$
רכב

מבחן רכב: וולבו XC60 כובש את הנהג עוד לפני ההתנעה

תחושת רוגע בהשראת הפיורדים? וולבו XC60 מספק את זה ברגע שמתיישבים בו. תא הנוסעים של רכב הכביש־שטח השוודי מרווח להפליא, פשוט למראית עין ובלי לוותר על הפרטים הקטנים. מנוע ה־2 ליטר שלו מגיע עם מגדש טורבו ומגדש־על, מותקנת בו גם מערכת הנעה חשמלית, והכי חשוב: הוא מצויד במערכות בטיחות מקוריות מצילות חיים

תומר הדר 08:3409.10.17

המכוניות שמצליחות לייצר רושם מעולה עוד לפני רגע ההתנעה, אפשר לספור אותן על יד אחת. את מספר המכוניות שמצליחות לייצר רושם מעולה ב־100 המטר הראשונים, עוד לפני היציאה מהחניון התת־קרקעי, אפשר לספור על שתי ידיים, בקושי. וולבו XC60 מצליחה בשני המבחנים. זה מרשים בהתחשב בעובדה שהוולבו עדיין בחניון. זה לא העיצוב ולא יחידות ההנעה, זה תא הנוסעים. אנו אמנם מכירים את הדיבורים של אנשי השיווק על שלווה סקנדינבית או השד יודע מה, אבל הפעם זה נכון. לוולבו XC60 יש משהו שאין לאאודי ואין לב.מ.וו, ובטח שלא למרצדס: אווירה נעימה, מרגיעה, וזה עוד לפני סיבוב המפתח.

 

 

תא הנוסעים פשוט מהונדס היטב. קודם כל הוא מרווח להפליא ואיכותי כמובן. אבל מעבר לזה, הוא פשוט למראית עין אך עשיר מאוד בפרטים הקטנים. מישהו בוולבו החליט לייצר לוח מחוונים גדול מפלסטיק חשוף, שקצהו התחתון עשוי מתכת מחוספסת, בקצותיו פתחי אוורור ענקיים ובמרכזו מסך מגע בקוטר אייפד פלוס. עד לאחרונה ניסו אנשי וולבו להתחכם עם העיצוב, ולייצר מכוניות עם פאנל צף גדול ומגוכח שלא שלט בהרבה פונקציות ומאחוריו היה הרבה אוויר. כעת אין אוויר, יש משטחי אחסון. אבל מה שמרשים זה הירידה לפרטים, בלי להיות טרחניים. הדגלים הזעירים של שוודיה מוטבעים במושבים ובתחתית פתחי האוורור לגמרי בנונשלאנט. המושבים גבוהים מעט, אך מצוינים. בלי להיות יותר מדי גדולים, יותר מדי רחבים או יותר מדי חובקים, הם פשוט טובים כי כך הם תוכננו, אפס גימיקים.

וולבו XC60 וולבו XC60 צילום: ענר גרין

 

אפשר גם בלי דלק

 

שטח הפנים של החלונות ענק. צג המידע הוא אחד הטובים שקיימים ומערכות ההפעלה שלו חוסכות את הצורך בהפעלה של ג'ויסטיקים מסובכים (אם כי היינו מברכים על יותר אפשרויות לשליטה מן ההגה). והכי חשוב, מערכות הבטיחות. בניגוד ליבואני רכב יוקרה שמעזים לחסוך עלינו את מערכות הבטיחות המקוריות של הרכב, בוולבו XC60 יש הכל: בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, חניה עצמאית, התראה על תנעה מאחור, על הולכי רגל ועל קרבה של אופנוענים. מערכות הבטיחות הללו הן קריטיות, ואם קיימת התלבטות איזה רכב כביש־שטח לרכוש, אביזרי הבטיחות המקוריים צריכים להיות לשון המאזניים. וולבו הודיעה לאחרונה שעד 2020 לא יירשמו הרוגים בתאונות במכוניות וולבו. XC60 היא צעד משמעותי בדרך ליעד הזה.

 

ויש גם מערכת שמע מדהימה, שמשתלבת בדלתות באופן לא מתלהם, גם אם לא מאוד דיסקרטי. ישנם יצרנים שמדגישים את הרמקולים בכוונה. בוולבו הם צהובים, אך חצי נחבאים, מי שרוצה רואה אותם ומי שלא, פשוט לא. כבר אמרנו, הרכב הזה מקרין שלווה על נוסעיו.

