$
דעות

לומדים בטלה: חודש יוני המבוזבז

מסתבר שאחרי ל"ג בעומר יש בעיקר גרירת זמן של חודש שלם והמתנה שהשנה תסתיים. אם אין מבחנים, קשה לצפות שיהיו לימודים רציניים

אלכס זבז'ינסקי 11:5525.06.17

אם במשרד האוצר מחפשים איפה לקצץ בתקציב הממשלתי בלי לגרום נזק או לגרוע מהשירותים לאזרח, אז מערכת החינוך היא הכתובת. הורים רבים יסכימו עם הטענה שילדיהם רחוקים מלנצל בצורה מיטבית את זמן הלימודים בבתי ספר. בתקופות של תחילת שנת הלימודים, לפני החגים, אחרי החגים, לפני סוף המחצית ובמיוחד לפני סוף השנה, המאמץ הלימודי יורד עד כדי כך שקשה להבין באם מדובר בלימודים או בקייטנה. תקופות אלו מתבטאות בירידה בכמות שיעורי הבית והמבחנים, עלייה במספר השיעורים החופשיים ובאווירה כללית של "פריקת עול".

 

בולטת במיוחד התופעה בתקופת סוף שנת הלימודים שמתחילה הרבה לפני שהשנה מסתיימת בפועל. לפי לוחות המבחנים למחצית השנייה של שנת הלימודים (של מספר חטיבות הביניים), כ-50% מהמבחנים מתקיימים עד חג פורים (חודש מרץ); כ-42% מהמבחנים מתקיימים בין פורים לל"ג בעומר (חודש מאי), ורק 8% בתקופה של אחרי ל"ג בעומר ועד סוף השנת הלימודים (חודש יוני). המבחנים הבודדים אחרי ל"ג בעומר גורמים לאווירה של "גרירת זמן" עד שהשנה תסתיים - התלמידים עסוקים בהכנות למסיבות וטקסים, בשיעורים חופשיים ובבטלה. אם אין מבחנים, קשה לצפות שיהיו לימודים רציניים.

 

שר החינוך נפתלי בנט ביקש משר האוצר להקצות משאבים כדי להאריך את שנת הלימודים. נוכח המצב הקיים, אולי כדאי דווקא לסגור את בית הספר אחרי ל"ג בעומר ולחסוך הוצאות מיותרות לתקציב המדינה? כמובן שזאת הצעה שנאמרת בציניות. לא לכסף המבוזבז צריך לדאוג קודם כל, אלא להישגים די עלובים של התלמידים בישראל.

 

התמונה העגומה שעולה מהשוואת ההישגים של התלמידים והבוגרים בישראל למדינות האחרות הוצגה במצגת של מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, פרופ' נתן זוסמן, בשבוע האחרון.

 

התמונה שהוצגה צריכה לעורר דאגה עמוקה לעתידה של מדינת ישראל. המיומנויות הבסיסיות של תלמידי ישראל (בכל הגילאים) בקריאה, חשבון ומדעים נמוכות מאוד בהשוואה למדינות האחרות. לא רק הרמה נמוכה, גם הפער שבין התלמידים החלשים לחזקים נמצא בשיא.

 

ההאשמה האוטומטית של המגזר הערבי והחרדי במצב לא נכונה, מכיוון שגם בבתי הספר ה"רגילים" נרשמה רמה נמוכה. ההישגים הנמוכים במערכת החינוך ואי שוויון בחינוך מתורגמים לאי שוויון ומיומנויות נמוכות של העובדים ובסופו של דבר גורמים לפריון ותוצר נחותים במשק שפירושם רמת חיים נמוכה בהשוואה למדינות האחרות.

אולי "הבזבוז" של החודש האחרון של הלימודים זאת רק אחת הסיבות ולא העיקרית שבהן, אך לאווירת הרפיון, חוסר מאמץ ולהיעדר קניית הרגלים לעבודה קשה ומשמעת בתקופה זו בבתי הספר יש גם השפעה על המצב העגום של הישגי התלמידים בישראל.

 

עוד חודש לימודים רציניים בלי להוסיף מורים, כיתות ותקציביים יכול להוסיף המון לתלמידים. יש בוודאי עוד סיבות להישגים הנמוכים ולא את כולן צריכים להפיל על בתי הספר, אך תופעה זו של בזבוז זמן הלימודים ניתנת בקלות לזיהוי ולתיקון. אם כבר רוצים להאריך את שנת הלימודים, אז שהמבחנים יהיו בימים האחרונים, אחרת חבל על הכסף, אפשר לסגור כבר בחודש מאי.

 

הכותב הוא כלכלן ראשי של בית ההשקעות מיטב דש

תלמידים בבית ספר (ארכיון)
תלמידים בבית ספר (ארכיון) צילום: גדי קבלו

בטל שלח
    לכל התגובות
    x