• תפריט
בארץ

ועדת הכספים מעכבת את חוק עדכון אגרות, מחשש לייקור אגרות בעשרות אחוזים

הוועדה החלה היום לדון בהצעת החוק שאמורה לקבוע מנגנון אחיד לעדכון כל אגרות המדינה. משרד האוצר הגיש לוועדה את ההצעה המבקשת לעדכן את כל אגרות המדינה בלי לספק רשימה של האגרות

שחר אילן 18:4111.01.17

ועדת הכספים של הכנסת מערבת את הצעת חוק עדכון אגרות של האוצר עד לבירורים נוספים. זאת, מחשש שההצעה תביא לעלייה של עשרות אחוזים באגרות שלא עוכדנו שנים רבות.

משרד האוצר הגיש לוועדה את ההצעה המבקשת לעדכן את כל אגרות המדינה בלי לספק רשימה של האגרות. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, הודיע שהוא במגעים עם האוצר על התנאים לאישור החוק.

 

ועדת הכספים החלה היום לדון בהצעת החוק מיועדת לקבוע מנגנון אחיד לעדכון כל אגרות המדינה. זאת, בעוד כיום כל אגרה מתעדכנת בשיטה נפרדת. על פי ההצעה כל האגרות יוצמדו למדד המחירים לצרכן.

 

האגרות הרבות שנקבעות על ידי שר התחבורה יעודכנו ב-1 אפריל בכל שנה על פי מדד נובמבר של השנה שקדמה לעדכון. האגרות שנקבעות על ידי שר המשפטים יעודכנו ב-1 בינואר והמדד הקובע יהיה מדד יולי שקדם לעדכון. כל שאר האגרות יעודכנו ב-1 בינואר אבל לפי מדד ספטמבר.

ועדת הכספים (ארכיון) ועדת הכספים (ארכיון) צילום: עטא עוויסאת

 

חברי הוועדה דרשו לקבל לידיהם רשימה של כל האגרות, אך אנשי האוצר ענו שאין להם רשימה כזו. הוועדה ביקשה לקבל את הרשימה. היו"ר גפני הביע בישיבה חשש שמא סעיפים שונים בהצעת החוק, "יאפשרו למשרדי ממשלה שונים ששכחו לעדכן אגרות במשך 10 ואף 15 שנה, לעדכן אותן ולמעשה לייקר אותן בבת אחת בעשרות אחוזים".

 

היועצת משפטית של מינהל הכנסות המדינה, טליה דולן, אמרה ש"מטרת ההצעהה לקבוע דרך אחידה, קבועה וברורה לתיאום האגרות של הממשלה. בשנות האינפלציה

התעדכנו חלק מהאגרות 4 פעמים בשנה, יש אגרות שעודכנו פעמיים בשנה". לדבריה, גם "אין הוראה ברורה, האם העדכון הוא לפי שיעור עליית המדד ומה קורה במקרה של ירידת המדד. קיים חוסר בהירות שהביא לתובענות ייצוגיות, במקרים שאגרות לא עודכנו כלפי מטה עקב ירידת המדד".

 

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר: "אני לא חושב שיש למהר ולאשר את הצעת החוק הזו. למשל בתחום אגרות הרכב, מדובר בשיעורי אגרות מהגבוהים ביותר במדינות המערב". רוזנטל קרא לאנשי האוצר: "קחו חודשיים לבחינת הנושא ותחזרו ותגידו לנו כמה תוזילו את אגרות הרכב ואז נאשר לכם את החוק הזה שהוא חוק הגיוני".

 

סגן הממונה על התקציבים באוצר לתחומי תחבורה, אנרגיה ומים, אודי אדירי, התנגד להפחתת אגרות הרכב. הוא טען שאגרות הרכב הן בעצם מס פרוגרסיבי המוטל על מי שיש ביכולתו לרכוש רכבים. "יש כאן מידה מסוימת של צדק חברתי. הכנסות המדינה מאגרות הרכב עומדות על כ- 4 מיליארד שקל והתחליף לזה, זה העלאת המע"מ, מס חברות ומסים אחרים".

אין תגובות
בטל שלח