$
בארץ

אחרי שהשקיעה מיליונים: פז ויתרה על הקמת תחנת כוח

רשות החשמל ביטלה את הרישיון של פז להקמת תחנת כוח שלישית באשדוד עקב בקשת החברה. בסביבת פז טוענים: הפרויקט לא כלכלי

ליאור גוטמן 08:3501.02.17

כשנתיים אחרי שקיבלה רישיון מותנה להקמת תחנת כוח פרטית שלישית באשדוד — פז ביקשה לבטלו. פז הגישה את בקשת הביטול לרשות החשמל באמצע דצמבר האחרון, וקיבלה את האישור הנדיר לכך לפני מספר ימים. על פי הערכות, החברה הוציאה עד כה מיליוני שקלים על הפרויקט שבוטל, בין היתר עבור בקשת הרישיון המקורית, ביצוע סקרי חיבור מול חברת החשמל והכנה למכרז להקמת טורבינה. התחנה היתה אמורה לפעול על בסיס גז.

 

את הרישיון להקמת התחנה השלישית קיבלה פז בסוף 2014, והוא הותנה בהספק של עד 70 מגה וואט, השקעה של כ־280 מיליון דולר וניתוב 80% מהייצור ללקוחות ומפעלים שונים. בסביבת פז טוענים כי הקמת התחנה הפכה לפחות כלכלית בשנה האחרונה, בין היתר בשל הרגולציה שמחייבת אותה לשאת בחלק מעלויות מערכת החשמל הארצית. סיבה נוספת היא העיכוב האינסופי בהפרטת חברת החשמל שאמורה להעביר את כל הייצור לידיים פרטיות. סיבה אחרת לחוסר הכדאיות היא חוסר היכולת של רשות החשמל להגיע להגנות חדשות על חוזי הגז של התחנות. כיום, חוזי הגז מול הספקיות כולל מרכיב שמחייב תשלום של 60%־80% מגובה החוזה גם אם התחנה צורכת בפועל פחות מכך. הדבר מוביל את התחנות לשלם מעבר לכמות שהן צורכות בפועל, או לאגור עודפים.

 

מנכ"ל פז יונה פוגל. החברה עלולה לסמן את הדרך למתחרות מנכ"ל פז יונה פוגל. החברה עלולה לסמן את הדרך למתחרות צילום: נמרוד גליקמן

 

לכאורה, לפז היו את כל הסיבות להקים את תחנת הכוח הפרטית. ראשית, מתווה הגז הממשלתי הפך את שוק אספקת הגז עבור הפעלת תחנות כוח לתחרותי. שנית, משרד האנרגיה ממשיך בקידום הפרטת חברת החשמל והוצאת כלל הייצור לסקטור הפרטי — מציאות שתדרוש עוד ועוד תחנות פרטיות. אולם, תהליך ההפרטה נמשך כבר שנים רבות, וההחלטה של חברת אנרגיה גדולה כמו פז שלא לפתוח תחנת כוח פרטית חדשה עלולה לרמוז על כך שסבלנותה נגמרת. לא מדובר בבשורות טובות למשק החשמל ככלל, מכיוון שביטול הרשיון ל פז עלול לסמן את הדרך גם לתחנות כוח אחרות ומתחרות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x