$
בארץ

שקד: "תחרות החקיקה בישראל פוגעת בחופש של כל אחד מאיתנו"

בטקס פתיחת שנת המשפט בלשכת עורכי הדין, אמרה שרת המשפטים כי "משמאל, ולצערי לא פעם - גם מימין, אני מזהה רצון עז לצמצם את חירויותיו של האזרח"; מנדלבליט: "המידע על הבדיקות והחקירות המתנהלות יובא לידיעת הציבור ללא דיחוי כשהדבר יתאפשר"

זוהר שחר לוי 17:5730.08.16
"החקיקה בישראל הגיעה לרמה מסוכנת והחופש של כל אחד ואחת מאיתנו נפגע עמוקות מתחרות החקיקה הזו שבין חברי הכנסת, מההתערבות המוגזמת בחייו. את התחרות הבריאה בין העסקים במשק אנחנו מחליפים בתחרות מזיקה בין חברי הכנסת והשרים", כך אמרה היום (ג') שרת המשפטים איילת שקד בטקס פתיחת שנת המשפט של ועידת המשפט החמישית בלשכת עורכי הדין.

 

 

שקד מתחה ביקורת חריפה על עודף החקיקה בישראל. לדבריה, בכל פעם שחברי הכנסת מצביעים בעד חוק חדש, חברי הכנסת מצביעים במקביל גם הצבעה נגד החירות שלנו, שהחל מאותו הרגע שבו התקבל החוק החדש - הולכת ומצטמצמת.

 

"לא פחות מ- 1,500 פעם ביקשו חברי כנסת ושרי הממשלה, ב-15 החודשים האחרונים, ליטול מאיתנו חלק מהחירויות שלנו", אמרה שקד. "לפרץ החקיקה הזה שמכלה את זמנו של הפרלמנט הישראלי אין אח ורע בכל העולם המערבי כולו. זוהי בפירוש לא תעודת כבוד, זוהי תעודת עניות המעידה על הכישלון המפואר הממתין בקצה דרכו של מי שמבקש לפתור כל בעיה בדרך של חקיקה". עוד ציינה כי בעשור האחרון הונחו על שולחן הכנסת יותר מ- 12,000 הצעות חוק פרטיות.

 

"מספרן הגבוה של הצעות החוק", הוסיפה שקד, "וחמור מכך – של החוקים המתקבלים - אינו מייצר רק בעיה של עומס על המערכת. מספרן הגבוה של הצעות החוק מייצר קודם כל בעיה של חופש, בעיה של חופש עבור כל אחד מאיתנו, כאדם פרטי, ובעיה של חופש עבור כולנו כחברה. זו גם בעיה חברתית וגם בעיה כלכלית. מתחילת הקדנציה בלמנו 1,100 הצעות חוק פרטיות, ואני שמחה לנצל את הבמה המכובדת הזו כדי לומר לכם כאן – על כך גאוותי. אני רואה את ועדת השרים לחקיקה כשומרת הסף הנאמנה של עם ישראל. זו שתעמוד בפרץ, שתנהל את קרב הבלימה, שמבינה שאין צורך במבול החקיקה המיותר. יש צורך בחקיקה טובה. כל השאר הוא רעשי רקע מזיקים.

  

מימין: אפי נווה, מרים נאור ואיילת שקד (ארכיון) מימין: אפי נווה, מרים נאור ואיילת שקד (ארכיון) צילום: עידן מילמן

 

"משמאל, ולצערי לא פעם - גם מימין, אני מזהה רצון עז לצמצם את חירויותיו של האזרח ואת החופש העומד בבסיסו של השוק החופשי. כדאי להכיר קצת מספרים: הכנסת ה- 3, שנבחרה בשנת 1955 והתפזרה אחרי מעט יותר מארבע שנים, העבירה בכל תקופתה 13 חוקים בלבד. לעומתה - הכנסת ה- 18, זו שנבחרה בשנת 2009 והתפזרה לאחר ארבע שנים, חוקקה מעל 500 חוקים - גידול של כמעט 4000%. זה פער מטריד ומפחיד.

 

לדברי שקד, בתחילת החודש היא קידמה החלטת ממשלה בעניין מדיניות הענישה בישראל ובמסגרתה נקבע שהצעת חוק ממשלתית שמבקשת להחמיר ענישה תהיה חייבת לעבור לפני כן בדיקה במחלקת המחקר החדשה שאותה היא מקימה במשרד המשפטים. "כפי שלא היה עולה על הדעת", כך שקד, "להעביר הצעת חוק תקציבית בלי חוות דעת אוצרית, החל ממושב הכנסת הקרוב לא יתאפשר יותר להעביר הצעת חוק עונשית בלי להחזיק בחוות דעת מקבילה. לא ניתן לקבל מצב בו נקבע כללים חדשים לשלילת חירותו של אדם המורשע בפלילים וזאת בלי לבדוק לפני כן האם ניתן להימנע מצעד כה דרסטי; האם אפשר לפעול בדרך אחרת; מה ההשלכות; מה האלטרנטיבות שעומדות בפנינו".

