$
קריירה

The Leaders

מייסד פלייבאז: "אנחנו רוצים לתרגם את התוכן העיתונאי לדור הסנאפצ'ט"

מייסד ומנכ"ל פלייבאז שאול אולמרט רוצה להעניק לעיתונאים וכותבים כלים שיאפשרו להם להנגיש חומרים מורכבים גם למי שאין להם כוח לקרוא יותר מדי: "היכולת של ספקי התוכן להתפרנס תלויה ביכולת שלהם לייצר פעילות"

מעין מנלה 09:2725.06.17

"עולם התוכן חייב להתאים את עצמו לצרכנים. כולם נורא מודאגים מפייק ניוז ו־Low engagement (פעילות נמוכה — מ"מ) ואני חושב שבצדק. אם אנשים לא יקראו ולא יעמיקו, אז הבחירות שהם עושים בחיים יהיו פחות מבוססות. הם יהיו פחות מודעים למה קורה סביבם ויהיה קל יותר להטות את דעתם", אומר שאול אולמרט, מייסד ומנכ"ל פלייבאז (Playbuzz), שפיתחה פלטפורמה ליצירת תכנים אינטראקטיביים לשילוב באתרי תוכן.

 

לפרויקט המלא ליחצו כאן

 

"חשוב לגרות לאנשים את הסקרנות. הדברים שאנחנו עושים פה בחברה עוזרים לאנשים להתעניין ולצרוך", הוא מסביר את ההיגיון המנחה. "70%–90% מהקוראים מסיימים אייטם ממוצע של פלייבאז לעומת מאמר טיפוסי שבמקרה הטוב 10%–30% קוראים את כולו. אפשר להשתמש בפלטפורמה שלנו כדי לחבר חידון על איזו נקניקייה היית בחיים הקודמים, שזה כמו כתבת רכילות בעיתון. אבל אפשר גם להשתמש בה לנושאים מורכבים ורציניים ולשלב אמירה".

 

מימין שאול אולמרט מייסד ומנכ"ל פלייבאז והסטודנטית מור קורל מימין שאול אולמרט מייסד ומנכ"ל פלייבאז והסטודנטית מור קורל צילום: אוראל כהן

 

כשאולמרט הקים את פלייבאז לפני שש שנים, המחשבה שהנחתה אותו היתה להתאים את התוכן לאופן שבו אנשים צורכים אותו. "הרגשתי שכל מה שאני קורא באינטרנט נראה כמו מאמרים מלפני 500 שנה", הוא אומר. "כותרת, כותרת משנה, פסקאות, פה ושם איזו תמונה. העולם הרבה יותר דינמי ואנחנו כצרכנים מורגלים לא רק לקרוא, אלא להיות מותקפים בפרסומות, תכנים אינטראקטיביים ומשחקים".

 

"להיות קשובים לקוראים"

 

אתם לא מייצרים תוכן אלא מהווים פלטפורמה ליצירת תוכן, אבל האייטמים הכי נקראים שנוצרים באמצעותה הם די טיפשיים.

 

"אנשים משתמשים בפלטפורמה שלנו לכל הנושאים, כולל כלכלה והיסטוריה. אבל גם בעיתון המדור הפופולרי ביותר הוא בדרך כלל לא שוק ההון או החדשות אלא ספורט, רכילות או בידור. הפלטפורמה שלנו משמשת גופים כמו בית המלוכה הבריטי, אוניברסיטת הרווארד ומגזינים בעלי שם בכל העולם, לצד עיתוני ספורט ורכילות".

 

הם משתמשים בפלטפורמה שלכם כי הם מבינים שזה הכיוון שאליו עולם התוכן צועד?

