$
רכב

הסינים מתנקים: זינוק של 80% במכירות כלי רכב חשמליים

בספטמבר נמכרו בסין 77 אלף מכוניות חשמליות, זינוק של 80% ביחס לחודש המקביל אשתקד. אחת הסיבות לעלייה החדה היא שהרשויות שוקלות לאסור תנועת מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית ברחובות הערים הגדולות

תומר הדר 08:5918.10.17

מכירות כלי הרכב החשמליים בסין - המזהמת הגדולה בעולם - יגיעו השנה לכ־700 אלף יחידות, זינוק של כ־30% לעומת נתוני 2016. כך עולה מתחזית מקדימה שמפרסם השבוע ה־CAAM, ארגון הגג של יצרני ומשווקי הרכב בסין.

 

על פי דיווחי CAAM, בספטמבר נמכרו בסין 77 אלף מכוניות חשמליות, נתון המשקף זינוק של 80% ביחס לחודש המקביל אשתקד. לשם השוואה, בספטמבר השנה נמסרו בסין 2.34 מיליון מכוניות חדשות שאינן חשמליות ואילו מתחילת השנה נמסרו בסין 17.5 מיליון מכוניות, מתוכן 398 אלף חשמליות.  

 

 

התחזיות האופטימיות למסירות כלי הרכב החשמליים מבוססות בין היתר על חשיבותם המכרעת של נתוני הרבעון האחרון, זאת בניגוד לשוק הרכב האירופי והאמריקאי.

 

סיבה אחת לזינוק במסירות של המכוניות החשמליות היא הודעתו של שר התעשייה הסיני מספטמבר, לפיה הרשויות החלו בבדיקת היתכנות לקביעת איסור ממשלתי על תנועת מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית ברחובות הערים הגדולות.

 

הודעתו של השר קרוב לוודאי אינה מקרית. עוד לפני שלוש שנים הציג הממשל הסיני תוכנית תמריצים לרוכשי מכוניות חשמליות, אלא שזו הוצגה על בסיס תמריץ מס היורד משנה לשנה, כאשר 2017 היא השנה האחרונה לקבלת התמריץ. שוויו של התמריץ הגיע לכ־10,000 דולרים למכונית.

 

עד כה, חלק הארי של מכירות כלי הרכב החשמליים בשוק הסיני הגיע מתוצרת מקומית. עם זאת, בעקבות ההכרזה של שר התעשייה, הודיעו מספר יצרניות עולמיות, ובהן טסלה ו־JLR (יגואר לנד־רובר), על ביצוע התאמות ובדיקות מיוחדות לשוק הסיני.

 

בהיבט אחר, התנופה החשמלית הנכפית על ידי הממשל בבייג'ינג עשויה להיות בעלת השפעה משמעותית על השוק העולמי, וישראל בתוכו. יצרניות סיניות כדוגמת צ'רי וג'ילי, המיוצגות בישראל על ידי יבואנים שברשותם זכיונות יבוא רדומים, הציגו בשנים האחרונות דגמים המיועדים לאירופה.

 

בה בעת, עם הכבדת הרגולציה בסין, עשוי להיווצר בשוק הבית ביקוש למיליוני מכוניות, שלא יאפשר ליצרניות הסיניות להמשיך ולייצר רכבים עבור אירופה או ישראל.

 

המרוץ אחר המכונית החשמלית משקף את נסיונות הממשל בבייג'ינג לצמצם את רמות הזיהום. בשנה שעברה יצגה סין 40% מ־753 אלף הרכבים החשמליים שנמכרו בעולם, כך על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

 

מדובר בנתון הגבוה פי שניים מהמכירות בארה"ב. בה בעת, סין היא עדיין שוק הנשלט בידי מכוניות המונעות בדלק ובדיזל והממשלה הסינית שואפת כי 5 מיליון כלי רכב חשמליים ינועו בכבישי המדינה עד 2020.

 

על מנת לזרז את המעבר למכוניות חשמליות, ממשלת סין משקיעה סכומים ניכרים בהקמת תחנות טעינה. עד סוף 2017 בכוונתה להקים 100 אלף תחנות טעינה ציבוריות, זאת בנוסף ל־150 אלף תחנות הקיימות כיום. לשם השוואה, בארה"ב קיימות 41 אלף תחנות טעינה ציבוריות בלבד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x