$
מעסיקים

יזמים מצליחים מספרים: "מה בדיעבד הייתי רוצה לדעת בתחילת הדרך"

הדרך להקמת סטארט-אפ רצופה קשיים, מכשולים וגם כישלונות. מה אפשר ללמוד מאנשים שכבר הקימו מיזמים מצליחים לגבי איך לעשות את זה נכון

מעין מנלה 18:3609.04.17

באומת הסטארט-אפ ישראלים רבים חולמים על הקמת מיזם משלהם, עסק מצליח שיגשים עבורם חלום ואולי אף יוביל לאקזיט. אך סטטיסטיקה פועלת נגד היזמים. לפי מחקר מקיף שנערך ב-2015, רק 2.5% מחברות הסטארט-אפ שמוקמות בישראל מצליחות.

"הישראלים אוהבים לחשוב שאומת הסטארט-אפ הוקמה בגלל יכולות האלתור שלנו, אך ההפך הוא הנכון. יזמים צריכים להבין שהסטטיסטיקה נגדם, והסיכוי היחיד לנצח אותה הוא לעבוד באופן מסודר", אומרת פרופ' כרמלה יעקובי וולק, סגנית נשיא לחדשנות במסלול האקדמי המכללה למינהל. היא ממליצה לכל יזם מתחיל לבנות תכנית עסקית עם מודל הכנסות, לוודא שהיא יצירתית ופתוחה לשינוי. "תכננו גאנט פיתוח והצגת המוצר, והציגו תוכנית שיווק מדויקת עם תקציב בהתאם למטרות שלכם. גבשו את אסטרטגיית חדירת השוק שלכם, והכירו היטב את המתחרים שלכם, גדולים כקטנים".

 

אנחנו שומעים על ההצלחות והאקזיטים הגדולים, אך כל האקזיטים הנוצצים התחילו באיסוף של שקל לשקל וחיזור על פתחים של משקיעים, אומרת יעקובי וולק. לכן, בהתחלה היא מציעה לאמץ מודלים אלטרנטיביים כגון תשלום גמיש לספקים או הסכמי תשלום דחוי תמורת תשלום גבוה יותר. 

 

בדרך להצלחת המיזם ישנם הרבה כישלונות וטעויות אך החדשות הטובות הן שאפשר ללמוד מניסיונם של אחרים. שאלנו יזמים מצליחים בשלבים שונים של הקמת הסטארט-אפ שלהם מה בדיעבד הם היו רוצים לדעת בתחילת הדרך:

 

1. "בתחילת הדרך הדבר החשוב ביותר הוא לצאת לשוק"

איתמר יונגר, ממייסדי SoundBetter :"אחת הבעיות של יזמים מתחילים, בעיקר כאלה המגיעים מהצד הטכנולוגי, הוא הקושי להפנים את המונח מוצר ראשוני כלומר, המינימום ההכרחי של פיצ'רים במוצר כדי שאפשר יהיה להוציאו לשוק.

 

חשוב לדעת בתחילת הדרך שהדבר החשוב ביותר הוא "לצאת" - צאו לשוק רק עם הפיצ׳רים ההכרחיים באמת. ככה תגלו הכי מהר מי הלקוחות שלכם, מה הם באמת רוצים ותחסכו זמן - כי זמן הוא הדבר היקר ביותר בסטארט-אפ".

 

איתמר יונגר, מימין, Soundbetter איתמר יונגר, מימין, Soundbetter

 

את SoundBetter, פלטפורמה,רשת חברתית ומרקטפלייס למוזיקאים ועורכים מוזיקליים הקים יונגר עם שותפיו ב-2013. המיזם השתתף בתוכנית STARTUPS 500 בעמק הסיליקון. משקיעים בו בין היתר המייסד של לינקדאין (איאן מקניש) ודייב מקלור המייסד של תוכנית STARTUPS 500 וחברת האינטרנט AOL.

 

2. "למדו להרפות מהמוצר הראשוני"

 

אודי ליברמן, מייסד וסמנכ"ל השיווק של חברת PayBox: "הטיפ הכי חשוב שלי הוא לבחור את השותפים הנכונים. השותפים שתבחרו בתחילת הדרך, כאשר כל החברה עוד מקושקשת על דפים לבנים, יהיו הגורם המכריע להצלחת המיזם.

תלמדו להרפות מהמוצר הראשוני, הוא יעבור עשרות גלגולים ושינויים, ועליכם להיות מספיק גמיש כדי להתאים את המוצר לסביבה המשתנה. מצד שני, אל תתעכבו, תוציאו מוצר כמה שיותר מהר לשוק."

 

אודי ליברמן (משמאל) עם מייסדי Paybox אודי ליברמן (משמאל) עם מייסדי Paybox

 

המיזם הוקם המיזם הוקם בשנת 2017 וגייס עד כה 1.5 מיליון דולר. כיום האפליקציה (שירות ארנק) משרתת מעל 100 אלף לקוחות ברחבי העולם, והסליקה עד כה מעל ל-100 מיליון שקל של משתמשים ברחבי העולם.

