$
בארץ

גילה אדרעי נגד ההסתדרות: "מונעת בחירות לוועד הרכבת מאחר שהיו"ר תומך בניסנקורן"

בבקשה לבית הדין נאמר כי ההסתדרות מאפשרת את המשך כהונתו של יו"ר ועד הרכבת הנוכחי, ניקה שימחוביץ', שהיה אמור לסיים את תפקידו במרץ 2016 - בשל תמיכתו בניסנקורן

אסנת ניר 22:2216.02.17

יו"ר ועד הרכבת לשעבר, גילה אדרעי, ושבעה עובדי רכבת נוספים הגישו אתמול בקשה דחופה לקיום בחירות ברכבת ישראל, בטענה כי ההסתדרות מנסה למנוע את קיום הבחירות בניגוד לתקנון רכבת ישראל.

 

בבקשה שהוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, באמצעות עו"ד ערן גולן, נכתב כי ההסתדרות מאפשרת את המשך כהונתו של יו"ר ועד הרכבת הנוכחי, ניקה שימחוביץ', שהיה אמור לסיים את תפקידו במרץ 2016 (10 חודשים מעבר לתקנון), בשל תמיכתו בניסנקורן לבחירות לראשות ההסתדרות, בהן יתמודד מול שלי יחימוביץ'.

 

על פי התקנון, כהונתו של יו"ר הוועד צריכה להסתיים תוך שלוש שנים. אמנם קיימת אפשרות להארכת הכהונה בתשעה חודשים נוספים, אך החלטה זו צריכה להתקבל לפני סיום הכהונה, וגם אופציה זו חלפה לפני כחודשיים.

 

במקביל נטען כי יו"ר הוועד מפרסם הודעות תמיכה תכופות בניסנקורן בדף פייסבוק שפתח בתחילת השנה. עוד נטען כי עשרות עובדי הרכבת שנבחרו על ידי יו"ר הוועד נשלחו לחופשה באילת במימון ההסתדרות לפני כמה חודשים.

 

שמונת העובדים, בהם אדרעי שכיהנה כיו"ר הוועד עד 2012 והודחה על ידי ההסתדרות, משתייכים לארגון כוח לעובדים ומעוניינים להיבחר לוועד בבחירות. "עניינה של בקשה זו הוא בסעד הבסיסי ביותר שיכול להיות לארגון המתיימר להיות דמוקרטי והיא קיום בחירות במועד ולפי התקנון, לאלתר" נכתב. הדיון בבקשה נקבע לשבוע הבא.

 

כזכור, מי שהיה אז יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות והיום היו"ר, אבי ניסנקורן, הדיח את אדרעי, יחד עם שלושה חברי ועד ארצי נוספים, ומנע ממנה להיבחר שוב במשך קדנציה. זאת לאחר שאדרעי סירבה לקבל את מרות ההסתדרות ולהיכנס למשא ומתן מול ההנהלה. בעקבות כך עברו אדרעי ויתר העובדים לארגון כוח לעובדים. בבקשה נכתב כי לפני כשנה פנתה אדרעי לניסנקורן והצהירה כי בכוונתה להתמודד לוועד, במקביל לפניות נוספות מאז שלא זכו למענה, צעד שמחייב לקיים בחירות.

 

גילה אדרעי גילה אדרעי צילום: אלעד גרשגורן

 

אדרעי ניהלה מאבק אינטנסיבי מול ההנהלה ורשות החברות נגד תהליכי ההפרטה, שכללו הוצאת תחזוקת הקרונות החדשים למיקור חוץ, וסירבה להתנהל על פי מרות ההסתדרות. היא הובילה שורה של שיבושים, שביתות והפגנות ויצאה לא פעם נגד התנהלות ההסתדרות והעומד בראשה אז, עופר עיני. היא משכה אש מחזיתות שונות בהן ההנהלה, רשות חברות, ההסתדרות ושר התחבורה, ישראל כץ.

 

מההסתדרות נמסר כי "בשנים האחרונות חלו שינויים מבורכים ומרחיקי לכת הן בפריסת מתקני הרכבת והן בגיוון המרקם האנושי של ציבור עובדיה. כך למשל, הוקם מתחם שירות חדש בעיר באר שבע, הכולל מוסך שנועד לתת מענה לגידול המשמעותי בצי הנייד. במקביל לכך, הושלם המעבר להעסקה ישירה של קבוצות עובדים שונות ברכבת ישראל, בהן קופאיות, עובדי תדלוק ונוספים. לאור ההתפתחויות המתוארות, בימים אלו נבחנת האפשרות להתאים את תקנון הבחירות ההיסטורי, באופן שישקף את השינויים הדרמטיים בשטח ויאפשר ייצוג הולם למגוון האוכלוסיות שנמנות כיום על ציבור עובדי הרכבת.

 

"יודגש כי בשנים האחרונות ועד העובדים ברכבת נאלץ להתמודד עם הנהלה לעומתית שמכרסמת ביסודות יחסי העבודה ופועלת באופן שיטתי להחלשת כוחם הארגוני של העובדים. במציאות מורכבת זו, הוועד פועל בדרך של הידברות על מנת להביא לפתרון הולם מספר משברים שמתנהלים במקביל ומאיימים על היציבות הארגונית, בעקבות הצעדים החד-צדדיים שנקטה הנהלת הרכבת. בין הנושאים האקוטיים שנמצאים בשעה זו על שולחנו של הוועד, ניתן למנות בין היתר, את הפגיעה בהסעות העובדים, את הפרת ההתחייבויות להוציא ממתחמי הרכבת את קבלן הביצוע החיצוני, ואת הסכם השכר הפתוח שנמצא בשלבי מו"מ מתקדמים. בנסיבות שנוצרו, יהיה זה צעד חסר אחריות לחדול מהטיפול בסוגיות מהותיות שנמצאות בשלבן המכריע, רק על מנת לערוך בחירות בטווח המיידי. נציין בנוסף כי ההסתדרות בוחנת בימים אלו את ההתנהלות של מי מהעותרים ומפאת צנעת הפרט, איננו יכולים לחשוף את הפרטים המלאים בשלב זה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x