• תפריט
בארץ

האוצר ורשות החשמל מתנגדים שחברת החשמל תקים את תחנות הכוח בחדרה

היצרנים שנפגשו לאחרונה עם שטייניץ, האוצר ובכירי משרד האנרגיה טוענים כי מסירת הפרויקט לחברת החשמל תתקע מקלות בגלגלי הרפורמה במשק החשמל משום שהדבר יקנה עוד כוח למונופול

ליאור גוטמן 08:2924.04.17
אחת המלחמות הגדולות שמתחוללות כרגע במשק האנרגיה מתרחשת הרחק מעינו של הציבור. בחודש מאי הקרוב אמור שר האנרגיה יובל שטייניץ להעלות הצעת מחליטים בממשלה שתורה באופן סופי על סגירתן של ארבע מתוך שש יחידות הייצור הפחמיות שבתחנת הכוח של חברת החשמל בחדרה עד 2022. במקום היחידות האלה תקים חברת החשמל שתי תחנות כוח חדשות שיעשו שימוש בגז. רשות החשמל החדשה, משרד האוצר, היצרנים הפרטיים ואף מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור מתנגדים לכך בתוקף.

בחודש פברואר האחרון נחשף ב"כלכליסט" שבכוונת משרד האנרגיה לתת לחברת החשמל להקים את תחנות הכוח החדשות. מדובר בפרויקט בהיקף של 3–5 מיליארד שקל. ההיגיון מאחורי כוונתו זו של שטייניץ הוא שהרפורמה המתוכננת בחברת החשמל עתידה להוביל לפיטוריהם של אלפי עובדים. העלות לכל עובד צפויה לעמוד על 1.5 מיליון שקל. הפרויקט יוכל לספק עוד עבודה לחברה וכך לווסת את פרישת העובדים מהחברה. בתחילת השנה אף הגדילו לעשות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר ועד עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי כששלחו מכתב לשטייניץ ולראש הממשלה בנימין נתניהו שבו הם דרשו לאפשר לחברה לא רק לבנות את התחנות, אלא גם לתפעל אותן.

 

תחנת הכוח בחדרה תחנת הכוח בחדרה צילום: אלעד גרשגורן

 

בנוסף, לפי משרד האנרגיה הפקדת הפרויקט בידי חברת החשמל תחסוך כשנה בסך הכל מהזמן שדרוש להשלמת הפרויקט. הסיבה לכך היא שהתחנות אמורות לקום בשטח של חברת החשמל בחדרה, ולכן לא יהיה צורך לעבור את כל ההליך בוועדות התכנון שמספקות אישורי בנייה.

 

היצרנים שנפגשו לאחרונה עם שטייניץ, האוצר ובכירי משרד האנרגיה טוענים כי מסירת הפרויקט לחברת החשמל תתקע מקלות בגלגלי הרפורמה במשק החשמל משום שהדבר יקנה עוד כוח למונופול. כמו כן, באוצר מאמינים כי הקמת הפרויקט על ידי חברת החשמל תהיה יקרה יותר בהשוואה להקמתו בידי המגזר הפרטי, משום שהמגזר הפרטי יעיל יותר בפרויקטים של תשתית ומשום שבניגוד לחברת החשמל הוא לא מוגבל על ידי הוצאות שכר גבוהות שנגזרות ממספר העובדים הגבוה של חברת החשמל.

יצרני החשמל הפרטיים טוענים שאין להעדיף את המונופול על פניהם. פורום היצרנים טוען שהיצרנים הפרטיים הם אלו שצריכים להקים את תחנות הכוח החדשות ושבכוונתו להילחם על כך מול שטייניץ בכל הכלים שעומדים לרשותם, כולל כלים משפטיים.

 

חרף ההתנגדויות, חברת החשמל כבר הציגה לשטייניץ תוכנית אב להקמת חברה־בת שתקים את התחנות בעלות של 4.8 מיליארד שקל. בכל הנוגע להפעלתן, חברת החשמל מוכנה לפשרה בדמות מכירת התחנות לאחר בנייתן.

 

בטל שלח
    לכל התגובות