הגורמים שמייצרים את המחלה. "המיוחד בימינו שגרם לכך שהשיטות האלה הפכו לכל כך מעניינות עבור החברות הוא שהטכנולוגיות מאוד השתפרו וכן שיש הרבה יותר נתונים שנאגרים. מצד אחד אפשר לאגור את הנתונים ומצד שני לתשאל אותם ולקבל החלטות במהירויות של החלטה של אדם אך בדיוק רב יותר שמבוסס על משהו שאפשר להסביר אותו", אומרת פרי.

 

הרובוטים ישנו את אופי המקצוע שלכם, אך תוכלו לשמר על יתרונכם היחסי ולהתכונן לבאות הרובוטים ישנו את אופי המקצוע שלכם, אך תוכלו לשמר על יתרונכם היחסי ולהתכונן לבאות צילום: שאטרסטוק

 

 

לכן, החיסרון העיקרי של המכונה ביחס לאדם הוא שהמכונה משתמשת בנתונים שיש לה והיא מבוססת חיקוי. היא יכולה להגיע להחלטות רק אם היא מזהה משהו דומה בעבר. הייתרונות של האדם הם שהוא יכול לייצר תוכן חדש עבור אנשים וכן לשפר את המכונה כדי לשרת אנשים. אי אפשר להחליף את האדם בייצור נתונים ותוכן שלא נמצא במערכת החוקים שלמדה המכונה.

 

ד"ר חגית פרי ד"ר חגית פרי צילום: ג'ימס בלוק

"הבינה המלאכותית בשילוב עם ערוצי התקשורת השונים מתפתחים בקצב מסחרר והם יהיו יותר מדויקים, נוחים ומהירים מהאדם בעבודות שיטתיות שמגשרות בין מידע, דרך נוסחאות - ללקוחות. כמו כן, הבינה המלאכותית טובה יותר בזיהוי פרטים בתוך גרפים, תמונות ווידאו וטובה יותר בקבלת החלטות אופרטיביות- טקטיות כמו למשל המחרה לשירותים שמבוססים על נתוני השוק ומידע על הלקוח לדוגמא קביעת פרמיה לשירותי ביטוח", אומרת פרי. "לכן, אם מרבית עבודתכם חוזרת על עצמה באופן סיסטמתי, אפילו אם היא כוללת חישובים מסובכים שמשלבים סוגי מידע רבים כמו בראיית חשבון – יש סיכון בהחלפה על ידי מכונה. כך גם אם מרבית עבודתכם עוסקת בזיהוי פריטים בצילומים, בתמונות או בווידאו, כמו למשל ברדיולוגיה".

 

אם כך, מה תוכלו לעשות כדי לשמר את עבודתכם ולהתאים את עצמכם לעולם התעסוקה חדש? התשובה היא להכניס לתוך עבודתכם היומיומית ייצור תכנים ומידע חדש או אפיון ושיפור מערכות מידע ובינה מלאכותית.

 

בידקו כיצד ישתנה המקצוע שלכם ואיך תוכלו להתאים את עצמכם לשינוי:  

 

1. יועצי השקעות

(וכל מומחי השירות והייעוץ המקצועי כמו רופאים, רואי חשבון, סוכני ביטוח או אנשי מכירות)

 

איך זה נראה היום: נכון להיום לקוחות מגיעים והבנקאי עוזר להם בייעוץ אישי בהחלטה לגבי הלוואות, משכנתאות וכו'. לעתים הבנקאי מחפש במערכת לקוחות נוספים שכדאי להציע להם שירותים או שהמערכת 'מקפיצה' אליו המלצות כמו "אם לקוח הגיע לגיל 35 ועדיין לא לקח משכנתא, יש להתקשר איתו ולהמליץ לו על משכנתא".

 

מה הולך להשתנות: מתחילת העשור הבא, כשיועץ ההשקעות יגיע בבוקר לעבודה המערכת כבר הציעה את המוצרים והשירותים הנכונים לכל לקוח דרך אפליקציה, אתר, אימייל, הודעת טקסט וכו'. היא גם השאירה רשימה של לקוחות אליהם הבנקאי צריך להתקשר באופן אישי ופירטה מדוע התקשורת האישית עם הבנקאי חשובה באותו מקרה.

זה יכול להיות קשור בכך שהלקוח לא התקדם בתהליך העבודה עם השירות הממוחשב, למשל, בחן השקעות בתיק המומלץ לו אך לא השקיע.