 

"לפעמים נדמה לי שאנחנו במרוץ לתחתית", הוסיפה שקד בביקורתה, "מי יצליח לחוקק כמה שיותר חוקים. מי יצליח "לגעת" בכמה שיותר נושאים. הדיוק פחות חשוב; יותר חשובה הכותרת. מחירו של החופש גם הוא פחות חשוב. מתמקדים בהשגת המטרה המסוימת ומתעלמים מהתמונה הכוללת. גם התקשורת כמובן תורמת לכך בהכרזותיה מעת לעת על אלוף או אלופת המחוקקים ועל חבר הכנסת החברתי ביותר. החקיקה בישראל הגיעה לרמה מסוכנת. החופש של האזרח בישראל, ואני מדברת על החופש של כל אחד ואחת מאיתנו, נפגע עמוקות מתחרות החקיקה הזו שבין חברי הכנסת; מההתערבות המוגזמת בחייו. את התחרות הבריאה בין העסקים במשק אנחנו מחליפים בתחרות מזיקה בין חברי הכנסת והשרים".

 

שקד הוסיפה: "יחד עם הפגיעה בחופש של האזרח נפגע באופן קשה השוק החופשי שקורס תחת רגולציה קשה ומיותרת. החופש לנהל עסקים הוא החמצן של המגזר היצרני שלנו. הרגולציה העודפת חונקת אותו.

 

עם פתיחתה של שנת המשפט אני מבקשת מכולנו להחזיר את המערכת לאיזון. אני קוראת למחוקקים ולמשרדי הממשלה להוריד את הרגל מהגז ולשרים בוועדת השרים לחקיקה לדרוך בעוצמה על דוושת הבלם. במירוץ החקיקה שבו אנו מצויים יש מי שמשלם את המחיר".

 

יותר שופטים במדינות ה-OECD

 

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, התייחסה לעומס על מערכת המשפט וציינה כי שנת המשפט הקרובה צפויה להציב בפניה אתגרים רבים. "אנו", אמרה, "במערכת המשפט עוקבים באופן רציף אחר יעילות הטיפול בתיקים מתוך מטרה לשיפור תמידי ולצמצום התיקים וקיצור חייהם. מדי שנה נפתחים כ-750 אלף תיקים. די בחלוקה פשוטה למספר הרשמים כדי להבין את המשמעויות".

 

יחד עם זאת, ציינה הנשיאה כי הנתונים מלמדים שתיקים ותיקים הפתוחים במערכת יותר משלוש שנים, מספרם ירד ב-21% , מספר התיקים הממתינים לפסק דין גם הוא ירד לכ-600 תיקים השנה לעומת מעל 3,000 בשנת 2014. "המגמה הזו אינו מקרית", אמרה, "היא תוצאה של עבודה קשה ומאומצת מצד שופטים, רשמים וכלל עובדי מערכת בתי המשפט. מי שישקיף על המערכת הממוחשבת שלנו יגיע למסקנה שבמערכת המשפט גם הלילה הוא יום. בישראל עומד מספר השופטים על 8.2 ביחס ל-100 אלף תושבים בעוד במדינות ה-OECD הוא כ-16, באירופה יש 92.2 שופטים על כל 100 אלף תושבים".

 

"איננו זקוקים למשובים פופוליסטיים על שופטים"

 

יו"ר לשכת עוה"ד, אפי נווה, התייחס לפעילות הלשכה בשנה החולפת כמו גם לרפורמה בחוק לשכת עוה"ד ולשינויים בהסמכת עוה"ד

ובמשך תקופת ההתמחות. "צעדים אלו ואחרים", אמר, "יביאו לכך שמקצוע עריכת הדין יחזור לימיו הטובים, למקצוע שכולם רוצים להתפרנס ממנו בכבוד".

 

נווה דיבר גם על מאבק הלשכה בגופים כמו "זכותי" ו"לבנת פורן" הפוגעים לדבריו במקצו עריכת הדין. "אנחנו ממשיכים להיאבק במשיגי גבול המקצוע", אמר נווה, "בגופים הפוגעים בפרנסתנו, כמו בציבור כולו, שלא מבחין בין שרלטנים המתיימרים לתת שירות משפטי, לבין ערוכי דין מוסמכים. הקמנו מנהלת מיוחדת לטיפול בתופעה, אנו מפעילים חוקרים ומגישים תביעות. לא אתן לאף גורם שאינו עו"ד לגזול עיסוקנו ופרנסת עוה"ד".

 

באשר לקשר של הלשכה עם מערכת בתי המשפט, קשר שידע בשנים האחרונות עליות ומורדות בעיקר על רקע ניסיונות בעבר של הלשכה לקיים משוב שיבקר את השופטים, ציין נווה כי בשלב הזה שיתוף הפעולה בין הצדדים הוא טוב והדוק. "אנו לא זקוקים למשובים פופוליסטיים על שופטים", אמר, "כשיש בעיה שיחה עם נשיאת בתי משפט או מנהל רלוונטי משיגים אותה תוצאה. גם השתלחות אישית בשופטים להבדיל מביקורת לגיטימית ראויה לגינוי. לשכת עו"ד תתייצב תמיד להשמיע קולה כנגד כל מי שיבקש לפגוע או להלך אימים על שופטים. חשוב לזכור שהשופטים הם בסופו של יום שותפנו הטבעיים, כולם היו עוה"ד בעבר".

