$
בארץ

רשות החשמל מבטיחה: ירידה בתעריף החשמל, ללא קיצוץ בשכר העובדים

רשות החשמל מפרסמת היום שימוע לקביעת תעריף הולכה חדש שאמור להוביל לירידה של 3% בתעריף החשמל בלי לגעת בשכר העובדים. המהלך מהווה גניזה של דו"ח שהכינה ב־2015 חברת הייעוץ האמריקאית נאביגאנט שהמלצותיה היו הפוכות

ליאור גוטמן 06:5020.08.17

רשות החשמל החדשה בניהולו של ד"ר אסף אילת מפרסמת היום שימוע לקראת קביעת תעריף הולכה חדש, שאמור להוביל לירידה קלה בתעריף החשמל לצרכנים בעדכון הקרוב בינואר 2018. משמעות המהלך של רשות החשמל היא גניזה של דו"ח שפרסמה הרשות באוקטובר 2015 - דו"ח חיצוני של חברת הייעוץ האמריקאית נאביגאנט (NAVIGANT), שבחן מה אמור להיות תעריף הולכת החשמל הראוי במדינת ישראל, ועלה למשלם המיסים כ־1.2 מיליון שקל (השכר ששולם אז לנביגאנט).

 

 

 

תעריף ההולכה הוא חלק מתעריף החשמל של יותר מ־2.5 מיליון לקוחות חברת החשמל, והוא מרכיב כ־18% מתעריף החשמל הכללי (שאר המרכיבים הם 64% עלויות תפעול ודלקים וכ־18% ניהול המערכת הארצית).

 

מסקנות הדו"ח של החברה האמריקאית היו חד משמעיות – תעריף ההולכה, שלא עודכן על ידי רשות החשמל מ־2002, חייב לעלות מיידית בכ־17%. במקביל המליצה נאביגאנט ששכר העובדים במקטע החלוקה (כלומר כ־4,500 עובדי מקטע החלוקה מתוך כ־12 אלף איש שעובדים בחברת החשמל) צריך לרדת בממוצע בשיעור של כ־34%. אם לוקחים בחשבון שעלויות השכר בחברת החשמל לכלל העובדים הן כ־370 מיליון שקל בחודש, אזי ההמלצה ההיא דרשה הפחתה של כ־47 מיליון שקל בכל חודש בשל מה שכינו אז "תשלום עודף שאינו מחויב המציאות".

 

חשפו את התרגיל

 

והנה, כמעט שנתיים אחרי פרסום אותו הדו"ח, מפרסמת רשות החשמל שימוע לקראת קביעת תעריף ההולכה החדש. השורה התחתונה של השימוע היא שרשות החשמל תתחיל לחשב את פיתוח מערכת ההולכה והחלוקה (עמודי מתח, קווים, חיבורים לבתים) ביחס להתקדמות העבודה בחברת החשמל בפועל, ולא כמקדמות מראש על עבודה שאולי יבצעו אותה או אולי לא. הכוונה של רשות החשמל היא להוריד את תעריף ההולכה ב־15%, מה שאמור להוריד את תעריף החשמל בעדכון הקרוב בינואר 2018 בכ־3% (התעריף הנוכחי הוא כ־56 אג' לקילוואט/שעה).

יו"ר רשות החשמל ד"ר אסף אילת. לא יכולים לגעת בשכר יו"ר רשות החשמל ד"ר אסף אילת. לא יכולים לגעת בשכר אוהד צויגנברג

 

 

ההמלצה לצמצום השכר של עובדי חברת החשמל נעלמה, ולטענת הרשות הסיבה לכך משולשת. ראשית, עובדי חברת החשמל סירבו להעביר בזמנו לנאביגאנט (שאף ציינה את זה במפורש בדו"ח שלה מאוקטובר 2015) את כלל הנתונים הנדרשים לחישוב, מה שאומר שההמלצה להעלות את תעריף ההולכה בכ־17% אולי לא היתה כלל נכונה. שנית, ברשות החשמל טוענים שהם לא אחראים על השכר בחברת החשמל, מכיוון שכל שינוי שם מחייב רפורמה ופתיחת הסכמים קיבוציים (משימה שבכלל בסמכות הממונה על השכר ושרי האוצר והאנרגיה), מה שמוביל אותם למסקנה שאין מה להתערב במשהו שאין לך שליטה עליו. שלישית, כך אומרים שם, השיטה החדשה מבטיחה שחברת החשמל באמת תשקיע בתחזוקת ושדרוג הרשת ולא תקבל את הכסף מראש ותשלח אותו למקום אחר (למשל כיסוי חובות).

 

עדכון תעריף ההולכה של חברת החשמל זכה לקיתונות של ביקורת לרבות ממבקר המדינה, זאת מכיוון שהוא לא ממש עודכן מאז 2002. בחברת החשמל טענו לאורך שנים שאי העדכון מונע תחזוקת מערכת ואפילו יו"ר החברה יפתח רון טל טען בעבר שהם בתת השקעות בתחום בכמיליארד שקל בשנה.

 

אז מה יש בשימוע החדש? ברשות שקללו את העלויות המוכרות של נכסי החברה (COSTING, לרבות תשואה על ההון) ואת התמחור של העבודה בפועל (Pricing), שם גילתה הרשות שחברת החשמל לכאורה לא ממש דייקה בנתונים שמסרה למדינה מכיוון שהיא הגדירה בפרויקטים שלה עלויות תפעול הולכה וחלוקה שגבוהים בכ־6.5% וכ־13.5% (בהתאמה) ממה שהיה בפועל, וקיבלה על כך כסף בלי שאף אחד יבדוק אותה.