עם נוכחות המכונה, הבנקאי פנוי ללמוד על מודלים חדשים ללמידת העדפות הלקוחות, בניית תיקי השקעות ובחינתם.

 

כיצד להתאים את עצמכם לעולם החדש: מי שרוצה להשתלב בעולם החדש צריך להבין איך לעבוד עם מערכות נתונים לומדות וכיצד לאפיין אותן. עליכם להקדיש זמן לשיפור ועדכון המודלים של הבינה המלאכותית עליהם המערכת מתבססת. בנוסף, מומלץ להפוך את התקשורת הבינאישית לייתרון יחסי ולשפר את המיומנויות האלה.

ההמלצות כאן נכונות גם לבעלי מקצוע נוספים כמו רופאים, רואי חשבון, סוכני ביטוח ואנשי מכירות בשינויים המתחייבים. כך לדוגמא, כרופא, אם כל מטרתך היא להגיד למטופל מהן שיטות הטיפול המקובלות המכונה תעשה את זה טוב יותר ממך. השאלה שתצטרכו לשאול את עצמכם היא איך אפשר לשפר את המערכות ולאפיין אותן וכן להפוך את התקשורת הבינאישית ליתרון.

 

2. אנשי שיווק וכל מי שעוסק בשיווק כחלק מעבודתו

איך זה נראה היום: היום אנשי שיווק בונים אסטרטגיה, מנהלים את פעילות הספקים השונים (פרסום, יח"צ וכו') ומקבלים הרבה החלטות על בסיס ניסיון העבר. בדרך כלל הצד החזק של אנשי השיווק הוא היצירתיות לצד הבנת פסיכולוגיית הצרכנים אותם הם משרתים.

 

מה הולך להשתנות: מתחילת העשור הבא יתחילו אנשי השיווק את יומם בסקירת נתונים: מגמות קניה, קמפיינים, מגמות בחשיפה התקשורתית ועוד. הם יקבלו החלטות על בסיס הנתונים. יורידו קמפיינים לא טובים, יעלו קמפיינים חדשים, ישפרו את התקשורת בערוצים השונים באמצעות כלים טכנולוגיים ויפעילו את אנשי התוכן ליצירת תוכן ייחודי.

 

הם יבנו סיפורי לקוח שמטרתם להסביר למנהלי המוצר והתפעול מה הלקוחות צריכים מהחברה כדי להציע שיפורים וחידושים. הם יאפיינו שיפורים במערכות כדי לקבל עוד מידע שיעזור להם לייצר חוויית שירות ומוצרים טובה יותר. הם יאפיינו שירותים חדשים, כמו לדוגמא מינויים או מועדוני לקוחות ל מנת לתחזק קשרים עם לקוחות.

 

כיצד להתאים את עצמכם לעולם החדש: המהפיכה בשיווק כבר החלה לפני 10 שנים ושינתה את התחום. העבודה מתמקדת בניתוח ולמידת פרופיל הלקוח והתנהגותו ולא רק בהתייחסות לקבוצות. הייתרון של העולם הדיגיטלי הוא שהשיווק יכול היום לפנות אישית לכל לקוח. לכן, למעלה מ-50% מאנשי השיווק ידרשו לחשיבה אנליטית ועבודה רבה עם נתונים וטכנולוגיות. הרבה מעבודתם תכלול אפיון מערכות ומודלים לקבלת מידע נוסף. פחות ממחצית מאנשי השיווק יהיו כאלה שגדולתם היא היצירתיות והקריאייטיב.

 

3. עובדי ומנהלי חנויות ורשתות קמעונאיות

איך זה נראה היום: היום עובדי ומנהלי חנויות ורשתות קמעונאיות מוכרים בחנות. הם עוזרים ללקוחות למצוא פריטים, לבצע תשלום בקופה, מנהלים את המלאי ותפעול הסניפים ברשתות.

 

מה הולך להשתנות: העבודה תשתנה ותידמה יותר לעבודת אנשי השיווק. מנהלי החנויות והעובדים יתמקדו בשיפור חווייית השירות השירות האישי על ידי איסוף, עיבוד נתונים וחדשנות טכנולוגית או עסקית לשיפור חוויית הלקוח בערוצים השונים כמו חנות, סלולרי, אונליין וכן שיחות אישיות עם לקוחות במהלך הקנייה.