 

מנדלבליט: "אני ער לציפייה לקבלת מידע על הבדיקות והחקירות המתנהלות"

 

"קיום שלטון החוק צריך לא רק להיעשות, אלא גם להיראות", אמר היועץ המשפטי לממשלה, ד״ר אביחי מנדלבליט בדבריו בטקס תוך שהוא מתייחס, בין היתר, לבדיקה המתקיימת בעניינו של רה"מ בנימין נתניהו.

 

"אני ער לחשיבות בהבאת מידע לציבור אודות פעולות הנערכות בתחום אכיפת החוק", הוסיף היועמ"ש. "זאת, בייחוד בנוגע לבדיקות ולחקירות הנוגעות למשרתי ציבור – שביחס אליהן, חשוב לציין, אני רואה חשיבות רבה בכך שיערכו במהירות, כפי שהדבר קורה בפועל בימים אלו ממש. והכל, כמובן מבלי להתפשר על מקצועיות הליכי החקירה והבדיקה ועל מיצוי הפעולות הנדרשות על מנת להגיע לחקר האמת. הצורך בהבאת המידע לציבור מהווה, לשיטתי, חלק מתפיסה רחבה הרבה יותר של שקיפות ציבורית הדרושה אף היא לשם הבטחת אמון הציבור במערכת אכיפת החוק".

 

לדברי מנדלבליט, יש לזכור גם כי "בתחום עדין ורגיש זה של אכיפת החוק ובירור האמת, עלינו לערוך איזון תמידי בין הרצון לשקף לציבור את מצב הדברים המתגלה מן הבדיקות והחקירות המתנהלות – ככל הניתן בזמן אמת, לבין אינטרסים ייחודיים לתחום זה הנובעים משיקולי הבדיקה והחקירה ומטובתה. אני ער לציפייה לקבלת מידע ביחס לבדיקות ולחקירות המתנהלות. וברגע שהדבר יתאפשר – הדברים יובאו לידיעת הציבור ללא דיחוי". 

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (ארכיון) היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (ארכיון) צילום: עמית שאבי

 

היועמ"ש התייחס עוד לגוף הביקורת על הפרקליטות שזכה לאחרונה לעיון בחקיקה וגם לעומד חדש בראשו – השופט דוד רוזן. "מדובר במנגנון לביקורת בונה והוגנת", אמר מנדלבליט, "אשר חותרת לתיקון ליקויים, מתוך התבוננות נכונה בתפקידם החשוב הרגיש והמורכב של המשמשים בתביעה הכללית ומערך ייצוג המדינה בערכאות, ומתוך הבנה כי מערכת הנתונה לביקורת אפקטיבית והוגנת היא מערכת איתנה ואחראית אשר זוכה בכך לאמון הציבור".

 

היועמ"ש הוסיף: "החוק החדש מביא עמו בשורה אמיתית לציבור בכך שכל אדם הרואה את עצמו נפגע ממעשה או מחדל של מייצגי המדינה בערכאות, יוכל להגיש תלונה לגוף מקצועי שיברר ויבדוק את טענותיו. בתוך כך, החוק מעגן את ההגנות הדרושות על מנת לאפשר למייצגי המדינה בערכאות, העושים לילות כימים לשם הגנה על האינטרס הציבורי, למלא את תפקידם באופן עצמאי וללא מורא. אין לי ספק שלשופט רוזן תהיה השפעה ניכרת על עיצובו ומיצובו של גוף הביקורת, וכי הוא יוביל אותו למחוזות טובים. השופט רוזן מביא עמו מטען רב ערך וניסיון מוכח, ובטוחני כי הוא המתאים ביותר לעשות במלאכה".

 

בכל הקשור לייעוץ המשפטי לממשלה, אומר מנדלבליט כי האתגרים בהקשר זה רבים ומורכבים. "שלטון החוק", כך לדבריו, "אין משמעו שלטון היועץ המשפטי. הדרג המדיני הנבחר הוא בעל הסמכות לקביעת מדיניות הממשלה, והוא גם הנושא באחריות להחלטותיו. הייעוץ המשפטי לממשלה נדרש לנתח מבחינה משפטית את הפעולות המתבקשות, להציג בפני הדרג המדיני את הסיכונים הכרוכים בהן – ככל שסיכונים כאלה קיימים, ולהותיר לדרג המדיני את ההכרעה בתוך מתחם הפעולות החוקיות. באותם מקרים שבהם קיימת מניעה משפטית מלנקוט בפעולה המבוקשת, עלינו לומר זאת בקול וברור, ובצד זאת, לנסות יחד עם הדרג המדיני למצוא פתרונות חלופיים שעומדים בדרישות החוק".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x