 

3. "הכי חשוב לבחור נכון את השותפים לדרך"

 

לפי מתי סימן, מייסד וסמנכ"ל הטכנולוגית של Checkmarx הטיפ החשוב ביותר מניסיונו לכל יזם הוא לעשות בחירה קפדנית של שותפים לדרך, כשההגדרה של שותפים רחבה מאוד - מנהלים, עובדים, משקיעים וכדומה. "מהפרספקטיבה של הקמת חברה מצליחה נכון לבחון את אבני הבניין המרכזיות שהובילו להצלחה - מהם אותם דברים שבמרוצת הזמן הוכיחו את עצמם כעמוד השדרה של החברה. מבין אבני הבניין האלה, שכבר למעלה מ-11 שנה נותרו העוגן של החברה, נכון יהיה לדבר על בחירת שותפים לדרך והיכולת להתוות וליישם חזון לחברה. אלה דברים שנראים ברורים מאליהם אבל במרוצת הזמן הם מוכיחים עצמם שוב ושוב", הוא אומר.

לדבריו חשוב לבנות את ה- DNA של החברה כבר מהיום הראשון ,תוך התוויות חזון. לא להתבייש להגיד 'לא', גם ללקוחות, אם הבקשות שלהם לא עולות בקנה אחד עם אותו חזון.

 

מימין, מתי סימן, מייסד ומנהל טכנולוגיות בצ'קמרקס מימין, מתי סימן, מייסד ומנהל טכנולוגיות בצ'קמרקס צילום: צ'קמרקס

 

צ'קמרקס הוקמה בשנת 2006, היא מעסיקה כ-330 עובדים, מתוכם 220 בארץ במשרדיה שברמת גן. החברה גייסה כ-100 מיליון דולר.

 

4. "לסמוך על האינטואיציה"

איתי טבת, ממייסדי INTEZER: "בדיעבד, הייתי צריך רוצה לדעת לסמוך על האינטואיציה הבינאישית שלי, ולהתחבר עם אנשים שיש לי איתם כימיה אישית ומקצועית. בחיי היזם יש אינטראקציה יומיומית עם משקיעים, שותפים עסקיים ונותני שירות אחרים, ללא חיבור אישי, האינטראקציה הזו יכולה לגרום לאינספור תסכולים".  

 

איתי טבת, האמצעי בשורת היושבים למטה, Intezer איתי טבת, האמצעי בשורת היושבים למטה, Intezer

 

חברת הסייבר אינטיזר הוקמה ב-2015 על ידי שלושה יזמים. עד היום גייסה 2.5 מיליון דולר, כאשר סבב הגיוס האחרון נעשה על ידי SAMSUNG NEXT, חממת החדשנות העולמית של סמסונג. החברה מונה 11 עובדים וממוקמת בתל אביב.

 

5. "לשים דגש על הטקטיקה ולא האסטרטגיה"

 

עמירם שחר, מייסד ומנכ"ל חברת Spotinst: "בתחילת הדרך צריך לזכור תמיד לשים דגש על הטקטיקה ולא האסטרטגיה. להיות עקשנים וחוצפנים, ולהקרין ביטחון גבוה למשקיעים וללקוחות". מניסיונו מציע שחר לא להשקיע את כל זמנכם בחזון החברה. "חסכו את הזמן כדי להציע את מה שהמתחרים שלכם לא מציעים, זה מה שימשוך אליכם משקיעים. ביחרו שוק מטרה אחד שבו תתחילו, ואל תשכחו אותו גם כאשר תתפתחו לשווקים נוספים. הכי חשוב – תהנו! אין כמו ההרגשה של התחלה חדשה יש מאין".

 

משמאל, עמירם שחר, Spotinst משמאל, עמירם שחר, Spotinst

 

החברה הוקמה בשנת 2015 וגייסה עד כה כ-4 מיליון דולר וכעת עומדת בפני סבב השקעה נוסף. השתתפה באקסלרטור העולמי של מייקרוסופט ונבחרה לעשרת הסטארטאפים המבטיחים בישראל. מעסיקה 40 עובדים בישראל, לונדון וסן פרנסיסקו.

 

6. "עם מעט מאוד כסף אפשר לפעמים לעשות הרבה יותר מאשר עם הרבה"

מאקס בלובנד, יזם ומנכ"ל חברת AppsVillage: "זהו למעשה הסטארטאפ השני שלי. בסטארטאפ הראשון (סיילנט קומיוניקיישן) גייסנו מעל 10 מיליון דולר, מכל סוגי המשקיעים. מה שלא ידעתי כיזם מתחיל הוא שעם מעט מאוד כסף, אפשר לעשות לפעמים הרבה יותר מאשר עם אמצעים כלכליים רבים. כלומר, שוק הספקים הוא מאוד מגוון והמטרה העיקרית היא לדעת, לא איך אתה רוצה לעשות אלא מה אתה רוצה לעשות. האתגר הוא המה ולא האיך. בנוסף, אין דבר כזה חוסר במשאבים, יש חוסר במוטיבציה, דמיון ויצירתיות. בשורה תחתונה, אם המוצר שלך טוב, משקיעים יגיעו אליך ולא אתה אל המשקיעים".

 

מקס בלובנד, Appvillage מקס בלובנד, Appvillage צילום: עמית שעל

 

את AppsVillage הקים בלובנד עם עוד שני מייסדים ב-2016. היום עובדים בחברה 10 עובדים, והוא הושק לפני חודש בארה"ב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x