 

ההשקעה הניכרת של וולבו ב־XC60 מובנת. פלח השוק של רכבי הכביש־שטח היוקרתיים הבינוניים הוא פלח השוק הצומח ביותר. מרצדס GLC הוא הדגם הנמכר ביותר של מרצדס; אאודי Q5 הוא הדגם הנמכר ביותר של אאודי; ומישהו בג'ילי, בעלת הבית הסינית של וולבו, הבין שצריך להשקיע ב־XC60 את כל הטכנולוגיה. וזה הצליח להם. הרכב אמנם מבוסס על פלטפורמה של וולבו S90, הדגם הבכיר ביותר של וולבו, אך הפלטפורמה עברה צמצום ממדים.

 

בוולבו מדגישים שלרכב יש אישיות שוודית, מאפיינים סקנדינביים. זה בהחלט משהו חדש. עד כה היה ממש קשה למצוא מכוניות בעלות אישיות סקנדינבית, מהסיבה הפשוטה שאין דבר כזה "אישיות סקנדינבית". אישיות סקנדינבית הומצאה על ידי רשתות למכירת ריהוט, ומכונית אינה שולחן.

 

אך בוולבו בהחלט הצליחו להכניס ב־XC60 מאפיינים מעניינים של חיסכון עיצובי ותכנוני. המנועים שלו בנפח של שני ליטרים בלבד. זה היופי. אפשר לקחת את המנוע הבסיסי יחסית ולהוסיף לו מגדש טורבו, מגדש־על, והכי חשוב: מערכת הנעה חשמלית. לרכב יש מערכת הנעה פלאג אין הייבריד, כלומר ניתן לחבר אותו לשקע חשמלי להטענה קצרה יחסית ולצאת לנסיעה בכוחו של חשמל. זה אומר שהוא שקט לחלוטין ולא שותה דלק בכלל. נסענו מתל אביב לראשון לציון בכוחו של חשמל בלבד. במהירות יחסית גבוהה.

 

עם זאת, הוא אינו רכב חשמלי מושלם. המעבר בין מצב ההנעה החשמלי למערכת הבנזין אינו חלק, וכך גם העצירה והתאוצה. צריך ללחוץ חזק כדי שהוא יזוז במצב החשמלי. כשמנוע הבנזין משתלב, התמונה משתנה. לרכב יש מערכת הנעה מבריקה, שכוללת מצב חיסכון, מצב שטח ומצבי הפעלה נוספים שהופכים אותו לרכב היברידי מעולה כשההנעה החשמלית נגמרת, לפחות עד ההטענה הבאה. תכלס, קשה מאוד לבוא בטענות לרכב שמנועיו מפיקים ביחד 407 כוחות סוס, פי ארבעה ממכונית משפחתית ממוצעת.

 

נח על אוויר

 

ל־XC60 יש מתלי אוויר, כלומר אין לו קפיצי ברזל, אלא ארבע כריות ממולאות אוויר שעליהן המרכב נח. אפשר להגביה את הרכב לטובת נסיעת שטח זהירה ומעט נוקשה. מתלי האוויר מצוינים במיוחד בנסיעה בין־עירונית. הם יודעים גם לספוג מהמורות, וגם להתקשח במעבר למצב ספורט. התגובות מחודדות, ההתנהגות מצוינת.

וולבו XC60 מבט מפנים וולבו XC60 מבט מפנים צילום: ענר גרין

 

עכשיו, לעיצוב. אנשי וולבו קלעו בול. העיצוב של XC60 לא מתלהם, לא מתבלט, אך בהחלט מושך מבטים. הגימיקים, כמו סמל פטישו של ת'ור המוטבע בתאורת LED בפנסים הקדמיים, בהחלט מוצנעים, והקווים הכלליים לא זועקים "רכב שטח", אלא יותר "רכב רב־שימושי".

 

בשורה התחתונה, XC60 החדש מצליח להיות מעודן, מורכב ונעים. לכך מתווספים שני בונוסים חשובים: מערכת ההנעה החשמלית, שמאפשרת לקבל הטבת מס נאה, המביאה את מחיר הרכב ל־374 אלף שקל, וחבילת אביזרי הבטיחות המרשימה, ההופכת את XC60 לאחד הרכבים הטובים ביותר בקטגוריה, אם לא הטוב ביותר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x