• תפריט
רכב

מבחן רכב: סיטרואן C3 - בת לוויה נעימה לשוטטות בכרך

הגרסה החדשה של סיטרואן C3 נוחה לנסיעה בכל תנאי: באוטוסטרדה, בשוטטות במטרופולינים ובהשתרכות בפקקים. בסיבובים מהירים המכונית נוטה ל"הימרח", ומסמנת לנהג שעדיף לו להרגיע. על רקע התחרות בשוק הסופר־מיני המקומי, כדאי ליבואנית להצמיד לרכב תג מחיר שיפחת מ־6 ספרות

ליאור גוטמן 08:1509.01.17

עבור חובבי הספורט ברצלונה יכולה להיות גן עדן עלי אדמות. לא שאין לבירת קטלוניה מה להציע גם בתחומי המזון, האופנה או האדריכלות, אבל אם אתה חובב ספורט ואמרת "ברצלונה", יש סיכוי לא רע שלילד שלך יש בארון הבגדים חולצה כחולה-אדומה עם הכיתוב "ליאו מסי", ובמקרה שהכדור נזרק לחישוק ולא מתגלגל על הדשא אז החולצה הכחולה-אדומה שלו תישא את הכיתוב "חואן קרלוס נבארו". ואם אתה חובב ספורט, החוכמה במקרה הזה היא להתמודד עם סיטואציה של ביקור בברצלונה ביום בו נרשם הפסד לקבוצה האהובה עליך שמשחקת בשכונת יד אליהו. מילא שלילה קודם שדר הטלוויזיה הספרדי קרע לך את הלב אחרי כל סל, בבוקר שלמחרת המשחק עובדי המלון מעבירים את זמנם בתהייה ספק מנומסת ספק עוקצנית אם ראית את משחק הכדורסל אתמול, ומה דעתך המלומדת על הפשלה הישראלית.

 

ברצלונה היא גם המקום שבו בחרו אנשי סיטרואן להשיק את הדור החדש של C3. למה ברצלונה? אולי זה מזג האוויר הנוח, אולי זה יופייה של העיר. אנשי סיטרואן טוענים שמגוון הכבישים סביבה יאפשר לחוות נסיעה בכבישים מהירים, בדרכים עירוניות סלולות או בשורת חתיכות אספלט שהקשר בינן לכביש הוא כמו הקשר בין סקרי דעת הקהל לתוצאות הבחירות בארצות הברית. כך או כך, בסיטרואן תולים תקוות גדולות בדגם החדש, ולא מפסיקים להדגיש שמדובר במלכת המכירות שלהם בקטגוריה של סופר־מיני.

סיטרואן C3 סיטרואן C3 צילום: יצרן, סיטרואן C3

 

נעימה לעין

 

הדגם הראשון של C3 שווק ב־2003, ומאז נמכרו יותר מ־3.5 מיליון יחידות של C3. למעשה, טוענים בסיטרואן, כל רכב חמישי שהחברה מכרה מאז ועד היום היה דגם כלשהו של C3, ומכאן החשיבות העצומה שלו עבורם. עוד מספרים אנשי החברה הצרפתית שההשקה הנוכחית תחל באירופה, אבל עד 2018 היא תגיע גם לסין, בדרך להפוך את סיטרואן ל"אייקון של נוחות נסיעה, כמו שנייק הוא אייקון של הנעלה וביגוד ספורט", לא פחות. התוכנית השאפתנית הזו גם כוללת עלייה של 30% בהיקף המכירות של המותג בעולם עד 2021. ומה בנוגע לשוק המקומי? כאן זוכרים אולי את הדגם הראשון ששווק בזמנו בישראל, ופחות את הדגם השני שיצא לשוק ב־2009, אבל לא ממש בחר לעשות עלייה, ובכל מקרה אף אחד בסיטרואן לא בונה על השוק הישראלי הצנום לספק לו נפח במכירות העולמיות.

 

סיטרואן C3 החדשה מבוססת על שלדת הדגם היוצא, והיא חולקת מכלולים עם שאר מכוניות הקונצרן כמו פיז'ו 208. אנשי השיווק של החברה מנסים לשכנע שלרכב החדש ארבע נקודות חוזק עיקריות - עיצוב, אבזור, בטיחות ונוחות - ורק מבחן הארנק הישראלי יבהיר אם ההצהרות השיווקיות עומדות במבחן הטעם של הלקוח המקומי.

עיצובה של C3 עומד בהצהרות של סיטרואן ליצור זהות מותגית. C3 נראית כמו גרסה מוקטנת של C4 קקטוס, עם רכב גבוה ממכוניות בסגמנט כולל תוספת עיצובית של בולמי האוויר (Air Bumps) בדלתות. התוצאה מוצלחת והרכב נעים לעין.

 

בהשוואה לדגם היוצא מדובר במכונית ארוכה בכ־5.5 ס"מ (399.6 ס"מ בדגם הנוכחי), ורחבה בכ־2 ס"מ (174.9 בדגם הנוכחי). המדד היותר חשוב הוא בסיס הגלגלים, שקובע מה המרחב הפנימי, וזה צמח בכ־7.5 ס"מ (254 ס"מ, ארוך ב־7 ס"מ מסקודה פאביה או מפולקסווגן פולו, אבל קצר ב־4 ס"מ מרנו קליאו או מאזדה 2). מי שמחשב תדיר את צריכת הדלק ישמח לגלות שהמשקל צנח ב־85 קילו, והוא עומד כעת על 1,050 ק"ג.