בנוסף, הם ייצרו תוכן קשור לתחומם כמו סרטונים כתבות ועוד וישמרו בכך על קשר קבוע עם הלקוחות.

 

כיצד תתאימו את עצמכם לעולם החדש: התמקדו ביצירת חווייה ייחודית ואישית עבור הלקוח, שירות לקוחות מהיר ואדיב ולא במוצרים הנמכרים. חיקרו והכירו מודלים חדשים מבוססי בינה מלאכותית, מערכות המלצה כמו שליחת מוצרים ייחודיים לבתי הלקוחות ללא התחייבות מצידם וללא עלויות החזרה.

הוסיפו מידע על הלקוחות באמצעות סנסורים והכניסות שירותי מציאות מדומה כמו התאמת בגדים ורהיטים וירטואלית.

 

4. בוני ומעצבי אתרי אינטרנט

איך זה נראה היום: כיום בוני ומעצבי אתרים בונים את האתר.

 

מה הולך להשתנות: לא יהיה צורך ב"מתכנתי אתרים" כפי שאנחנו מכירים היום. הנפח הגדול בתחום יהיה של מעצבי חוויית משתמש ואנשים שיאפיינו את החידושים בתחום.

 

כיצד תתאימו את עצמכם לעולם החדש: כבר היום מערכות כמו WIX מאפשרות לבנות אתר בכמה דקות. מה שנותר אם כך הוא לייצר חוויית משתמש ובידול לאתר כדי למשוך לקוחות ולדאוג שיחזרו לאותו אתר באופן קבוע.

 

5. כתבים, עורכי דין, מרצים באקדמיה

כאן מדובר בכל מי שעבודתו כוללת סיכום חומר רב, עריכתו והנגשתו לקהל.

 

איך זה נראה היום: בשנים האחרונות עיתונאי השטח התמעטו והושם דגש על מהירות איסוף המידע והגעה אליו באמצעים דיגיטליים.

בקרב עורכי דין למשל, מתמחים רבים מקבלים משימות של איסוף מידע על תקדימים וסיכומו או ניסוח חוזים סטנדרטיים. עורכי דין בכירים יותר מפיקים תובנות מהמידע שנאסף או יוצרים חוזים חדשים ומקוריים.

 

מה הולך להשתנות: מערכות אוטומטיות יספקו לכתבים את המידע הכי חדשני באופן מסוכם – כמעט כמו כתבה מוכנה. הכתבים יידרשו לצאת שוב לשטח, לחזור לחקור ולייצר תוכן ייחודי.

 

בקרב עורכי דין התחום של Natural Language Processing מאוד מתפתח ומה שמתמחה או עורך דין יוכל לעשות בארבעה חודשים מבחינת מעבר על נתונים רבים – מחשב יוכל לעשות בכמה ימים. לכן, עורכי דין ייצטרכו ליצור תוכן מעבר למה שכבר נכתב איפשהו, לייצר מידע, תובנות ותפיסות עולם חדשות. התנהלות יותר אנושית, יצירת טיעונים משפטיים חדשים ופרטניים למקרה יידרשו את עורך הדין המתמחה או המומחה.

 

כיצד תתאימו את עצמכם לעולם החדש: חיזרו להיות חוקרים ולא מסכמים. המערכות שמסכמות מידע קיים (מכתבות, רשתות חברתיות, מחקרים וכו' – כבר קיימות) השתמשו בהן והוסיפו תוכן אישי. חיזרו לראיין באופן אישי, להגיע לזירת האירועים ולכתבות התחקיר.

 

עורכי דין או מרצים באקדמיה – התמקדו ביצירת תוכן חדש ותובנות חדשות מעבר למידע הקיים.

 

6. צלמים

איך זה נראה היום: מצלמים ועורכים תמונות ואלבומים.

 

מה הולך להשתנות: מצלמים בלבד. המערכות יערכו את התמונות והאלבומים באופן אוטומטי אחרי שלמדו מהו הסגנון והזוויות האהובים על הלקוחות.

 

כיצד תתאימו את עצמכם לעולם החדש: צילום הוא תחום שעבר מהפך בשנים האחרונות והדיפ לרנינג הופך אותו למאוד אוטומטי. לכן, ההצעה היא ליצור תכנים ייחודיים בצילום ולא להמשיך להתמקד בשיפור תמונות או יצירת אלבומים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x