$
מחפשי עבודה

רוצים לעבוד בפייפאל או בגוגל? שאלות הראיון המוזרות עליהן תצטרכו להשיב

לפעמים שאלות בראיון עבודה לא קשורות כלל למשרה או ליכולות המקצועיות של המועמדים, מנהלים בחברות המובילות אוהבים לאתגר בשאלות לא שגרתיות

שירות כלכליסט 15:4416.01.17
כשמישהו נכנס לראיון עבודה עם מנהל הגיוס של לינקדן, ברנדן בראון, הדבר הראשון שבראון עושה זה להושיט טוש מחיק למרואיין ולכוון אותו ללוח התלוי על הקיר.

בראון אוחז בהגה של צוות הגיוס של הרשת החברתית המקצועית מאז 2010. כשבנה את צוותו, גילה תרגיל יוצא דופן המאפשר לו לקבוע אם רצוי לגייס את המועמד.

ראשית הוא שואל את המועמד "מהו הדבר שמלהיב אותך ביותר? בבקשה שרטט לי את התהליך על הלוח".

 

השאלה מותירה מקום רב לתשובה חופשית מצד המועמד. "בשל אי הבהירות של המצב, על המועמדים להיות ספונטניים מאד".

הוא מסביר שאם לדוגמא מועמד אוהב לבשל בירה בזמנו החופשי, הוא יתבקש לשרטט את תהליך הכנת הבירה ולהסבירו.

בראון מסביר לביזניס אינסיידר כי הוא למד כמה דברים על מועמד מתרגיל זה:

1. מה באמת מעניין את המועמד?

2. עד כמה הוא מסוגל להסביר את עצמו בבהירות?

3. כיצד הוא מצליח להבין תהליך?

4. כיצד הוא מתמודד עם אי ודאות?

עובדים בלינקדאין עובדים בלינקדאין צילום: linkedin.com

 

בדומה למנכ"ל לינקדן, ג'ף וויינר, סבור בראון שעל מועמד לקיים את שלושת הקריטריונים החופפים שלהלן: עליו לדעת כיצד לחלום בגדול, ליהנות ולבצע. התרגיל של בראון מסייע לו לקלוט אם שלושת מרכיבים אלו קיימים במועמד.

 

"הערכה המתבצעת דרך ראיונות עבודה רגילים לוקה מאד, אולם אני באמת רוצה לדעת מי אתה ואיך זה הולך להיות כאתה ואני נתמודד עם בעיה באמת קשה בזמן שאנו עובדים מאד קשה", אומר בראון.

 

הוא אומר שפעמים רבות המועמדים מבולבלים מהשאלה משום שהם מצפים לראיון רגיל המכוון למשרה שאליה מתבקשים להתקבל. אולם התגובה שלהם לאי נוחות זו תקבע אם הם יוכלו להתמודד עם דרישות העבודה.

 

"אולי נחליט לבטל פרויקט באמצע, או שאולי משהו ישתנה, כפי שקורה כל הזמן בעסק – ובטח ובטח בסיליקון ואלי – אני רוצה לראות כיצד מועמד יתמודד. בשל כך הוא סבור שהתשובה לשאלה האהובה עליו בראיונות עבודה היא אינדיקטור מוביל משמעותי להצלחה בסוג זה של מצבים.

 

"ספר על משהו אמיתי שכמעט אף אחד לא מסכים איתך עליו"

 

פיטר ת'ייל, מייסד משותף של פייפאל מחפש תמיד לגייס אנשים שאינם חוששים להביע את דעתם, כך לפי הביזנס אינסיידר. כדי למצוא את אותם אנשים הוא תמיד שואל מועמדים לעבודה או יזמים שמחפשים השקעה את השאלה הבאה: "ספר לי משהו אמיתי שכמעט אף אחד לא מסכים איתך עליו".

 

בראיון לפורבס ב-2012 הסביר ת'ייל מדוע הוא אוהב את השאלה הזו כל כך: "זהו מבחן לחשיבה מקורית וכן במידה מסויימת מבחן לאומץ של האדם לבטא את דעותיו בסיטואציה לא קלה של ראיון עבודה".

 

פייפאל פייפאל

 

"...היכן אתם נמצאים?"

 

עלי פי הביוגרפיה המאושרת שנכתבה על מייסד ספייס X וטסלה, אלון מאסק אוהב לשאול מועמדים את החידה הבאה:

 

"אתם עומדים על פני כדור הארץ. אתם צועדים מייל אחד דרומה, מייל אחד מערבה ומייל אחד צפונה. אתם מגיעים לנקודה שבה התחלתם. היכן אתם?"

לפי הסיפורים. מאסק ראיין באופן אישי כמעט את כל אלף העובדים הראשונים של ספייס X, וגם רבים מהמהנדסים שהועסקו מאז. 

 

מטה טסלה בפאלו אלטו מטה טסלה בפאלו אלטו צילום: wikimedia

 

"בסולם מ-1 עד 10, עד כמה אתם מוזרים?"

 

מנכ"ל זאפוס טוני שיי, אומר כי אחד מערכי היסוד של חברת האינטרנט הוא "ליצור כיף ומעט מוזרות". לכן, כדי לוודא שהוא מעסיק את המועמדים המתאימים ביותר, שיי לרוב שואל אותם: "בסולם של 1 עד 10, עד כמה אתם מוזרים?" הוא מסביר כי המספר עצמו אינו כל כך חשוב, אלא מעניין אותו לראות כיצד אנשים עונים על השאלה. עם זאת, "אם אתם בדרגה 1, אתם כנראה רציניים מדי לתרבות שלנו בזאפוס", הוא עונה. "אבל אם אתם בוחרים ב-10, אז אתם כנראה פסיכוטיים מדי עבורנו".

 

עובדים בגוגל עובדים בגוגל

 

"כיצד תרוויחו כסף מדוכן גלידה בסנטרל פארק?"

 

יסמין גרין, מנהלת המחקר והפיתוח בג'יגסו, האינקובאטור הטכנולוגי של אלפבת (שבעבר נקרא Google Ideas), מנסה לגייס אנשים יצירתיים ובעלי חשיבה עצמאית, לכן היא שואלת מועמדים כיצד הם יתמודדו עם דוכן גלידה דמיוני אותו יקימו בסנטרל פארק בניו יורק.

"מסקרן אותי לראות כיצד אנשים מתמודדים עם חוסר בהירות והאם הם יכולים ליהנות ולשחק עם המחשבה בזמן שהם חושבים במצב לחץ". לדבריה, כדי להתקבל לעבוד בגוגל צריך להיות מוכנים לאתגר את גבולות הגזרה של השאלה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x