"הם משתמשים בה כי הם מבינים שזכות הקיום שלהם היא שאנשים יתעניינו בתכנים שהם רוצים להעביר. המטרה שלי היא להעניק לספקי התוכן כלים שיאפשרו להם להחזיק את הקוראים, לספר סיפורים מורכבים ולהשפיע. זו זכות הקיום של מדיה, מכיוון שאם לא קוראים את הכתבות, גם לא קוראים את הפרסומות. היכולת של ספקי התוכן להתפרנס תלויה ביכולת שלהם לייצר פעילות סביב התוכן".

 

איך אתם מרוויחים כסף?

"אנשים רבים מופתעים שהפלטפורמה שלנו חינמית, אבל זה מה שמאפשר לה תפוצה רחבה כל כך. הגענו ליותר מ־1.5 מיליארד איש. ככל שהתפוצה רחבה יותר, היכולת שלנו להרוויח כסף מפרסום עולה".

 

שאלת האורך האידיאלי של טקסטים באינטרנט שנויה מחלוקת. ייתכן שאין חוקים?

"כללים הם נכונים סטטיסטית אבל לא בכל מקרה פרטני. לדעתי, עיתונאים לא צריכים לחשוב מתי הם צריכים לקצר ידיעה, אבל כן להיות קשובים ולהבין מתי הם מאבדים את הקוראים שלהם. אני חושב שהתפתחתי מאוד כאדם הודות לתכנים שקראתי, ושאם היו מקצרים ומשטיחים אותם, ההתפתחות שלי היתה נפגעת. בתי בת ה־13 אמנם לא קראה מאמר מעולם וכנראה שגם לא תקרא, אבל לא הייתי רוצה שבעיתונות יוותרו עליה או ייצרו עבורה תכנים קצרים שיעודדו אותה לקרוא יותר. היא אולי לא תקרא מאמר, אבל היא כל היום בסנאפצ'ט. אם נמצא דרך להמיר את הסיפור שאנחנו מספרים לפורמט שהוא יותר סנאפצ'טי, יש סיכוי שהיא תקרא אותו. אנחנו רוצים לתרגם את התוכן העיתונאי לדור הסנאפצ'ט".

 

"ללכת עם תחושת הבטן"

 

יש אייטמים פופולריים יותר רציניים בפלייבאז, כמו האייטם שיצרו יוליה ורמישל ודן רונן, שביקש מהקוראים לנחש איזה ציטוט שייך ליאיר לפיד ואיזה לקוח מקטלוג איקאה — אבל להגיד שהחידונים הם מה שילמד ילדים לקרוא מאמרים או לפתח תובנות שמתקבלות מקריאתם נראה לי קצת נאיבי.

 

"החידון הזה הוא דוגמה מצוינת לפיסת עיתונות שזכתה לבאזז רב. היא אמנם היתה משעשעת ואולי גימיקית, אבל היתה לה אמירה והיא הסבה את תשומת לבם של אנשים למה שעומד מאחורי הצהרות פוליטיקאים. המטרה היא להעניק לכותבים סט כלים שיעזור להם לבטא את עצמם בצורה שאנשים באמת מסוגלים לקלוט. אפשר היה לכתוב מאמר על הרטוריקה של יאיר לפיד ולהשוות אותה לאמירות מתוך קטלוג של חנות רהיטים, אבל אף אחד לא היה קורא אותו. אותו תוכן בדיוק, כשהוא מוגש בצורה אינטראקטיבית, ויזואלית וחכמה הופך ללהיט שנקרא בידי כ־1.5 מיליון איש".

 

שאלת הסטודנטית מור קורל: תמיד שואלים מה הכלים להצלחה, אבל מה חשוב לא לעשות כדי לא להיכשל?

"לא לעשות מה שאחרים חושבים שצריך. חשוב להקשיב אבל בסוף ללכת עם תחושת הבטן האישית. באים אליי יזמים להתייעצות או להשקעה אחרי שבחרו תחום שמחקרי השוק חוזים שיתפתח, אבל לא מרתק אותם. זה, לדעתי, המתכון הבטוח לכישלון. המפתח הוא להיות נאמן לעצמך. זה לא מבטיח הצלחה, אבל זה תנאי הכרחי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x