$
דעות

צניחת היורו תגרום לישראלים לנטוש את תיירות הפנים

לאור ההוזלה המשמעותית של הטיסות לאירופה, כיצד ניתן להוזיל את השהות במלונות בארץ, כך שתקרוץ ליותר ישראלים ואולי אף לתיירים מבחוץ?

יוסי פישר 09:2426.02.17

צניחת שערי המטבעות הגיעה לערכים היסטוריים. היורו נסחר מתחת ל-3.90 שקלים ואילו הליש"ט - 4.62 שקלים, יביאו השנה מאות אלפי ישראלים ואולי יותר, להעדיף חופשות באיחוד האירופאי ובבריטניה.

 

השילוב של מהפכת "השמיים הפתוחים" מול האיחוד האירופאי שהובילה להוזלה משמעותית של הטיסות מישראל לאירופה בצירוף שערי חליפין נמוכים ביותר, יביאו את משפחת ישראלי להעדיף חופשות בחו"ל על פני נופש באתרי הנופש המרכזיים של ישראל: אילת, ים המלח, טבריה וסובב כנרת.

על כל אלו יש להוסיף את חזרתה של טורקיה למגרש המשחקים. אין ספק שטורקיה בדגש על רביירת התיירות של אנטליה יעשו השנה מאמצים אדירים על מנת להחזיר לעצמם את הקהל הישראלי. השנה לא מדובר רק במגזר המיעוטים אלא בכלל ישראל. המחירים לחבילות "הכל-כלול" בטורקיה יהיו השנה נמוכות אף יותר מהשנה שעברה שהיתה שנת משבר גדולה בתיירות הנכנסת לטורקיה.

 

למרות האמור לגבי טורקיה, יש לזכור את הערת המסע החמורה של המטה ללוחמה בטרור במשרד ראש הממשלה. הטורקים עושים ככל שביכולתם שהערת המסע החמורה תבוטל או תמותן . סביר להניח שאם הערת המסע הזו תוסר לגמרי או תתמתן, ישראלים רבים ישקלו השנה לחזור לחופיה הכחולים של הרביירה הטורקית ומולדת "הכל-כלול".

 

טיסה (ארכיון). אפשר להכניס קטגוריית "לואו קוסט" גם למלונות טיסה (ארכיון). אפשר להכניס קטגוריית "לואו קוסט" גם למלונות צילום: flickr /A Sutanto

 

אז מה הבעיה? תחרות היא בראש ובראשונה לטובת הצרכן. ובכן, העניין מורכב בהרבה. בתי המלון בישראל, בעיקר ביעדי הנופש המרכזיים הפכו עצמם מאז תחילת שנות ה-2000 למלונות המיועדים בראש ובראשונה לקהל הישראלי. שינוי במאפייני המזון ובצורת הגשתו – דגש על שיטת המזנונים הפתוחים ולא מזון בהגשה. מעבר לאירוח על בסיס "הכל- כלול", אפילו בנושא הווי ובידור: רוב מלונות הנופש מציעים תוכניות והפעלות לקהל האורחים על טהרת העברית.

 

הישראלי משלם יותר מהתייר ודורש פחות מרוב התיירים, בעיקר אלו המגיעים ממערב אירופה, בה יש תודעת שירות והקפדה על איכות הגבוהה ממה שרובנו רגילים אליו.

 

כעת משהישראלים מגלים שאפשר לצאת לחופשה בחו"ל זול באופן משמעותי מעלותה של חופשה בישראל, רבים פשוט יצביעו דרך הרגליים.

 

התיירים שמגיעים לארץ מגלים שישראל, שהיתה בעבר מדינת תיירות יקרה יחסית, התייקרה עוד יותר כתוצאה מהפיחות במטבע האירופאי ומיוקר המחייה בישראל שמגיע גם לכיסו של התייר.

