$
רכב

משחק המסירות בשוק הרכב משנה כיוון

על רקע ירידה של 15% במספר המכוניות שיובאו באפריל, בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, היבואנים מתחילים להפנים ש־2017 תתקשה לשחזר את הגאות שנרשמה בשנה שעברה. כלכליסט מציג את הסיבות העיקריות למגמה המסתמנת, החל מהצפת השוק במלאי 2016 ועד "התעייפות החומר" של מועדוני הלקוחות הגדולים

תומר הדר 08:0822.05.17

אחרי הגאות של 2016 ענף הרכב, ולאחר שש שנים של עלייה רצופה במספר המסירות, מסתמן שינוי כיוון בקצב הצמיחה של השוק. על פי הערכות ראשוניות בענף, 2017 תסתיים עם כ־260 אלף מסירות, זאת לעומת כ־287 אלף מסירות בשנה שעברה, ירידה של 9%.

 

על פי נתוני רשות המסים, באפריל נרשם יבוא של 16,699 מכוניות באפריל, זאת לעומת 19,806 באפריל אשתקד, ירידה של 15%. כמו כן על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, מתחילת השנה עד סוף אפריל יובאו לארץ 118,182 מכוניות, עלייה קלה לעומת 113,534 מכוניות בתקופה המקבילה אשתקד, אולם בחודש מאי צפוי שוק הרכב להתאזן ולהגיע לשוויון בין חמשת החודשים הראשונים של 2017 ובין התקופה המקבילה ב־2016, אז נמסרו 139,061 מכוניות חדשות. ובהמשך השנה הצפי הוא להאטה בהשוואה לשנה שעברה. 

מגרש חנייה בנמל אילת מגרש חנייה בנמל אילת צילום: יאיר שגיא

 

 

1. הצפת השוק

מדוע בעצם יורדות מסירות הרכב? הסיבה המרכזית היא הצפת השוק. בשנה שעברה נמסרו בישראל 287 אלף מכוניות חדשות, אלא שחלק ניכר מן המכוניות שהגיעו לישראל בשלהי 2016 לא נמסרו ללקוחות בפועל, אלא נשלחו להשתזף במגרשים של יבואני הרכב — שהצטיידו במלאים בעקבות התחייבויות ליצרנים. מכוניות אלה מטפטפות כעת החוצה אל השוק, בלי שמכוניות חדשות מגיעות במקומן, מה שמסביר את הירידה במספר המכוניות המיובאות.

 

2. מלחמת האפס קילומטר

גורם נוסף שמעיב בימים אלה על השוק הוא ה"מלחמה התת־קרקעית" המתנהלת בין היבואנים לציי הרכב הגדולים, חברות הליסינג. כיום כל חברות הליסינג מוכרות מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטרים" בהנחות של 8%־15% לעומת מחיר המחירון. על רקע זאת יבואני הרכב, אשר בעצמם מספקים לחברות הליסינג את המכוניות, נמצאים בעמדת תחרות עם חברות הליסינג, וכדי לעמוד ביעדים שיצרני הרכב בחו"ל הכתיבו להם ל־2017, עליהם לצאת בהנחות ומבצעים שמשתווים בקלות לאלה שמציעות חברות הליסינג. אלא שבעקבות המבצעים הללו שנוקטים היבואנים, חברות הליסינג מתקשות להיפטר ממלאים, ולכן אינן מסוגלות לרכוש מכוניות נוספות מיבואני הרכב. בענף הרכב מתארים זאת כמצב של "דחיפת מכוניות", כלומר מצב שבו אין ממש ביקוש לרכבים חדשים, ולכן יש לצאת במבצעים ובהנחות.

 

3. היחלשות מועדוני הלקוחות

אחד האמצעים המקובלים ביותר בענף הרכב לייצר מכירות הוא להתקשר עם מועדוני הלקוחות הגדולים, כגון חבר והוט, ולהציע הטבות לחבריהם. אלא שיותר ויותר גורמים בענף הרכב מדווחים על "עייפות החומר" של מועדוני הלקוחות ועל ירידה בכמות המכירות המצופה. על פי יבואני הרכב, לקוחות המועדונים הגדולים הבינו שההטבות השונות מוצעות גם לציבור הרחב בשפע של מבצעי מכירות. אחד היבואנים הגדולים שקיים לאחרונה מבצע מכירות רחב היקף עם אחד המועדונים הגדולים קיים "אסיפת חירום" במהלך אחד ממבצעי המכירות הגדולים והורה על הענקת הטבות ומתנות שאינן נכללות אפילו בחוברת המבצעים של מועדון הלקוחות, מהלך דרסטי מבחינת היבואן ומועדון הלקוחות.

 

4. האטת שוק המשומשות

שוק המכוניות המשומשות בישראל אינו פועל על פי כללי המשחק (וההיגיון) הנהוגים בעולם, ואינו מגיב במהירות לשינויים. בעוד שבעולם כל הוזלה של מכוניות חדשות מיתרגמת במהרה לירידה של ערכי המכוניות המשומשות, בישראל המצב שונה. מחירוני המכוניות המשומשות על פי רוב אינם מתעדכנים בהתאם למבצעי היבואנים של רכבים חדשים. המשמעות היא שכיום מחיר מכוניות בנות כשנתיים מתקרב למחיר של מכוניות חדשות מאותו הדגם, שמושפע ממבצעים ומתופעת "יד ראשונה אפס קילומטרים". בעלי המכוניות המשומשות מתקשים למכור את מכוניותיהם על רקע המחיר הגבוה יחסית, ואם הם לא מוכרים – הם גם לא יקנו מכונית חדשה.

 

יש לציין שעל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רמת המינוע בישראל נמוכה בהשוואה למדינות אירופה. בכבישי ישראל נוסעות 383 מכוניות לכל אלף תושבים, כשבהולנד למשל מדובר ב־470 מכוניות לאלף תושבים בהולנד 500 מכוניות לאלף תושבים, ובנורבגיה 590 מכוניות לאלף תושבים.

 

5. הגבלות על המלווים

ב־1 ביוני, בעוד כעשרה ימים, ייכנס לתוקפו איום חדש, שנדון בפרטי פרטים בישיבות סגורות בחברות הליסינג: חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים.

 

מדובר בחוק להסדרת פעילותם של נותני שירותי אשראי, כלומר נותני הלוואות, ולפיו הגופים הללו יידרשו בין היתר להחזיק בהון עצמי מינימלי של חצי מיליון שקל עד 4 מיליון שקל, להציג יושר וכשירות, להציג תוכנית עסקית ומקורות מימון, להימנע מפרסום מידע מטעה, לספק דיווחים תקופתיים שוטפים לרשת הממונה, ולקבוע עמלות אחידות ל"תחנות יציאה מוקדמת" בעת מתן הלוואה.

 

החוק עלול לפגוע בפעילותם של חלק ניכר מן הגורמים המממנים רכישות רכב בישראל. על פי הערכות, בחברות הליסינג הגדולות מהווה פעילות הליסינג המימוני כ־5% מהיקף הפעילות, ומבחינת חברות הליסינג הקטנות מדובר בדרישות שיקשו על פעילותן.

 

להערכת גורמים בענף הליסינג, וכפי שמצוין בדו"חות אלבר, צמצום פעילותן של חברות קטנת בתחום הליסינג המימוני, עקב אי יכולת לעמוד בדרישות החוק החדש, צפוי להביא לצמצום האפשרויות העומדות בפני הצרכן, ואף לייקור אפשרי של הליסינג הפרטי בחברות הגדולות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x