• תפריט
רכב

בלעדי לכלכליסט

תקלה של יבואנית קיה מנעה מעבר מכוניות במבחן הרישוי

בשל שגיאה במערך המחשוב של טלקאר, הועברו למשרד הרישוי מספרי זיהוי לא נכונים של מנועי הרכבים בשנתיים האחרונות. הרכבים לא יכולים לעמוד במבחן הרישוי ויעברו הליך מיוחד

תומר הדר 06:4510.05.17

עשרות אלפי בעלי רכבי קיה שעלו על כבישי ישראל במהלך השנתיים האחרונות, אינם יכולים להעביר את רכבם מבחן רישוי שנתי ("טסט") עקב שגיאה שאירעה במערך המחשוב של טלקאר, יבואנית קיה לישראל. עקב כך יעברו הרכבים מבחני רישוי בנוהל השונה מהרגיל.

 

במסגרת ההליך הסדיר המתקיים בין יבואן רכב ובין משרד התחבורה, כאשר מכונית חדשה מגיעה לישראל, יבואן הרכב מספק למשרד התחבורה את מספרי הזיהוי הייחודיים של המכונית, המוטבעים על המנוע ועל השלדה.

מספרים אלה משמשים, בין היתר, לזיהוי הרכב במקרה של גניבה, לרישום ספציפי של יצרן הרכב המאפשר למוסכים להשיג עבור הרכב חלפים ספציפיים וגם לצורכי רישוי של מדינת ישראל. מסיבה זו, בזמן מבחן הרישוי השנתי נבדקים בקפידה מספרי השלדה והמנוע של כל מכונית. אולם במקרה של קיה, תקלת מחשוב גרמה להעברת עשרות אלפי מספרי מנועים לא נכונים למשרד הרישוי, עקב שגיאה בקידוד של ארבע הספרות הראשונות של מספר המנוע. לפי הערכות, תקלת הרישום נוגעת לרוב רכבי הקיה שנמכרו בישראל בשנתיים האחרונות.

 

בעלי סוכנות טלקאר, המייבאת את רכבי קיה, רמי אונגר בעלי סוכנות טלקאר, המייבאת את רכבי קיה, רמי אונגר

 

קיה היא אחת מיצרניות הרכב הנמכרות ביותר בישראל. קיה פיקנטו היא דגם המיני הנמכר ביותר בשנתיים האחרונות, וקיה ספורטאז' הוא רכב הכביש־שטח הנמכר בישראל באותה התקופה. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, ב־2015 הובילה קיה את שוק הרכב הישראלי עם 33,703 מסירות, ואילו ב־2016 נמצאה קיה במקום השני בטבלת המסירות עם 38,069 מסירות.

 

לפי חוק שנכנס לתוקף בינואר 2016, מחויבות מכוניות חדשות המשווקת בישראל לעבור מבחן רישוי רק לאחר שלוש שנים במידה שהן רשומות על שם בעלים פרטי. אם מדובר במכונית השייכת לחברת ליסינג, נדרש הרכב לבצע את הטסט לאחר שנתיים. עד 2016 נדרש מבחן רישוי לאחר שנתיים ממועד עליית הרכב לכביש אם מדובר ברכב בבעלות פרטית, ולאחר שנה אם מדובר ברכב בבעלות חברת ליסינג. כלומר, רק לאחרונה החלו בעלי רכבי קיה חדישים להגיע למבחני הרישוי ולהידחות על ידי מכוני הרישוי. כתוצאה מכך הוציא משרד התחבורה הוראה שלפיה רכבי קיה יוכלו לעבור מבחן רישוי למרות מספר המנוע השגוי עד חודש ספטמבר.

 

קיה ספורטאז'. רכב הכביש־שטח הנמכר ביותר בישראל בשנתיים האחרונות קיה ספורטאז'. רכב הכביש־שטח הנמכר ביותר בישראל בשנתיים האחרונות

 

לדברי בעלי מכון רישוי, "בשבועות האחרונים נגרמה עוגמת נפש לבעלי קיה, בלית ברירה, מכיוון שעלינו לציית לדרישות החוק. מבחינתנו מדובר במכוניות שאיננו יודעים מהיכן מנועיהן הגיעו".

 

ממשרד התחבורה נמסר כי "בעלי רכב שלא התאפשר להם לבצע את המבחן בשל הטעות, קיבלו הארכה".

 

מטלקאר נמסר כי כי בחלק מרכבי קיה נפלה טעות כאשר מספר המנוע אשר נרשם ברישיון הרכב לא נרשם במלואו, במספר המנוע ברישיון הרכב נרשמו ספרות בלבד ללא אותיות. עוד נמסר כי "בשבועות האחרונים התקבלו מספר תלונות של לקוחות אשר רכבם לא עבר את מבחן הרישוי השנתי עקב אי התאמת מספר המנוע, באותם המקרים מחלקת השירות של המציאה מכתב המאשר את תאימות מספר המנוע לרכב. בכדי למנוע טרדה ואי נוחות נוספת, חברתנו פעלה מיידית מול משרד התחבורה, אגף הרישוי ואגף מערכות מידע על מנת להסדיר ולתקן את הרישיונות בהם נפלה הטעות. משרד התחבורה הנחה את מכוני הרישוי בהתאם וכעת ניתן לבצע מבחן רישוי שנתי ללא כל בעיה".

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x