• תפריט
מבחני רכב

הישראלים מתים על טעם פיקנטו

הטריק הכי חשוב של קיה פיקנטו, להיט מכירות בישראל, זה לא להצטיין בכלום — ולהתאים לכולם. הדור החדש מצויד בשלדה נוחה וסלחנית יותר, הוא גדול יותר מבפנים, והמחיר — לא השתנה. לתיבת ההילוכים ארבע מהירויות בלבד, אבל זה לא מה שימנע את ההסתערות על הדגם

תומר הדר 21:5219.03.17

 

נתחיל בכמה נתונים מפתיעים: אי שם במזרח התיכון שוכנת המדינה היחידה בעולם שבה קיה פיקנטו היא המכונית הנמכרת ביותר, לפחות לפעמים. לא רכב כביש־שטח, לא מכונית משפחתית, לא מכונית ספורט: קיה פיקנטו. נתונים? בבקשה: בכל אחת מן השנים האחרונות ללא יוצא מן הכלל הפיקנטו הקטנה היתה מכונית המיני הנמכרת ביותר בישראל. בשנים מסוימות, ראו ערך שנת 2015, פיקנטו לא רק היתה המכונית הקטנה הנמכרת ביותר, אלא גם המכונית הנמכרת ביותר בישראל באופן כללי. מתוך כמעט 255 אלף מכוניות, 12,694 היו פיקנטו.

 

מה הופך את קיה פיקנטו ללהיט מכירות? אין לה את השיק של סיטרואן, אין לה את האיכויות של פולקסווגן UP, אין לה אפילו את המגניבות ואת שמירת הערך של טויוטה אייגו. אבל זו בדיוק הסיבה שקיה פיקנטו היא המכונית הקטנה הנמכרת ביותר: היא מתאימה לכולם. בניגוד ליונדאי, האחות התאומה והקוריאנית, שתופסת את תפקיד האח הגדול והאחראי, קיה היא האחות הצעירה והפוחזת, לפחות עד כמה שניתן להיות פוחזת במשפחה קוריאנית טובה. לכן פיקנטו הקודמת היא מכונית חמודה, אבל לא חמודה מדי, היא מכונית קטנה, אבל לא קטנה מדי, היא מכונית חכמה, אבל, תכלס, הבנתם: היא לא ממש מצטיינת בכלום, ולכן זה מתאים לכולם. בנוסף לכך היא זולה. 

קיה פיקנטו. עגלת תינוקות לא נכנסת לתא המטען קיה פיקנטו. עגלת תינוקות לא נכנסת לתא המטען צילום: עמית שעל

 

תמיד בהנחה

 

איננו מגלים כאן סוד מקצועי: פיקנטו היא מכונית שנמכרת בהנחה. נקודה. יד ראשונה אפס קילומטר, מבצעי מכירות, אפשר לקנות פיקנטו בזול. ולכן הדגם השיג מסה קריטית בכבישי ישראל, משמע אם יש הרבה כאלה על הכביש, אז עם ישראל רוצה עוד הרבה כאלה, כי יש על הכביש. סוג של ביצה ותרנגולת תוצרת קוריאה.

 

הביצה, התרנגולת, הקוריאנים, לא ממש מעניינים את עם ישראל. פיקנטו בהחלט כן. ייתכן שטלקאר, יבואנית קיה, אפילו זכתה לרשום כמה הזמנות לפיקנטו חדשה– מכמה נהגי פיקנטו שכמעט איבדו שליטה בעת שדלקו אחר הדגם החדש. פרארי קליפורניה, רולס רויס סילבר גוסט, אסטון מרטין DB11, כולן מושכות מבטים, אני בטוח, אך אף אחת מהן לא גורמת לציבור לפתוח את הלב ברמזור.

 

 

 

מה יש בה בפיקנטו החדשה שגורמת לעם ישראל לעצור, לבהות, לשאול שאלות? במפתיע, אם בוחנים את הנתונים היבשים, לא הרבה: קיה פיקנטו הלכה על בטוח: בסיס הגלגלים של פיקנטו הקודמת ופיקנטו החדשה, כלומר המרחק בין הגלגלים שמקדימה לאלה שמאחור, נותר כמעט זהה, רק 15 מ"מ הבדל. עוד חלקים נותרו זהים: את הדלתות של פיקנטו החדשה לדוגמה אפשר להחליף עם הישנה. תרמית? ממש לא. חיסכון בעלויות פיתוח. למעשה אם נפשיט את פיקנטו מן הדלתות, נגלה שכל השלדה שלה שונה לחלוטין מזו של הדור היוצא. פלטפורמה חדשה. קלה יותר, קשיחה יותר, כלומר פיקנטו אמורה להיות חסכונית יותר. אמורה. עוד פגז מן העבר: המנועים של פיקנטו מוכרים היטב מן הדגמים הקודמים של קיה פיקנטו. אותו הדבר, אבל משופר. קיה מדגישה שהמנועים יעילים יותר הודות לאי אלו שינויים, אך בפועל קשה להבחין בהבדל.