 

אם זה מחיר הבירה בבר, המשקה הקל במיני-בר, או כריך בהזמנה משרות החדרים. אז מה עושים? בראש ובראשונה נאבקים על כיסו של התייר הישראלי . מנסים להוזיל מחירים בכל דרך וצורה אפשריים. מנסים לחשוב 'מחוץ לקופסה" ולהשתמש במודל ה"לאו-קוסט", או בעברית: טיסות החסך. כיום לא רק חברות המוגדרות כחברות לאו-קוסט מוכרות במחירים נמוכים. גם חברות התעופה הוותיקות, מייצרות במטוסיהן קטגוריה חדשה עבור נוסעי לאו-קוסט. הדבר נכון לגבי חברות התעופה האמריקאיות הגדולות וגם האירופאים כבר במשחק.

 

דוגמה אחת יצירת קטגוריה חדשה במלונות נופש למשל באילת. מחיר לחדר בלבד. כבר שכחנו שפעם אפשר היה להזמין חדרים כך. לא עוד 'הכל-כלול', אלא לוותר גם על מרכיב מזנון ארוחת הבוקר. מי שרוצה להוזיל עלויות, שיצא לאכול בחוץ. לא חייבים לאכול במלון. תעמיסו פחות ותוזילו לעצמכם את החופשה.

 

דוגמה שנייה: בקטגוריה של 'חדר בלבד' מחייבים על כניסה להופעות המתקיימות בערבים במלונות. מי שרוצה לראות הופעה של צוות הבידור או של אמנים מפורסמים, ישלם על כרטיסי כניסה להופעות אלו.

 

דוגמה שלישית: שימוש באינטרנט חופשי. כיום בחלק גדול ממלונות הנופש האינטרנט חופשי לכל אורחי המלון. במקרה של 'אורחי-חסך', יתבצע חיוב של האינטרנט על בסיס יומי למי שבוחר להשתמש באינטרנט במלון.

 

דוגמה רביעית: תדירות החלפת סבונים ומגבות – אם המלון אינו מדורג באופן רשמי, ניתן לקבוע שאורחים בקטגורית 'חסך' יקבלו שירות החלפת מצעים, מגבות והחלפת סבונים ושמפו רק פעם בשלושה ימים או ביומיים. זו אולי נראית לכם הוצאה שולית וקטנה, אך מבעבר לחסכון בעלויות הכביסה, החלפת הטואלטיקה, מדובר על חסכון בזמני העבודה של החדרניות, שיכול להביא לחסכון משמעותי למלון בעלויות כוח אדם.

 

דוגמה חמישית: חניה חינם. חלק לא קטן ממלונות הנופש מציעים לאורחיהם חניה חינם. בקטגוריה החדשה 'אורחי – חסך' האורחים ישלמו דמי חניה יומיים. מי שמגיע עם רכבו יתבקש לשלם עבור החניה בנפרד.

 

בשורה התחתונה: הישראלי שהתרגל באופן כה מוצלח לקטגורית 'טיסות החסך' עשוי לקבל בהבנה גם קטגוריה זולה של נופש בו הוא יתבקש לשלם על כל מרכיב בנפרד חוץ מהחדר עצמו.

 

הייתי מציע למלונאים לבחון ברצינות אפשרות זו גם עבור התיירים ולהציע להם גם אופציה 'זולה' יותר. אין סיבה שתייר המגיע בטיסת ראינאייר מפולין לאילת בעלות של 60 אירו לכיון נדרש לשלם במלון מקביל לקטגורית 3 כוכבים 150-120 דולר לזוג ללילה.

 

המוצר העיקרי אותו מוכרים המלונות הם חדרי המלון. צריך להפנים שחדרים לא מכורים הם הכנסה אבודה. יש לייצר מנגנון קטגוריות חדש שיאפשר למלונאי להוזיל עלויות תפעול מצד אחד, ומן הצד האחר לאפשר גם קטגורית מחירים נמוכה יותר, שתגרום לתיירים שמגיעים לבחור לינה בבתי המלון על פני חלופות אחרות דוגמת Airbnb.

 

ומה לגבי 'חווית האירוח' במלונות? אז מי שישלם יותר יזכה לחווית אירוח מפנקת יותר. מי שישלם פחות, יקבל בדיוק מה שהוא שילם עליו. חדר במלון, מיטה, שירותים, מיזוג אוויר. בדיוק כמו במטוס. מחלקה ראשונה, מחלקת עסקים, מחלקת פרמיום אקונומי, מחלקת אקונומי ומחלקה חדשה: BASIC ECONOMY.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x