$
רכב

בלעדי לכלכליסט

משרד התחבורה בודק למה הציבור לא רוצה מערכות בטיחות שרק מתריעות

חודש וחצי לפני שהתקנת מערכות בטיחות פאסיביות בכל מכונית הופכת לחובה, משרד התחבורה יפיץ שאלון בנסיון למפות מילים שיגרמו לנהג הישראלי להכיר בחשיבותן. החשש: נהגים ינטרלו את המערכות גם אחרי שיהפכו אביזר חובה

תומר הדר 06:5514.11.17

מתחילת ינואר 2018 התקנת מערכות בטיחות שמתריעות על סכנה באמצעים קוליים כמובילאיי ואייווקס תהפוך לחובה בכל רכב. אך כעת מגלה מסמך פנימי של משרד התחבורה כי ישראלים רבים אינם מעוניינים במערכות הפאסיביות האלה (שאין ביכולתן להגיב לסכנה באמצעות בלימה או הסטת הגה) ונמנעים מהתקנתן במכוניות כל עוד אין חובה לעשות כן.

 

עובדה זו מעוררת חשש כבד במשרד שעם הפיכת התקנתן של המערכות לחובה, הן לא יהיו אפקטיביות משום שנהגים רבים יבחרו לנטרל אותן, והתקנתן, שמסובסדת על ידי משרד התחבורה, תהפוך למיותרת.

 

במסמך שהפיץ משרד התחבורה ליבואניות הרכב, ותוכנו הגיע לידי "כלכליסט", כותבת דפנה עין דור, מנהלת אגף כלכלה במשרד התחבורה: "למרות מאמצי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, נראה כי היקף התקנת מערכות ההתראה כיום רחוק מהפוטנציאל שלו". כאן עוברת עין דור לתיאור הניסוי שמבקש המשרד לערוך בשיתוף יבואניות הרכב: "המשרד בוחן אמצעים נוספים שיעודדו רוכשי מכוניות להתקין מערכות מגבירות בטיחות ואף מצילות חיים אלה". לשם כך מתבקשות היבואניות להפיץ שאלונים בקרב לקוחות שאינם מעוניינים בהתקנת המערכת ‑ כדי להבין מדוע.

 

שר התחבורה, ישראל כץ שר התחבורה, ישראל כץ צילום: עמית שעל

 

 

משרד התחבורה גייס חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת חיפה שינתחו את השאלונים במטרה לברר אילו מילים ישכנעו את הנהגים להכיר בחשיבות המערכות. לפי לשון המסמך: "הכוונה היא לבחון חלופות שונות להעברת המסר לרוכש רכב חדש במטרה לבחון את האמצעי שישפיע עליו טוב יותר". המשרד מציג שתי גרסאות של נוסח הצהרת רוכב שבוחר להימנע מהתקנת מערכת בטיחות, כאשר אחד מהנוסחים כולל הדגשה של מילים מסוימות כדי לבחון אילו מהן הן בעלות השפעה פסיכולוגית גדולה יותר על הנהג ויכולות לגרום לו לשנות את החלטתו. הנוסח המקורי הוא: "החלטתי על דעתי שלא להתקין ברכב שאני רוכש מערכת סטייה מנתיב ומערכת שמירת מרחק מלפנים למרות שהובא לידיעתי כי התקנת מערכות הבטיחות ברכב תזכה בהטבה במס הקניה".

 

המסמך של משרד התחבורה מתייחס למערכות בטיחות פאסיביות, מסוגה של מובילאיי. בניגוד למערכות מובנות של יצרן הרכב, מערכות אלה אינן מסוגלות לבלום את הרכב או להסיט את ההגה בשעת סכנה. פונקציות שהמערכות המובנות, שקיימות כיום בכ־20%-30% מכלי הרכב הנרכשים בישראל - מסוגלות לבצע. מערכות מובנות אלה נחשבות יעילות יותר במניעת תאונות.

 

"אין שום סיבה לקבל מערכת בטיחות שהיא פשרה כשארגונים בכל העולם כמו EURONCAP קובעים בפירוש שיש מערכות יותר יעילות", מסביר אחד מיבואני הרכב ומוסיף כי "האבסורד הוא שחודשיים לפני שהתקנת המערכת הפאסיבית הופכת חובה בחסות משרד התחבורה, הם לפתע הבינו שנהגים רבים לא רוצים אותה. זה מן הסתם אומר שכשהמערכות האלה כן יהיו חובה, הנהגים בכביש פשוט יבחרו לכבות את המערכות האלה או לנתק אותן. מדובר בחלמאות". יבואן אחר אמר כי "משרד התחבורה מכריח את הלקוחות להתקין מערכות שלא יודעות לבלום, כשיש כיום דגמים שיודעים לבלום ‑ ולא מבין מדוע הלקוחות לא רוצים את המערכת. מדובר בסיפור מעוות מלכתחילה שנובע בחלקו הגדול מעבודה מקיפה של שתדלנים, אך כשמגיעים לתכל'ס, יש גבול למה שהצרכן הישראלי מוכן לקבל".

 

ממשרד התחבורה נמסר כי "הפנייה ליבואני הרכב נועדה להגביר את היקף ההתקנות של מערכות בטיחות מצילות חיים ברכבים חדשים. המהלך מבוצע במסגרת ניסוי בתחום כלכלה התנהגותית המקודם על ידי משרד האוצר ונועד בין היתר, לעודד התקנת מערכות בטיחות מצילות חיים".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x