 

 צילום: עמית שעל

 

נקודת תורפה: בעוד מתחרים רבים של קיה הבינו שישנו ציבור גדול שמעוניין בתיבות אוטומטיות משוכללות, בקיה דבקים בתיבה בעלת ארבעה הילוכים בלבד.

איך פיקנטו החדשה? השאלה חוזרת על עצמה שוב ושוב. מתים על פיקנטו. מבחוץ היא נראית יותר בוגרת, הודות לצמד פנסים גדולים ונאים. גם חישוקי הגלגלים הגדולים והמרשימים עושים את שלהם: פיקנטו החדשה נראית הרבה יותר בוגרת, אך ההתבגרות החשובה יותר התרחשה בתוך תא הנוסעים: דגמים רבים של מכוניות מיני המשווקות בישראל מאובזרים באופן חסכוני, שלא לומר קמצני. בפיקנטו יש דווקא צג מגע ענקי ששולט בפונקציות רבות. מערכת השמע טובה, גלגל ההגה מצויד בפונקיות שליטה רבות. גם כיוונון המושבים מפתיע לטובה. ההגה מתכוון לגובה אך לא לעומק, חבל.

 

קיה מבטיחה שפיקנטו החדשה גדולה יותר מבפנים. ואכן התחושה בה מרווחת יותר: לוח המחוונים נלקח קדימה כדי לשחרר מקום לברכי הנהג והנוסע, יש מעט יותר מקום לכתפיים, ובסך הכל אפשר בהחלט לחיות בפיקנטו. רגע. אבל לא בכל מצב. עגלת תינוק לדוגמה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לדחוס לתא המטען. נהג ארוך רגליים יחווה מכות ברגל ימין מן הקונסולה המרכזית. אחרי נסיעה ארוכה זה כואב. מערכת הבטיחות של פיקנטו היא ישראלית. כלומר היא לא מסיטה את ההגה בשעת חירום. חבל.

איך היא נוסעת? כולם שואלים. ובכן, בדיוק כמו פיקנטו הקודמת. שזה לא ממש טוב ולא ממש רע. בנסיעה עירונית מנוע ה־1.2 ליטרים של פיקנטו מצליח לעמוד בקצב התנועה ללא כל בעיה, ולמען האמת גם בנסיעה בינעירונית, כל עוד לא דורשים מפיקנטו מהירויות מטורפות, אין לה בעיות מיותרות. אך אין ספק שעוד הילוך או שניים בתיבה האוטומטית היו עושים פלאים.

 

הישג הנדסי

 

בניגוד למנוע, שבעצם אינו מחדש, השלדה היא סיפור אחר. מדובר בשדרוג מורגש מאוד של הנוחות, הישג שאינו קל לנוכח העובדה שפיקנטו עוטה חישוקים ספורטיביים וצמיגים נמוכי חתך שמתרסקים בקלות לבורות.

 

פיקנטו החדשה גם גדולה יותר ויציבה יותר באופן ניכר בהשוואה לדגם הקודם. היא משרה ביטחון רב יותר, והרבה יותר סלחנית מקודמתה. בהתחשב בעובדה שמדובר במכונית מיני זולה, בפלח שוק בו מכוניות רבות אינן מתהדרות בהשקעת עתק במונחי הנדסה ואיכות, מדובר בהישג מפתיע.

 

אז איך קיה פיקנטו החדשה? קודם כל, היא בוגרת יותר, ונכנסת בעצם לאותו פלח שוק של קודמתה. היא תתחרה על אותם קונים. נכון שיש לה ביצועים דומים, אך עבור עשרות אלפי ישראלים מדובר רק בהמשך טבעי של מה שמוכר ואהוב. היכן כן חל שינוי, ולטובה? בתא הנוסעים, ברמת האבזור וגם בהתנהגות הכביש.

 

וכעת הנקודה הקריטית: כסף. ובכן, קיה פיקנטו החדשה עולה בדיוק כמו קודמתה. אין הבדל של שקל. נתונים אלה בעצם מבטיחים שפיקנטו החדשה תהיה להיט מכירות, ולמען האמת היא הרוויחה ביושר את ההישג הזה.

 

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות