$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

המכס נאלץ להודות: מתקשה לפקח על הדואר

ארגון שמייצג 50 חברות של סוכני מכס פנה לראש מינהל המכס אבי ארדיטי בבקשה לבטל את מדיניות האכיפה שמעניקה הקלות לדואר. מינהל המכס הודה כי יש בעיה בקבלת מידע מהדואר, מה שמקשה את הפיקוח והגבייה

עמרי מילמן 06:5714.09.17

ארגון של כ־50 תאגידים העוסקים כסוכני מכס מורשים פנה לשר התקשורת איוב קרא ולראש מינהל המכס אבי ארדיטי בבקשה לבטל את האפליה והאכיפה הבררנית שמעניקה יתרון לדואר בכל הנוגע לשילוח בינלאומי, ופוגעת בגופים הפרטיים הקטנים. בתגובה, מודה מינהל המכס כי אכן קשה לפקח על היבוא האישי שמגיע באמצעות הדואר, וכי מערכת חדשה שנמצאת בפיתוח אמורה להקל על קבלת המידע מהדואר שיאפשר אכיפה שווה.

 

לדברי הארגון, כפי שעולה מהמכתב שנשלח על ידי עורכי הדין שמואל גרוסמן ואלעד לוינגר, מול סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים נאכפים דינים המקשים עליהם את הפעילות, ואילו הדואר בפועל פטור מהם. כך למשל הם מחויבים בעריכה והגשה של רישומי היבוא, בעוד שהדואר לא. ביבוא ימי הם נדרשים להציג ייפוי כוח ומסמכים המזהים את העסקה כמו שטר מטען וחשבון ספק, ואילו מכולות ימיות המטופלות על ידי חברת הדואר עוברות הליך מקוצר. ביבוא אווירי אותן חברות נדרשות להגיש רישום קולקטיבי ומוטלת עליהן האחריות לגבי נכונתו. מנגד, חברת הדואר לא נדרשת להגיש כזה ולמעשה אין כל פיקוח על הדואר לתקינות הליך התרת הטובין, הן מבחינת תשלום מס היבוא והן מבחינת חוקיות היבוא.

 

מימין: מנכ”ל הדואר דני גולדשטיין ומנהל רשות המסים משה אשר מימין: מנכ”ל הדואר דני גולדשטיין ומנהל רשות המסים משה אשר צילום: עומר מסינגר, עמית שעל

 

נראה כי מה שעורר את כעסם של סוכני המכס היה המסמך שהוכן על ידי רשות ההגבלים העסקיים שנחשף ב"כלכליסט", שלפיו אין לאגף המכס שום מידע בנוגע ל־99% מהחבילות המגיעות לארץ דרך הדואר. במסמך נכתב כי "כאשר אותם טובין מגיעים לדרך חברות הבלדרות, מתקיימת בחינה מדוקדקת שעשויה לגרום לעיכובים ואי־הבנות... בחינה זו משיתה עלויות גבוהות יותר על הצרכן ופוגמת בחווייתו במקטע השחרור מהמכס". עוד הוסיפה רשות ההגבלים כי "המצב הקיים, של תת־אכיפה של חוקיות היבוא וגביית מסים חלקית כאשר השילוח מתבצע באמצעות הדואר, לא רק מייצר יתרון תחרותי לדואר, אלא גם פוגם באופן משמעותי באכיפה".

 

במקביל דורשים סוכני המכס והבלדרים לבדוק האם בזמן שדואר ישראל שממצבת את עצמה כשחקן משמעותי בתחום השילוח הבינלאומי והסחר המקוון היא רשאית להתקשר עם חברות פרטיות. בכך הם מבקשים למעשה לבדוק את שיתוף הפעולה בין הדואר לעלי אקספרס במטרה לחזק את הפעילות שלהם. כעת מבקשים סוכני

המכס גם "לדעת מה מקור הרשאתה החוקית של חברת הדואר כחברה ממשלתית... לקשור הסכמי שיתוף פעולה עם חברות מסחריות ליבוא טובין לישראל".

 

"אופי פעילות שונה"

 

סוחרי המכס דורשים כעת מהמכס וממשרד התקשורת שאחראי על הדואר לפעול בשוויוניות מלאה ולהחיל על הדואר את אותם דינים שחלים עליהם. ממינהל המכס שברשות המסים מודים בבעיה ומוסרים כי "אופי הפעילות בדואר שונה מאופי הפעילות בתחום הבלדרות, וכך גם כמויות היבוא. בעוד בעולם הבלדרות יש מידע מקדים מהספקים לגבי היבוא, בעולם הדואר, נכון להיום, אין מידע כזה.

 

“דבר זה מקשה את פעילות האכיפה של המכס. התרחבות הסחר האלקטרוני הנה תופעה מוכרת וארגון המכס העולמי והישראלי נערכים לטיפול בקבלת נתונים מקדימים מספקים. בד בבד המכס הישראלי נמצא בשלבי פיתוח מול דואר ישראל של תוכנה שתאפשר יצירת מידע שיחזק את מערך האכיפה ויצמצם את הפער מול הבלדרות".

 

מרכז המיון המקוון של הדואר במודיעין מרכז המיון המקוון של הדואר במודיעין צילום: אוראל כהן

בטל שלח
    לכל התגובות
    x