 

מבט מבפנים מבט מבפנים צילום: יצרן, סיטרואן C3

 

בסיטרואן מספרים על לא יותר מ־30 אפשרויות בחירה לעיצוב החיצוני ועוד ארבע אפשרויות לעיצוב הפנימי עם שילוב פלסטיק, בד ועור. בפנים מתגלה אותו קו עיצובי מ־C4 קקטוס, כולל עיצוב לוח המחוונים והדלתות. הישיבה נוחה ומסך LCD מימין לנהג מאפשר גישה לכל הפונקציות, החל במערכת השמע דרך מיזוג האוויר וכלה בניווט. חבל רק שהמסך נמוך מדי, ויד ימין של הנהג מסתירה חלק מהמסך, ולא פעם נדרשת הזזת יד כדי לכבות את המזגן.

 

המרווח מאחור מספק ונחמד לגלות שיש שקע טעינה ופתח אוורור. עם זאת, נסיעה עם שני מבוגרים או שלושה ילדים עלולה להתגלות כצפופה.

 

כל המנועים שהוצגו בהשקה יגיעו גם לישראל, והדגם שעליו בונים את עיקר המכירות הוא זה שמצויד במנוע בנפח 1.2 ליטר ומגדש טורבו, אותו שידכה סיטרואן לגיר בעל שישה הילוכים, המפיק 110 כ"ס עם מומנט של כ־21 קג"מ, והתוצאה בהחלט טובה. לא מורגש מחסור בכוח בשום שלב. מנגד, מנוע הטורבו לא מספק מנות גדולות של כוח אלא יותר בנייה לינארית של תאוצה.

 

סיטרואן ציידה את הרכב בכפתור "ספורט" שממריץ את המנוע, אבל לאורך כל הנסיעה האפשרות הזאת התגלתה כמיותרת ומעצבנת. ראשית, מיקום הכפתור בתחתית לוח המחוונים מחייב תפעול עיוור שדורש גישוש עצבני של אצבעות, ובשעת נהיגה ההפעלה והביטול אינם נוחים. שנית, כל הדגמים לא מצוידים במושב בעל תמיכה צדית שמתאים לנהיגה נמרצת. שלישית, לגיר האוטומטי אין אפשרות שליטה מההגה, וכל העברת הילוכים מורידה יד מההגה. מלבד זאת, הרכב "נמרח" בפניות, ומסביר לך שזה לא ממש הקטע שלו. הוא לא יזרוק אותך מהנתיב חלילה, אבל הוא יעזור לנהג להבין שכדאי להוריד מהירות ואולי ליהנות יותר מהנוף ולא מהכביש.

 

היבואנית לובינסקי לא מוטרדת מכך. המהנדסים הצרפתים שהצטרפו להשקה הסבירו שכדי לשמר את המוניטין של החברה בתחום הנוחות, הם השקיעו שעות בתכנון המתלים, ההגה והמושבים. התוצאה ניכרת לעין ולישבן, ולכן גם אם לא מדובר ברכב שאוהב להשתעשע על הכביש, הוא בהחלט התגלה כנוח בכל תנאי, אוטוסטרדה או אספלט מצולק של פרברי ברצלונה. עבור הייעוד העיקרי שלו - שוטטות במטרופולינים ובפרברים, עם פקקי תנועה ישראליים לרוב - מדובר בבן לוויה מאוד נעים.

 

מצלמה בתוך מראה

 

בהשקה נבחנה גם גרסת המנוע הבסיסית, זו שמצוידת במנוע בנפח 1.2 ליטר וללא מגדש טורבו, עם שילוב של תיבת הילוכים ידנית. זו מפיקה רק 82 כ"ס, אבל זה לא ממש נורא - המנוע עושה את העבודה בתנועה עירונית, ולא יסבול גם מגיחה אקראית לכביש מהיר. בהשקה שבברצלונה הושגה צריכת דלק טובה שהתקרבה ל־16 ק"מ לליטר. לא ברור עד כמה הדגם הזה יהיה פופולרי בישראל, וככל הנראה זה עניין של תמחור.

 

כל דגמי סיטרואן מצוידים בשש כריות אוויר, מערכות בטיחות מתקדמות (בקרת סטייה מנתיב או ניטור של שטחים מתים), והדגם החדש טרם דורג במבחן הריסוק האירופי. אפשרות ייחודית שתמצא חן בעיני מי שפעיל ברשתות החברתיות היא מצלמה דרך אינטגרלית שמשולבת במראה שבמרכז השמשה הקדמית. זו מסוגלת לתעד נהיגה, לצלם אפיזודה חולפת עם אפשרות לשלוח מיידית תמונה או סרטון לפייסבוק ולטוויטר. לא ברור עד כמה מדובר במרכיב בטיחותי, אלא אם מדובר בתיעוד של בעלי אופנים חשמליים לדרוס כל מה שקיים בכביש. בלובינסקי מבטיחים שמצלמת הדרך הזו תעשה עלייה.

 

בשורה התחתונה סיטרואן C3 מקיימת את ההבטחה להיות אחת הנוחות בקטגוריה. רבים הסיכויים שהיא תבלה את רוב זמנה בשוטטות אחרי חניות במרכזי הערים, וככזו היא נוחה מאוד, אופנתית ועם איכות חומרים וגימור טובה. C3 תגיע לשוק המקומי סביב מרץ 2017, והבעיה העיקרית שמסתמנת לאנשי לובינסקי היא התחרות המקומית. סיטרואן החדשה תמודד מול מאזדה 2, רנו קליאו, סקודה פאביה ופולקסווגן פולו, ואפילו עלולה "לגנוב" לקוחות מבית שיוותרו על פיז'ו 208 לטובתה. רק תמחור אגרסיבי, כלומר 85־80 אלף שקל לדגם הבכיר, יעניק לה את נקודת הזינוק שבלובינסקי מקווים לה. ככל שמחיר הרכב יתקרב לשש ספרות, משימת השיווק תהפוך לקשה יותר.

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x