$
דעות

לפעמים הקנס הוא רק תירוץ

האיחוד האירופי הזכיר לגוגל את חוקי המשחק שאיפשרו לה להפוך לענקית שהיא היום

ויקי אוסלנדר 19:2427.06.17

הקנס שהוטל על גוגל, הגבוה ביותר שהטיל האיחוד האירופי על מונופול, לא מרשים במיוחד אם מסתכלים על הנתונים היבשים. בשבע השנים שבהן השלים האיחוד האירופי את חקירתו בעניינה של גוגל, הכניסה החברה 380 מיליארד דולר ממכירת פרסומות. קופת המזומנים שלה מכילה היום לא פחות מ־90 מיליארד דולר, ושווי השוק שלה הגיע ליותר מחצי טריליון דולר. אז 2.7 מיליארד דולר הם דמי כיס עבור הענקית האמריקאית. אבל הכסף מעולם לא היה העניין.

 

 

 

לא הולכים לאף מקום

 

גוגל הצליחה לשנות את האופן שבו אנו מארגנים ומאחסנים מידע, ובדרך היא צברה לעצמה מעמד כמעט מונופוליסטי בשוק החיפוש. לנוכח המציאות הזו, הנציבות האירופית העבירה מסר פשוט: לגוגל יש תרומה מהותית לחיינו, הדומיננטיות שלה נצברה בעמל רב והיא ראויה לקצור את פירותיה. אבל, אסור לה לנצל את מעמדה כדי לפגוע בשוק התחרותי שאפשר לה להפוך למה שהיא היום.

 

מייסד גוגל סרגיי ברין מייסד גוגל סרגיי ברין צילום: אי פי איי

 

 

כבר שנים שרגולטורים ברחבי העולם קונסים חברות מקומיות וזרות בסכומי עתק. לפעמים הם נגררים למאבקים משפטיים ארוכים ומלוכלכים במיוחד. עם זאת, השורה התחתונה לא משתנה: הקנסות לא מונעים מענקיות הטכנולוגיה לגדול עוד יותר. מכך ניתן להסיק שהעסקים של גוגל באירופה חשובים לה יותר מהקנס שקיבלה. כוח רב יותר דורש גילוי אחריות רבה יותר — זה כל מה שהאיחוד האירופי רוצה מגוגל.

 

מסר גם לצרכנים

 

הן הנציבות האירופית והן גוגל יודעים היטב כי הקנס אינו גבוה. תפקידו של הקנס הוא להזכיר למונופול גוגל שהוא פועל בשוק שבו הוא השחקן הראשי, אבל עדיין רק אחד השחקנים. האיחוד יודע שמי שמתרשם מגובה הקנס הוא הצרכן, שספק אם יכול לדמיין לעצמו איך נראים 2.7 מיליארד דולר. האיחוד גם יודע שאותו צרכן מבין היום יותר מתמיד, שהמידע שנאסף עליו באינטרנט הוא הנכס היקר ביותר שבו סוחרות ענקיות הטכנולוגיה. הקנס מבהיר לו שהוא מודר לחלוטין מתהליך הפקת הערך העצום מתוך המידע שגוגל אוספת עליו. לכן, התזכורת ששלחה הנציבות האירופית אתמול לא מיועדת רק לגוגל, אלא גם אלינו, הצרכנים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x