 

 

אם לא די בכך, חברת החשמל העדיפה להשתמש בכסף שלה לצמצום החוב ולא להשקעות ברשת, מה שהוביל בין השאר לחוסר תחזוקה ולקריסות תשתית רחבות, האחרונה הזכורה מסתיו 2015 אז בשל גשם חריג כ־300 אלף איש באזור השרון נותקו שלושה ימים ממערכת החשמל. לפיכך, חברת החשמל תגיש לאישור תוכנית חומש (2018-2022) לשדרוג ולתחזוקה של מערכת ההולכה והחלוקה, ולאחר שכל פרויקט יסתיים (למשל הקמת קו מתח גבוה בין שתי ערים) היא תקבל את הצ'ק על העבודות.

 

ברשות אף מבטיחים סוכריה לחברת החשמל ואומרים שהיא לא תתווכח איתה על עלויות ההקמה, כך שהיא מראש מבטיחה להעביר בסוף העבודות את הסכום שחברת החשמל מבקשת. כך למשל, אם הקמת קו מתח גבוה בין שתי ערים מתומחר בכ־300 מיליון שקל, ברשות מראש מבטיחים שעם סיום העבודות חברת החשמל באמת תקבל 300 מיליון שקל. ברשות אומרים שהבטחת התשלום מראש תייצר תמריץ לחברת החשמל להתייעל, מכיוון שאם היא תנהל מו"מ טוב יותר עם ספקיה, ותצליח לצמצם גם עלויות עבודה (בלי לפגוע באיכות המוצר) כך שהקמת הקו תעלה לה רק 200 מיליון שקל, ה־100 מיליון שקל הנותרים יישארו בקופתה.

 

לא למהר לחגוג

 

אולם הבעיה העיקרית של המתודולוגיה היא שהרשות לא באמת מבטיחה שתעריף החשמל יירד. בינואר הקרוב ישוקללו לא רק השימוע האמור על ההולכה והחלוקה אלא גם עלויות הדלקים של החברה, סבסוד מערכות חשמל סולאריות כמו גם הוצאות הפנסיה של עובדי החברה, שלא עודכנו מעולם בתעריף. ברשות החשמל מודעים לבעיה ולכן אף אחד לא יכול לומר מה באמת יקרה בינואר 2018. אפשרות אחת היא שתעריף החשמל הכללי יירד, כך שעדכון תעריף ההולכה יתרום לו ירידה של עוד 3%. אפשרות אחרת היא שחישובים יגלו שעלויות הפנסיה והדלקים של חברת החשמל זינקו לאורך 2017, ולכן ההוזלה בתעריף החלוקה רק תמתן או תבטל התייקרות כללית, והתעריף החדש יישאר למעשה ללא שינוי.

 

ברשות מודעים לבעיה אולם מבחינתם הם רוצים לנקות שולחן לקראת 2018, ולהתכונן לעתיד שבו הייצור בכלל יוצא מחברת החשמל. זה אומר שכל העדכונים שלא בוצעו עד היום (פנסיה, הולכה, סולארי) ישוקללו והם יתחילו את השנה הקרובה ללא חובות לחברת החשמל. ומה יראה מזה הצרכן בכיס? בשלב זה, אין אף אחד שמוכן שם להתחייב על איזשהו מספר.

 

ההפסד העמיק

עליית התעריף לא עזרה לחברת החשמל

 

חברת החשמל סיימה את הרבעון השני של השנה בהפסד של 382 מיליון שקל. מדובר בצניחה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שאותו סיימה החברה בהפסד נמוך יחסית של 39 מיליון שקל בלבד. כך עולה מהדו"ח הכספי שפרסמה החברה ביום חמישי.

 

הכנסות החברה הסתכמו ברבעון בכ־4.99 מיליארד שקל, ירידה של כאחוז ביחס להכנסות החברה ברבעון המקביל. מדובר בבשורות רעות לחברה מכיוון שבתחילת השנה עלה תעריף החשמל בכ־4%, מה שלכאורה היה אמור לתרום לה לעלייה בהכנסות. אולם בחברת החשמל מודים שהם מוכרים פחות חשמל, כאשר אחת הסיבות יכולה להיות חלקם ההולך וגדל של יצרני החשמל הפרטיים שחלקם בעוגת ייצור החשמל כבר מתקרב לכשליש מהביקוש הארצי.

 

סל הדלקים של חברת החשמל ממשיך לרשום שיאים לטובת השימוש בגז, וברבעון השני השימוש בגז הגיע לכ־55.3% (כולל 3.6% גז נוזלי), כאשר חלקו של הפחם ירד לכ־44% בלבד. בהשוואה, ברבעון הקודם אשתקד חלקו של הגז בייצור החשמל היה 47.7%, כאשר חלקו של הפחם היה 51.7%. אלמלא חוזה הגז העקום והיקר של חברת החשמל, שזכה לדו"ח מבקר מדינה שמצא שהציבור משלם עודף כסף לספק (מאגר תמר) של כ־8.3 מיליארד שקל, העלייה בשימוש בגז היתה מתורגמת לכיס האזרחים, אך בפועל המצב הוא הפוך לגמרי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x